Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Hälsa
Knäskada - hur snabbt va du tillbaks? - Lateral Tibiakondylfraktur
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1140662" data-attributes="member: 12152"><p>Inte för att jag har upplevt någon liknande skada, men jag drog av bakre korsbandet på klassiskt vis. Skadedatum 25:e mars. Titthålsoperation 15:e april, men ingen åtgärd då utan bara koll. Valde att inte operera efter en del diskussion. 1:e juli kunde jag köra lätt kitesurf med 100% kontroll enbart i lättare vindar. 1:e september kunde jag köra kite igen med någorlunda ladd, om än med försiktighet och måttlighet. Skidåkning är värre. Det belastar hårdare. Jag kunde åka vid premiär i början på november, men kände av knäproblem. I mitten på vintern började det kännas bra, men det var mentalt svårt att lita på knät och jag höll igen. I april ett år efter skadan åkte jag skapligt obehindrat, om än aningen mentalt hämmad fortfarande. Säsongen efter var jag tillbaka, men inte fullt ut. Det var snarare att man vänjer sig vid att hålla igen lite, framförallt när det gäller luftfärder. Hårda landningar och bakviktsditon är fortfarande inte bekvämt, så här 10 år senare. Men det har fungerat bra och knät har pallat några riktiga vurpor där jag har trott att det skulle gå nåt ligament. Än så länge är jag nöjd att jag skippade operation. </p><p></p><p>Min bror ådrog sig en liknande fraktur för 10-12 år sedan och han åkte obehindrat ca 2 år efter skadan, om än med en ständig försiktighet för överladd. Men försiktighet vänjer man sig vid snabbare än man tror. Det är säkerligen enormt mycket svårare att vänja sig att inte kunna åka alls, så jobba på med rehabben och sen får du ta det efter vad du klarar av efterhand.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1140662, member: 12152"] Inte för att jag har upplevt någon liknande skada, men jag drog av bakre korsbandet på klassiskt vis. Skadedatum 25:e mars. Titthålsoperation 15:e april, men ingen åtgärd då utan bara koll. Valde att inte operera efter en del diskussion. 1:e juli kunde jag köra lätt kitesurf med 100% kontroll enbart i lättare vindar. 1:e september kunde jag köra kite igen med någorlunda ladd, om än med försiktighet och måttlighet. Skidåkning är värre. Det belastar hårdare. Jag kunde åka vid premiär i början på november, men kände av knäproblem. I mitten på vintern började det kännas bra, men det var mentalt svårt att lita på knät och jag höll igen. I april ett år efter skadan åkte jag skapligt obehindrat, om än aningen mentalt hämmad fortfarande. Säsongen efter var jag tillbaka, men inte fullt ut. Det var snarare att man vänjer sig vid att hålla igen lite, framförallt när det gäller luftfärder. Hårda landningar och bakviktsditon är fortfarande inte bekvämt, så här 10 år senare. Men det har fungerat bra och knät har pallat några riktiga vurpor där jag har trott att det skulle gå nåt ligament. Än så länge är jag nöjd att jag skippade operation. Min bror ådrog sig en liknande fraktur för 10-12 år sedan och han åkte obehindrat ca 2 år efter skadan, om än med en ständig försiktighet för överladd. Men försiktighet vänjer man sig vid snabbare än man tror. Det är säkerligen enormt mycket svårare att vänja sig att inte kunna åka alls, så jobba på med rehabben och sen får du ta det efter vad du klarar av efterhand. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Hälsa
Knäskada - hur snabbt va du tillbaks? - Lateral Tibiakondylfraktur
Tillbaka
Topp