Vill först framhäva om att jag alltså är lekman inom detta och att du givetvis bör konsultera din sjukgymnast eller läkare för att bekräfta att det jag skrivit även stämmer på dig så att säga. Ingen exakt vetenskap här alltså men erfarenheten jag själv lärt mig av och vettiga saker min sjukgymnast sagt!
Till att börja med vill jag säga att det kan ta lång tid för svullnaden att gå ner och rörligheten att återfinna sig! Även mitt knä var svullet en lång tid efter operationen. För mig tog det upp emot 3-4 månader före rörligheten i knät var så pass bra att jag kunde gå och jogga lätt och det kändes relativt normalt! Ibland gick det veckor utan större progress medan det ibland kunde kännas bättre på bara några dagar. Rehabiliteringsperioden är ju som sagt lång och det är själfallet viktigt att följa de anvisningar man fått av sin sjukgymnast/läkare.
För att påskynda ökningen av just rörligheten fick jag utöver de övningar som läkaren skickade med en hem efter operationen ytterligare några rekommendationer av min sjukgymnast. Att ställa en ihoprullad handuk eller kudde under hälen och ligga med utsträckt ben och slappna av fungerade väldigt bra för mig. Funkar även bra liggandes i soffan med hälen mot armstödet.
Min sjukgymnast rekommenderade även att jag ser till att sträcka ut benet/knät när jag är ute och går. Detta gör man genom att halvt överdrivet ordentligt se till att man först placerar hälen i backen först för att sedan sätta ner resterande foten. Nu vet jag ju inte riktigt hur svullet ditt knä faktiskt är men när jag kontinuerligt började utföra dessa två övningar förbättrades rörligheten betydligt snabbare än tidigare! Att direkt påverka minskningen av svulladen är nog svårt dock, det tar den tid det tar helt enkelt. Viktigt här är givetvis ett lämpligt träningsschema för rehab med tät uppfäljning tillsammans med sjukgymanst!
Vad gäller stramningen i baksidan av låret så besvärades även jag av detta. Det stramade och smärtande i senorna/muskulaturen i baklåret när jag vek ihop benet. Min sjukgymnast förklarade detta med att senan som satts i knät tagits från baksidan av låret (förenklat så skrapas senan sedan ren, viks ett antal ggr och fästs sedan i knäleden). Symptom som stramningar och smärta i baklåret i områdena där senan tagits från är vid ansträngning även en tid efter operationen tydligen ganska vanligt förekommande. Dessa stramningar avtog i mitt fall allt eftersom även fast det stundtals kändes hopplöst!
Idag är det drygt 5 år sedan jag genomgick precis samma typ av operation du var med om i oktober. Idag stör mitt knä mig inte påtadligt i vardagslivet men jag har fortfarande i lindrig grad vissa besvär både vad gäller rörlighet och baklår.
Enligt min sjukgymnast är det ovanligt att man återfår riktigt hela rörligheten i knäleden efter en korsbandsplastik! Beroende på bland annat hur många gånger senan viks (tror jag) är det vanligt att ett antal procent av rörligheten försvinner i båda rörelseriktningarna. Jag kan i dagsläget fortfarande inte sträcka ut mitt högra ben riktigt lika mycket som det vänstra och kan inte heller vika ihop det riktigt lika långt. Känner även ett visst obehag i knät exempelvis när jag sitter i djup huk. Detta är dock inget som egentligen stör när man vant sig och är eventuellt också ett faktum du kan få vänja dig vid.
Även krampaktiga känningar och lindriga smärtor i baklåret kan jag fortfarande få vid samma ställe som efter operationen om jag gör exempelvis hastiga belastningar vid maxvikt i bencurl. Även detta lär man sig leva med och uppvärmning före aktivitet efter korsbandsskador är uppenbarligen viktigt.
För att sammanfatta mina erfarenheter och lärdomar:
Håll god kontakt med sjukgymnasten under rehaben och följ dennes råd. Är du inte nöjd eller litar fullt på din sjukgymnast, byt till en annan! Sist men inte minst, ge det tid och lyssna på knät! Eftersom magnetröntgen inte visar några fel är ju ditt knä uppenbarligen i internt bra skick internt och med tiden kommer säkerligen svullnaden gå ner och därmed rörligheten öka, stramningen minska och knät kommer kännas bättre och bättre som i mitt fall (även fast jag även själv hann börja tvivla både en och två gånger kan jag lova). I slutändan var operationen iaf i mitt fall värt allt besvär eftersom jag nu har en stabilitet i knät som möjliggör idrottande och inte minst snowboardåkning.
Keep up the spirit, lycka till och tveka inte att fråga om du vill veta nått mer konkret!