Knata upp för Mont Blanc

alpnina

Medlem
Knata upp för Mont Blanc
Hej
Jag har tänkt klättra upp för Mont Blanc och skulle vilja höra lite tips. Hur svårt är det? Måste man ha guide? Förstår att man kan stanna halvvägs på nån Mullet-stuga? Har för avsikt att klättra upp sommartid och antagligen inte släpa med skidorna. Även om jag vet att gläciären sträcker sig ut en bit där var det här mer tänkt som en topptur utan skidor - är det bara galet att inte ta med sig skidorna? Alla tips på litteratur, länkar eller egna erfarenheter tas emot med stor tacksamhet!
Nina

Knata upp för Mont Blanc
Säsongen för skidbestigning har redan startat och håller väl på in i juni-juli nån gång skulle jag tippa? Antar att det kan bli lite annorlunda då man bestämt sig för att gå ned också, men de tre vanligaste rutterna är:

Endagarsturen när du sover i cosmiqueshyttan och klättrar via deltopparna Tacul och Mt Maudit till Mt Blanc. Hårdast tur, men lite säkrare än de andra mer vältrafikerade rutterna.

Tvådagarsturerna via antingen Les houches - Dome du goutier - Mt Blanc. Eller från mittstationen av aiguillen och via den där hyttan som ligger mitt i smeten... glömt bort vad den heter nu.

Testa www.google.com , där kan du hitta mycket..

Knata upp för Mont Blanc
Jag gick från chamonix sued via tåget upp til 1900möh någonting och sen upp via backsidan, sov i en hytte på 3800möh och gick till toppen och ner till chamonix på samma dag alltså dag två!

Ja gick inte via aiguillen, våran väg heter nog normal rout down/2. Den skulle du kunna gå utan guide men inte själv så måste ju få någon att gå med dig! och så länge du har med dig vädret!

Kolla mina bilder ligger några där från min bestigning!

kommer fler inom kort!

Lycka till!
Richard Liv

Knata upp för Mont Blanc
Det finns en bok som heter "Mont-Blanc - 5 routes to the summit". Jag har inte læst den, men den sæljs lite øverallt i Chamonix.

Enda rutten jag har riktig koll på ær normalrutten med skidor, alltså via Grands Mulets refugen. Jag planerade en liftfri bestigning kyrkan-Mont Blanc-kyrkan på två dagar, men gjorde misstaget att vælja en engelsk sopa till partner. Han tappade all energi nær vi kom øver 4000 meter så vi fick vænda. Bittert.

Normalt tar du liften upp till Plan D`Aiguille(mittstationen), sætter på hudarna och børjar traversera mot Glacier des Bossons. Efter att du korsat glaciæren ær det en bit kvar upp till Grands Mulets refugen som ligger på ca 3050 meters højd, om jag inte missminner mig. Efter dom cirka 700 højdmetrarna sover du, och sedan startar du mitt i natten før att avverka dom 1700 højdmeter som återstår till toppen. Den nærmaste vægen ær via Petit Plateau, men dær ær det risk før serac-fall från Dome du Gouter. Du kan istællet vælja att gå up "the north ridge" på Dome du Gouter. Lite mer anstrængande men mindre objektiva risker. Snøbroarna på Glacier des Bossons var ganska skræmmande tunna redan nær vi var dær i slutet på april, så jag tror inte att det går att gøre denna variant så vældigt længe till.

Rutten från les Houches via Dome du Gouter ær væl egentligen klassificerad som en sommarrutt(?), men det var folk som gjorde den redan i april nær vi var i området.

Det borde också finnas en rutt som går upp looker`s right om Glacier des Bossons och sedan vidare till Grands Mulets refugen.

Intressant att du anser att traversen via Mont Blanc du Tacul och Mont Maudit ær hårdast, FF. Hur resonerar du då?
Jag har ingen personlig erfarenhet av den rutten, men har alltid trott att den skulle vara lættast?

Knata upp för Mont Blanc
Jag tänkte nog mest på att du knatar 1600hm tror jag det blir? på en commiting tur, alltså om du lökar ihop halvvägs upp får du antingen vända om och nedklättra bla ganska brant is på mt maudit eller pina dig vidare mot toppen så du kan spänna på dig skidorna och åka ner... Nog inte så kul att börja nedklättra där när du är snurrig och mår dåligt.

Går man vägen du beskrev kan du ju när som helst riva av hudarna och peka skidorna åt motsatta hållet..

Men jag är inte så himla insatt..

Knata upp för Mont Blanc
Jag och några kompisar var upp på Mount Blanc sommaren -05. Vi gick "normalvägen" på baksidan, samma väg som ProShaper beskriver.
OBS! tänk på höjden bara.
Flera i vår lilla grupp fick höjdsjuka och var tvugna att vända på ca 4500m. Dagen innan vi gick iväg åkte vi med kabinen upp till Aiguille toppen och gick på glaciären där för att "känna på" höjden lite.
Ta hellre en dag extra än att göra en tokrusning och sedan tvingas vända.
Hör av dig om du vill ha mer tips.

Knata upp för Mont Blanc
Är det för tidigt att göra en bestigning den 1 april? Vad jag förstått är det på gränsen att toppbestigningssäsongen börjat då. Vad är nackdelen med att gå upp tidigare än rekomenderat?

Hur många av ni som gått upp har gått själva (med kompisar dvs) respektive med guide? Hur mycket erfarenhet behöver man ha för att våga gå utan guide?

Knata upp för Mont Blanc
Jag skulle inte på nått sätt kunna kalla mig atlet. Har inte tränat nånting på 15 år men dock åkt skidor 120 dar/år. Så att klättra i berg är inte riktigt min grej men visst vore det nice att nån gång i livet ha bestigit Mt Blanc och åka skidor ner så frågan är:

Från toppen av Aguille, hur lång tid tar det till toppen med skidorna på ryggen/hudar? Om man vistas på hög höjd hela vintern så man är van vid höjden så klarar väl nästan vem som helst att knata från toppen av kabinen till toppen av Mt Blanc?

Knata upp för Mont Blanc
Thomas_E sa:
Är det för tidigt att göra en bestigning den 1 april? Vad jag förstått är det på gränsen att toppbestigningssäsongen börjat då. Vad är nackdelen med att gå upp tidigare än rekomenderat?
Toppbestigning kan man göra i princip året om, självklart beroende på hur förhållanden tillsammans med väder och vind är... Det beror som sagt vilken slags upplevelse du är ute efter och i vissas öron låter det bättre med en bestigning på julafton än första maj ;)

Thomas_E sa:
Hur mycket erfarenhet behöver man ha för att våga gå utan guide?
Mitt råd: Så länge som du behöver ställa dig denna frågan så är en guide att rekommendera!

Knata upp för Mont Blanc
Det verkar råda nån slags föreställning om att mt blanc är en liten kulle man kan lätt och ledigt knallar upp på med polarna helt utan förberedelse. Detta stämmer inte. Och som chrtur säger, hyr en guide om du inte själv vet vad det innebär att bestiga berget, så slipper du hamna i en riktigt tråkig sits om du har otur.

Jocke: kolla länken ovan som Jarle la in här ovan... Är du i god form och skapligt acklimatiserad kanske 7 timmar... annars mer.
Om man är i god form ska det gå bra, men det är en bra ide att värma upp med att gå några turer högt uppe för träning veckan innan och kanske sova en extra natt på midi innan det är dax för mt blanc. Enkelt och billigt sätt att acklimatisera sig är att sova på toaletten på midi med sovsäck... Sen på morgonen är det fint att ta en kaffe och vara först nedför areten :) Sen natten till själva toppförsöket sover du i cosmiqueshyttan där du kan äta gott och sova ett par timmar innan du ger dig iväg runt 3-4 på natten.

Och pröva gå upp på tex Tacul som är den första deltoppen och tillika kanske det enklaste sättet att komma upp på över 4000m. Blir du snurrig och mår dåligt redan här är det ett tecken på att mer acklimatisering kan behövas. En bonus med den här turen är att om det råder värmebölja och all annan snö blivit rutten, finns det fortfarande kallsnö på denna höga nordsida.

Knata upp för Mont Blanc
Kommer att ta Mt Blanc i slutet av april nästa ar och det är en 5 dagars program där vi kör ett par acklimatiserings turer för att avsluta med MT Blanc toppen. Vi kommer troligen ga via Nord Ost Kammen av Dome De Gouter och Arrete de Bosses för att sen köra lagg ner för Nord sidan vis Grand Plateu. Kommer bli kungligt!

Om nagon är intresserad att komma i kontakt med var svenska guide skicka mig gärna ett mail.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp