Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Knee binding - Funkar den?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Glisseur" data-source="post: 984825" data-attributes="member: 13861"><p>Jag hade en diskussion med Mats angående Knee Binding när jag var hos honom med mitt trasiga korsband förra vintern, en skada som jag dock fick genom att smälla in knät i ett träd, inte den "vanliga" typen av knäskada med vridvåld eller liknande. Inte helt oväntat pratade han sig varm för Knee Binding och förklarade lite hur den funkar genom att lösa ut rakt i sidled, vilket inga andra bindningar gör. Han berättade också att en av dom vanligaste anledningarna till korsbandsskador bland kvinnor i medelåldern är fall i extremt låg fart i liftköer eller liknade situationer när hälen vrids utåt, rakt i sidled. Då är det bara Knee Binding som löser ut. </p><p></p><p>Diskussionen hettade till när vi kom in på DIN-inställningar, han förstod sig överhuvudtaget inte på folk som vrider upp bindningarna till 13 (typ som jag). Enligt honom hade han aldrig sett en skada som berodde på en bindning som löste ut för tidigt. Att jag var på exakt samma hälsocentral tre år tidigare med en axel som gått ur led på grund av en bindning som tjuvlöste hade han med andra ord glömt bort... Jag tror inte heller att han åkt speciellt många exponerade rännor i Alperna och sett fördelarna med att skidorna sitter kvar på fötterna i alla lägen. Så DIN 3-12 låter inte speciellt förtroendeingivande med det i åtanke. Å andra sidan finns det fler faktorer som spelar in hur en bindning funkar än enbart DIN, elasticitet till exempel. Jag åker hellre med en Look PX12 ställd på 11 än en gammal Marker Comp ställd på 28 av den anledningen.</p><p></p><p>Men för det den är till för verkar Knee Binding funka bra.</p><p></p><p>Både Åre Skidsport och Åke Eriksson på Verkstan' har KB i lager vad jag vet, borde finnas fler butiker i landet som också har det.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Glisseur, post: 984825, member: 13861"] Jag hade en diskussion med Mats angående Knee Binding när jag var hos honom med mitt trasiga korsband förra vintern, en skada som jag dock fick genom att smälla in knät i ett träd, inte den "vanliga" typen av knäskada med vridvåld eller liknande. Inte helt oväntat pratade han sig varm för Knee Binding och förklarade lite hur den funkar genom att lösa ut rakt i sidled, vilket inga andra bindningar gör. Han berättade också att en av dom vanligaste anledningarna till korsbandsskador bland kvinnor i medelåldern är fall i extremt låg fart i liftköer eller liknade situationer när hälen vrids utåt, rakt i sidled. Då är det bara Knee Binding som löser ut. Diskussionen hettade till när vi kom in på DIN-inställningar, han förstod sig överhuvudtaget inte på folk som vrider upp bindningarna till 13 (typ som jag). Enligt honom hade han aldrig sett en skada som berodde på en bindning som löste ut för tidigt. Att jag var på exakt samma hälsocentral tre år tidigare med en axel som gått ur led på grund av en bindning som tjuvlöste hade han med andra ord glömt bort... Jag tror inte heller att han åkt speciellt många exponerade rännor i Alperna och sett fördelarna med att skidorna sitter kvar på fötterna i alla lägen. Så DIN 3-12 låter inte speciellt förtroendeingivande med det i åtanke. Å andra sidan finns det fler faktorer som spelar in hur en bindning funkar än enbart DIN, elasticitet till exempel. Jag åker hellre med en Look PX12 ställd på 11 än en gammal Marker Comp ställd på 28 av den anledningen. Men för det den är till för verkar Knee Binding funka bra. Både Åre Skidsport och Åke Eriksson på Verkstan' har KB i lager vad jag vet, borde finnas fler butiker i landet som också har det. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Knee binding - Funkar den?
Tillbaka
Topp