Knockout?

Mr_Skoglund

Medlem
Knockout?
yo.

Det senaste i den alpina världscupen är som nog bekant knockout-varianten, som jag förmodar att en del spana in på i söndags.

Knockouten gick ut på att man kör parvis mot varandra, dock inte samtidigt, utan med åk direkt efter varandra. Den som får bäst tid i paret går vidare, förloraren utslagen. Detta gör man i två omgångar. Man kan säga det liknade ett slutspel. De nio åkare som sedan kvalificerar sig vidare till en tredje omgång kör enbart på tid, alla mot alla, som i vanliga fall.

Själv tycker jag det är en rätt publikfriande tävlingsform, rättvisare än vanligt (då man måste placera sig bra/hyfsat i många tävlingar för att få ett schysst starnummer). Men å andra sidan kan man gå på varandras tider och två tävlande som är potentiella vinnare kan ställas mot varandra för tidigt. Hmm.

Men det var ju inte fel att Anja tog hem det.

Vad tycker ni om denna tävlingsform?
Janica Kostelic uttryckte sig som följande: "det är som att låta 400 meters löpare springa ett 250 meters lopp", vad hon nu menade med det...?

Kärlek /Skoglund

Knockout?
(Det kanske bara är jag som är lite traditionell, men jag tror ändå att du får räkna med ganska få svar mellan 00.20 och 09.00.)

Vad är det som avgör vilka par som möts i omg 1? Bara lottning, eller är nån ranking inblandad så att bra åkare med automatik möter mindre lyckade/nya åkare?

Att åken var för korta håller inte heller jag med om. 40 sekunders åktid känns ändå tillräckligt.
Iofs premierar det nog chanstagare. Det är ju mindre tid till misstag och har du kommit till final placerar du dig ju ändå bland de 9 vi uråkning. Man lär väl få se riktiga tokförsök till chans-sken-åk efter ett tag om de fortsätter att köra tävlingsformen. Det skulle ju va rätt skoj dock...

Knockout?
Jag har själv kört KO slalom.... Och jag måste säga att det är riktigt kul...
Det är på något sätt en ny sorts kick man får. nästan som paralellslalom
fast du ser ju aldrig hur motstådnaren, så man kör ju bara allt man kan,
precis som i paralellslalom, för i vanlig slalom så är det ju en mer
lungnare slalom. Det Janica sa är just att de tinte är riktig slalom...

// Jonas

Knockout?
Även knockoutslalom är vanlig tråkig slalom, utan fart, krångligt, ont när man går om kull, ont i knäna, käppar i nyllet och gränslingar med oerhörda smärtor i grenpartiet.
Näe... fram för mer SuperG och Störtlopp, det är där det krävs lite dj..laranamma!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp