Kombiplattor

Norum

Ny medlem
Kombiplattor
Såg i en Åka Skidor att det finns en platta som göra att man kan använda ett par skidor till både telis och alpint. Alltså snabbt och enkelt byta bindningar på laggen. Någon som testat den eller vet var man kan hitta den?

Kombiplattor
Hej,
den platta du tänker på är nog NDI Crossplate, utvecklat av Stefan Lundgren.
Har inte personligen testat den, men hört att den funkar helt ok.
Man måste beakta att den styvar upp skidan rätt ordentligt.
Personligen, så skulle nog jag skippa Crossplaten och istället köpa en upphöjningsplatta som ej påverkar flexet i lika stor utsträckning, och därefter helt enkelt skifta bindningar på plattan manuellt. Plattan bör vara av sån typ att bindningen endast skruvas i plattan och ej genom skidan.
Man kan på detta sätt skifta bidningar otaliga gånger utan att skidan tar skada. Har du dessutom tillgång till skruvdragare, så går det hela på ca 1-2 min!

Är du fortfarande intresserad av Crossplaten, så finns den att köpa på Outside för ca 1000:- då ingår två plattor. tel.0271-12100
Lycka till.
// Pow Pow.

Kombiplattor
Kolla med signaturen HitMe här på freeride.
Om jag inte minns fel hade han konstruerat något som funkade.
Men han kanske inte läser FR nu på sommaren, den lille suffantomen!

Kombiplattor
Har en polare som provade dem och jag kan säga att de inte funkade så bra... De tillät inte skidan flexa lika mycket som den ville vilket gav resultatet att plattan böjdes och bindningarna sprack (vid åkning med alpinbindningar, telis funkade fint) !

Kan dock tänka mig att det kan lösas om de får jobba lite mer på konstruktionen.

Adams sport i GBG säljer dem också, de har tydligen fått in många reklamerade ex.

Kombiplattor
hmmm...

Mycket negativt om dom här?

Jag har påmonterade på mina x-scream. Telis, alpin och en diamirbindning som går att skifta mellan. Den styvar upp skidan lite grann, men inte så det stör om man inte ska åka bana och kanta ut skidan.

Jag köpte mina via Northstar i Gällivare (http://www.northstar.se) som även monterade till mig.
Problemställningen var tydligen att plattan sitter på tre fästen som måste vara mycket exakt i linje...

Har kört en hel del på skidorna efteråt och har absolut inget att klaga på. Jag skulle däremot inte sätta på dessa plattor på ett par redan styva pistskidor. Men det är en grymt bra lösning på lite mjukare skidor.

Att tvärmontera bindningar på plattor är bara en massa extrajobb, tjacka ett par beggade skidor till isåfall... Det slutar oftast bara med att man sliter ut skruvar och infästningar.

Jag vet att Alpint hade plattorna också, men vet inte om Mange eller Micke kört med dom...

Kombiplattor
Hörde av en polare som testat demma på pocket rocket och ett par utan direkt efter. De funkar så länge det är slask snö men när det fryser på lite är det istort sätt meningslöst att åka med dessa.

Alltså tycker jag inte det är ett bra köp.

Kombiplattor
första åket gick bra, andra åket for hela bindningen (telis) av från plattan men efter att Stefan hade borrat i "alpin"-skruvar har ingenting lossat däremot lyckades jag få en spricka när jag hoppade (telis) men Stefan är mycket bra att prata problem med och kommer alltid med bra lösningar. har mest åkt telisar på dem och jag tycket inte att de är så väldigt mycket styvare, det är ändå så mycket som sitter löst och fladdrar. har samma bindningar till två par skidor (pocket rocket och 1080). för mig har de ändå fungerat mycket bra och jag kommer att fortsätta med dem.
mina är köpta på Raskens men jag har även tittat på dem hos Alpint och Alpingaraget.

Tillbaka
Topp