Komma i/ur pjucksen...utan att skrika ;=)

FanBee

Ny medlem
Halloj

Nyss köpt ett par Atomic B 120. Sitter svin bra MEN är en nära döden upplevelse när dom skall tas på samt när dom skall tas av. Har en hög vrist och man känner sig som en balett dansör när man skall kränga på dom. Öppnar dom så mkt det går och tok drar i plösen men det är rent ut sagt ett litet h-vete. Oftast är plösen så långt fram så att "skalet" på skon klämmer på ovansidan av foten och detta känns nått så förbannat.

Skorna är alldeles nya och jag är valet och kvalet att försöka byta dom men som jag nämnde väl på plats så är dom schwein sköna.
Inga andra tips vid i och ur hopp av pjäxorna?? (går dom till sig eller som jag antar att dom blir än jävligare när dom är kalla???)

När du fått några dagar av att ta av & på kommer det bli lättare. Man får räkna med att saker är lite styvt i början;)

du kan testa värma lite försiktigt med varmlufts pistol på skalet, det funkade för mig :)

Jag har samma problem med ett par Tecnica race-plugs. Dom är rent överdjävliga att ta sig ur, speciellt när dom är kalla. I fredags var det -25 grader i Sälen tex och efter åkdagen var det i princip kört att få av dom. Det var bara att vänta en stund så att plasten kom upp i lite mer humana temperaturer. Det är till stor del en teknikfråga ska sägas. När du ska ta på dig skorna underlättar det att värma lite med en hårtork. Bara lite värme gör att du enkelt kommer i även riktigt hårda raceskor. Att komma ur är värre, särskilt om man inte har tillgång till en hårtork. Det som underlättar är att vrida foten moturs för vänsterfoten och medurs för högerfoten precis innan det läge där skalet skär in som värst. Då kan man med hjälp av foten och plösen öppna upp skalet och sen slinka ur ganska smidigt. De första gångerna jag tog av mig Tecnican var det extremt smärtsamt. Numera är det bara ganska smärtsamt... Man lär sig efter ett tag.

F-n va najs med snabba och konkreta svar=).

Då lägger jag ner min fundering på byte...och tillämpar ovan nämnda tips och som det gamla ordspråket "skall man vara fin och åka som ett svin då får man lida pin". Tusen tack och God Jul på er ALLA.

Det är helt naturligt och OK att skrika! För bibehållen raggningsfaktor på afterskin bör du dock fokusera så att skriket inte blir allt för gällt , tänk Herman Maier så blir det rätt!

Annars är ett standardtips att inte ens försöka ta av pjäxorna förrän efter andra afterskibärsen (eller vad du nu föredrar). Då har förhoppningsvis både du och dina pjäxor mjuknat upp tillräckligt för att det värsta obehaget kan undvikas. Fler bärs än två innebär iofs. att du din smärttröskel ökar markant, men risken finns då att du överhuvudtaget inte lyckas få av pjäxorna ...

;-) / MM

PS! Nu utgår jag ifrån mycket fördomsfullt att du är en kille. Är du inte det ... glöm det där med Herminator, däremot fungerar afterskitrixet utmärkt! DS.

Senast ändrad:
Har du testat att kliva ur skalet med innerskon kvar på foten? Jag har oxå svårt höga vrister o kommer inte ur mina på nåt annat vis, skyddar ju vristen med plösen då oxå.(Tecnica Race o Salomon Ghost)

Ta ut innerskon och ta på den först, kör sen ner den i skalet så ska du se att det funkar. Gör samma procedur fast omvänd då pjucken ska av igen.

En liten jobbig erfarenhet att dela med mig av...
Skorna jag kör med är lite väl tighta och när det är kallt blir dom jädrigt styva. Så var det den dagen i Alagna. Missade kabinen upp mot Indren och där i väntan värkte fötterna så överjävligt att jag kände mig tvungen att komma ur pjäxorna. Riktigt skönt men med tanke på att det var -25 så var det inte helt genomtänkt. Kabinen kom och jag fick bråttom att vränga på mig pjucken igen men det var inte en chans. Fick gå på tå in i kabinen och på vägen upp var hela kabinen engagerade i att få mig pjäxorna. Fick på mig den ena liggande på rygg med två man hängande på pjäxan men den andra var helt omöjlig. Som tur var hade restaurangen på toppen någon form av eldstad där jag kunde sitta och värma upp pjäxan till "flexmode" igen.
Fabrikat: Technica vad annars...

GOS sa:
Ta ut innerskon och ta på den först, kör sen ner den i skalet så ska du se att det funkar. Gör samma procedur fast omvänd då pjucken ska av igen.
Jajamän!
Sa kan man göra! Jag och min pjäxfixare analyserade det har problemet på mina 2008-års Technica Diablo Race 130. Dom gick hjälpligt att få pa sig, medan avtagning var en synnerligen smärtsam procedur. Skalet skar som knivar in i vristen. GOS:s metod var lösningen. I år kompletterade vi med snörning på innerskorna vilket gör det annu smidigare vid av- och påtagning. Mina Nordica Dobermann 150 har f ö snörning som standard (rätt vanligt pa raceskor). Nackdelar da? Innerskorna slits rätt mycket, hälpartiet i synnerhet.

Ett litet tips: spraya silikonspray (finns pa macken) i skalen, och kaschwopp! fot och innersko glider i skalet lätt som en plätt!

Eder,
Ace DG

Senast ändrad:
en reflektion: är Tecnica mycket värre än andra märken på just detta med i och ur?

åker inte skidor, men kan tänka mig att dom är lite extra styva i början?
annars får du stretcha vristerna! : D

Förstår dig, jag hade samma problem med mina Lange. Och det gjorde inte bara ont så man skrek, det gjorde SÅ IN I HELVETE ont när dom va kalla så jag ville hellre dö än att ta av dom. Det blir betydligt värre när det blir kallt.

Problemet löstes dock när jag köpte Intuition innerskor och satt i. Dom är konstruerade på ett annat sätt så dom har ingen plös och då skyddar innerskon mot skalen när man tar av & på pjäxorna. HELT UNDERBART nu! Känns ingenting längre.

Slutsats: Om det inte löser sig testa med en Intuition-innersko i nån affär.

hade ett par salomon falcon pjux förra året,dom var ju inte trevliga någonstans,vare sig komma i eller ur.. haha

nu detta året ett par andra salomon..
funkar bra att komma i. helst varma från pjäxtork. skönast =)
gällande att komma ur så är det lättast att vrida ur foten ur dom just uppe vid anklen. testa det,så ska det gå fin fint =)

BajenMatte sa:
Fick gå på tå in i kabinen och på vägen upp var hela kabinen engagerade i att få mig pjäxorna. Fick på mig den ena liggande på rygg med två man hängande på pjäxan men den andra var helt omöjlig.
Bilder? :)

Ace_DG sa:
Ett litet tips: spraya silikonspray (finns pa macken) i skalen, och kaschwopp! fot och innersko glider i skalet latt som en platt!
Tydligen är det bara vi geriatriska skidåkare som kan såna här knep? ;)
Tänkte bara lyfta fram ett bra tips. Ace DG kan ni lita på.

-snö
/r

Är bara tvungen att dela min egen lilla upplevelse av Atomic RT CS140 som jag köpte till i år. Till saken hör att jag har hyfsat höga vrister. Jag fick kommentaren "Dina hålfötter är ju som romerska valv!" på alpingaraget.

Nåväl. Kommer glad i hågen hem från backen första dagen, tänker att det ska bli skönt att få av sig pjäxorna. Tji fick jag. Eftersom jag tog på mig pjäxorna i värmen inomhus visste jag inte hur hårda de skulle vara efter en dag i 15-20 minus. Försöker ett par gånger direkt. Går inte. Till sist ger jag mig fan på att det ska gå. Hunden och övriga i husvagnen undrar nog lite vad som står på, för jag vrålar nästan av smärta, men till slut är jag ur. Efter ett par dagar med nämnda tortyr kommer jag på att man kanske ska ta med sig innerskon ur så att säga. Och vips! Klart det trycker lite, men bättre än när en vass plastkant skär in i en kall fot.

Hmm... Säger bara: Tack gud för tredelat skal =) Dalbello med sprutsko sitter som berget och är lätt att komma i och ur.

Provat de flesta av ovanstående varianterna i mina Lange xt. Kommer i dom skapligt lätt då jag tillverkat skydd av plast som klippts till från en glassförpackning och tejpats fast på fotryggen!! Fortsatt eländigt att ta av dom men inte samma nära döden upplevelse som utan skydden. Men! den helt smärtfria varianten är att min kära fru får knäböja framför mig och bryta ut bägge sidorna vid urtagningen! behöver inte ens mina skydd längre.
Borde ju funka med någon annan än sin fru skulle jag tro.

Tillbaka
Topp