Komma igång med offpist, utrustning behövs!

cEkholm

Medlem
Är en parkåkare som spenderat dom 3 senaste säsongerna utanför pistarna med ett par parkskidor och tänkte att jag skulle skaffa mig ett par "riktiga" skidor denna säsong men skulle behöva hjälp med att välja ut ett par samt annan utrustning

Det jag är ute efter är ett par som ska va lekfulla och passa till att jibba lite i skogen, har kollat på armada,line och blackcrows men svårt att bestämma sig när man inte vet vad man bör gå efter överhuvudtaget. Tipsa gärna om någon omtyckt bindning också eller pma mig om du sitter på ett par offpist-skidor som du vill få iväg.

Sond,receiver,spade och bra ryggsäck har jag koll på så är väl bara skidor eller har jag missat något viktigt?

Är 185 cm lång och väger 79 kg

cEkholm sa:
eller har jag missat något viktigt?
Det skulle väl vara pjux I så fall.

Hur är du utrustad på det planet? Hur ser du på kommande användning? Vill du kunnna tura, eller hajka lite enklare? Ergo, kommer du behöva gåläge på pjux och/eller bindning? Eller går det helt bort?

Vad gäller lagg med jibbkaraktär så lämnar jag fältet orört till andra att botanisera, då det inte alls är min kopp thé...

Vad tänker du dig för bredd, 110-ish eller 120+?
Vikt/längd på dig?

Black Crows är i styvaste laget för att kallas lekfulla (iaf Noctan som jag kört på), mer av en "bränna-genom-allt-utan-att-bry-sig"-skida.

Jag kör bredare(123mm) på ett par BentChetlers, och har skitkul med dem överallt på berget - lagom mjuka för att leka runt med men tappar ändå inte(enligt mig) speciellt mycket "charge" gentemot skidor som Noctan.

Om du tänkt dig något mellanting så ligger K2 Shredditors ute på både alpingaraget/skistore/tyskarna på ett pris runt 3200:-, ska vara en helt okej skida enligt de jag hört testat den(aldrig åkt på den själv).

Jag glider runt på Armada JJ. Det råder delade meningar om den skidan här på forumet men jag tycker om den väldigt mycket. Lite antingen eller skida skulle jag säga. JJs är i alla fall lekfulla, har kort svängradie och bredden på 115 funkar till nästan alla dagar på säsongen. Ifall du vill jibba runt i skogen skulle jag verkligen rekommendera den!

Vad har dy tyckt om för typ av jibbskidor? Har du kört på typ Afterbangs (mjuka) eller har du åkt på styvare plank för mer stabilitet i landningar?
Sedan är det även väldigt väsentligt att du ger oss information om VAR du ska åka. Du behöver ju inte 123mm under foten om du ska vara i ,tex, Åre. Men ska du vara i Alperna, Kanada, Japan så kan det vara värt att titta på bredare skidor.

Tack för alla bra svar ska försöka ge er lite mer info.

Vikt: 79kg
Längd 185 cm

PNyberg sa:
Sedan är det även väldigt väsentligt att du ger oss information om VAR du ska åka. Du behöver ju inte 123mm under foten om du ska vara i ,tex, Åre. Men ska du vara i Alperna, Kanada, Japan så kan det vara värt att titta på bredare skidor.
Alperna/japan åker jag, sällan i sverige så ett par smalare än 110 är väl inget att kika på?

Och anvädning av skidorna så kör jag helst i skogen,bc kickar och liknande så armada JJ som jag kikat på låter lockande och recensionerna jag läst stämmer in på det jag är ute efter.

Pjäxorna jag använder är Dalbello Il moro vilket är en parkpjäxa men dom lär ju funka utanför också? Kommer inte dra på några större vandringar på ett tag utan bara hajka mig lite längre bort än pisten så behöver inget gå-läge eller något sånt.

EDIT: vilken längd bör jag ha? har svar på allt mellan 185-195 cm

Senast ändrad:
Dina pjäxor kommer fungera utmärkt. Ska du ha armada JJ så ska du utan tvekan köra på 185cm. Vill du biffa på lite finns även AK jj med 120mm midja i längden 195cm. Dom är mer charge än originalet. Söker du runt lite på forumet så kommer du även upptäcka att Line sir francis bacon är en väldigt omtyckt och populär skida för dina ändamål. Den har jag personligen ingen erfarenhet av dock.

Nu är jag inte helt rätt person att uttala mig eftersom jag är något av en kategorisk motståndare till Armada snowbleJJd. Alldeles för lite att åka på IMHO. Har inte testat den nya...den kanske är bättre...återstår att se.

Det finns ju däremot en en hel hög med skidor i detta segmentet och här kommer ett axplock:
Moment Chipotle Banana (de har jag och är riktigt nöjd)
Moment Ghost Train
Moment Bibby Pro
Down skis TD124
Icelantic Gypsy
ON3P Jeffery 122
Volkl 2
J Skis "the Friend"
Liberty Joe Shuster Pro
Blizzard Gun Smoke
Kästle XX110
K2 Shredditor 120
Line Mordecai
Line Magnum Opus
Atomic BentChetler

Alla skidor går innanför dina, väldigt vida, kriterier

Tack för alla tips och förklaringar! står mellan Line mordecai/Line sir francis bacon eller armada jj 2.0

Jag har ett par extremt lekfulla puderskidor som jag funderar på att sälja, en knäskada sätter stopp för mitt åkande i år
=(.

http://blistergearreview.com/gear-reviews/2nd-look-line-mr-pollards-opus

Det är den här skidan: https://www.freeride.se/prylar/skidor/2014/line/mr-pollards-opus.html i 192cm som jag har. Fantastiskt lekfull skida, är väl dock i det mer "bredare" laget.

Personligen gillade jag inte Sir Francis Bacon, den blev alldeles för ostabil för mig. Men som sagt, allting är en smaksak!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp