Kommer vi kunna åka till norska fjällen i vinter?

High

Medlem
Eftersom svenska fjällen är typ fullbelagda har vi börjat snegla mot det som är bokbart i Norge runt jul/nyår. Men kommer man få åka?? Det är väl karantän som gäller fortfarande för inresa till Norge? Så då är det väl inte ens möjligt att åka även om man har bokat?

Skistars "stror

Bokat Hemsedal i jul fast f.n vet om det blir av. Dom har problem med smittan så det är nya krav, kan även bli samma scenario som i våras att kommuner stänger för besökare.

Personer, inkludert turister og besøkende, som verken har egen bopel eller arbeids- eller oppdragsgiver i Norge må oppholde seg på karantenehotell og teste seg i karanteneperioden. Dette gjelder også familiemedlemmer som kommer for å besøke slekt i Norge.

Det är nog bara räkna bort Norge över jul och nyår. Nya direktiv som slår igenom natt till måndag, där du måste vistas på hotell under karantänen (som är 10 dagar). Utöver det måste du visa upp negativt corona-test som genomfördes för max 72h sedan när du ankommer till gränsen.

Inte kommit några besked om hur hotell-karantänen ska genomföras än, men ställer mig tveksam till att du får välja ett hotell på en skidort. Karantänen i sig hindrar dig inte från att vistas ute så länge du inte träffar folk och kan hålla minst 2m avstånd. Så liftburen åkning under karantän är bara att glömma, men att dra på topptur eller turskids-tur borde rent teoretiskt vara möjligt, om man får lov att genomföra hotell-karantänen var som helst. Gissar att det kommer mer besked imorn hur hotell-karantänen ska genomföras.

Det är nog bara räkna bort Norge över jul och nyår. Nya direktiv som slår igenom natt till måndag, där du måste vistas på hotell under karantänen (som är 10 dagar).
Jo det är väl så tyvärr...Synd eftersom det med rätt åtgärder är ganska coronasäkert. Man åker dit med egen bil, är utomhus hela dagarna och håller sig hemma alt. äter på restaurang med säkra avstånd, after-ski kan vi vara utan.....

Bra för folkhälsan, bra för ekonomin.

Blev mest fundersam eftersom det fortfarande är bokbart till Trysil, Hemsedal mm i jul/nyår trots att det redan nu är omöjligt att vara i Norge som turist.....

Du får vara i karantän på ett "egnet sted". dvs att om du har bokat stuga el hotell kan vara i karantän där. På Hemsedals hemsidan står där att du skall följa karantänreglar och inte vara i närkontakt med andra än dom du bor med. Närkontakt tolkas i Norge som "mindre än 2 meter i mer än 15 min". Jag tolkar det alltså som att man får åka skidor.
Dock införde dom nya inresakrav nu i veckan så just nu ser det tveksamt ut om dom inte ändrar på det.

Jo det är väl så tyvärr...Synd eftersom det med rätt åtgärder är ganska coronasäkert. Man åker dit med egen bil, är utomhus hela dagarna och håller sig hemma alt. äter på restaurang med säkra avstånd, after-ski kan vi vara utan.....

Bra för folkhälsan, bra för ekonomin.

Blev mest fundersam eftersom det fortfarande är bokbart till Trysil, Hemsedal mm i jul/nyår trots att det redan nu är omöjligt att vara i Norge som turist.....

Verkar ju onekligen skumt att man kan boka fortfarande, men inte riktigt insatt i hur länge de nya tilltagen ska gälla (mer än att Erna har sagt de kör åtgärderna nu så att man ska kunna fira jul med nära å kära), så kanske Skistar hoppas in i det sista.

Men tippar på att de inte släpper på inrese-kraven i första taget då det enligt norska myndigheter är utlandsarbetare som driver smittan (tex byggarbetare från Polen, Lettland mm).

Jag som har norsk flickvän (och är på besök nu) blir rätt mörkrädd av Norge för tillfället. Justitieministern sa t.ex häromdagen att går du på fest i helgen kan det leda till att du dräper någon, och att dryga böter (30 000 (vilket många redan fått)) eller fängelsestraff kan vänta om man bryter mot korona-reglerna.

För mina svenska öron låter detta helt sjukt att en minister uttalar sig så och att de har sådana straff 😬

Du får vara i karantän på ett "egnet sted". dvs att om du har bokat stuga el hotell kan vara i karantän där. På Hemsedals hemsidan står där att du skall följa karantänreglar och inte vara i närkontakt med andra än dom du bor med. Närkontakt tolkas i Norge som "mindre än 2 meter i mer än 15 min". Jag tolkar det alltså som att man får åka skidor.
Dock införde dom nya inresakrav nu i veckan så just nu ser det tveksamt ut om dom inte ändrar på det.

Eget sted är nu utbytt mot corona-hotell. Inte kommit några besked om var eller hur corona-hotell-karantänen ska genomföras, men gissar att det inte blir på en knökfullt skidhotell?

Tack för info!
Problemet är väl tolkningen man gör av "egnet stad" och om det kan räknas som karantän med skidåkning på dagarna.
Sen att Skistar inte låter bokningen vara avbokningsbar mer än 21 dgr innan gör nog att de tappar eventuella kunder....

Karantän och corona test senast jag hörde från svärföräldrarna, men det kan ju ändras när som helst så jag skulle inte våga boka.

Dom tar även smittspårning så visar det sig efteråt att du ovarsamt smittat någon så spårar dom upp dig och du får troligtvis böter/fängelse. Har bekanta som fått dryga böter.

Senast ändrad:
Ja tråkigt men inte mkt att göra när det är som det är, man får nog sikta in sig på materialvård under jul/nyår och istället satsa på svenska fjällen under vecka 3-6 istället...

Boka boende i Stöten, ta med sig lusekofta, knästrumpor, munskydd och topptursutrustning, tura över gränsen till Trysil över natten, hämta ut sitt liftkort som man köpt online för att sedan kunna njuta av branterna i Högegga?

PS skojar förstås. Skistars avbokningsskydd fram till 21 dagar före avresa ter sig allt mer värdelöst. Nu är det paradoxalt nog säkrare (ekonomiskt) att boka till Norge, där är det tydligare att man får pengarna tillbaka fram till avresedagen på många orter.

Jag tror vi kan glömma Norge i vinter. Dom kommer aldrig släppa in oss om man ser till utvecklingen. Jag bokade en stuga i Trysil I augusti och avbokade i september. Bokade en lgh i Vemdalen då jag ansåg att oddsen va mycket högre till skidåkning. Vem vet det kanske inte blir något i Sverige ändå. Dom har en stor spridning runt dom stora städerna i Norge och har varit livrädda för svensken sendan snart ett år tillbaka. Kommer dom nu plötsligt släppa in oss då hela europa ökar? Chansen är nog 1 % av 100..om jag får spekulera.........Frågan är om vi ens kan åka i Sverige...

Bokat stuga I Åre tidigt januari. Hur tror ni det ser ut? blir det någon skidåkning i åre?

"Sandefjord kommune dekker alle utgiftene knyttet til hotellet. I et rundskriv sendt ut mandag, står det at «justisdepartementet vil fastsette en egenandel for den enkelte som benytter hotellet»."

Angående polska arbetare som anlände till Norge och som satts i karantän. Så kommunen täcker alltså kostnaden för hotellet. Spännande. Om det gäller för alla inresande och alla kommuner hade man ju teoretiskt sett kunnat dra till Norge, köra hemmakontor på hotellet i 10 dagar (mot en självrisk vad nu den blir på) och sen varit fri att åka skidor och hyra stuga osv. (så länge systemen har öppet, annars kan man ju alltid tura).

Nån som ska testa?! 😅

Jag brukar åka upp och bo i Sälen med vänner för att åka över till Trysil. Känns tveksamt om det kommer gå att göra i år. Och inte fan spenderar jag 10 dagar på Gustavsbacken i Sälen. :)

"Sandefjord kommune dekker alle utgiftene knyttet til hotellet. I et rundskriv sendt ut mandag, står det at «justisdepartementet vil fastsette en egenandel for den enkelte som benytter hotellet»."

Angående polska arbetare som anlände till Norge och som satts i karantän. Så kommunen täcker alltså kostnaden för hotellet.
Var inte det polska arbetare som bli hemskickade pga inget corona test när dom anlände och flyget gick tillbaka några dagar senare?

Tillbaka
Topp