Kompletterande puderskida sökes!

Tjabo180

Ny medlem
Så här ligger det till! Jag söker nu en skida som nästan enbart ska användas utanför pisten. Denna skida ska komplettera min park skida som används endast i parken och min race skida som enbart används i pisten.

Jag som åkare åker aggressivt men väger inte speciellt mkt ca 68-70 kg fördelat på 180cm.....

Kommande säsong kommer jag antagligen att tillbringa i St.Anton om mina planer går igenom dvs.

Skidor som jag har tittat på och är intresserade av är

K2 Hell Bent 08-09 som finns jävligt billigt på skidbutiken.com dock har jag läst att den är helt oduglig i pisten vilket inte är så jävla roligt när man väl hamnar där en dag och man pallar inte åka hem och byta skida....Plus att dom är jävligt feta och min erfarenhet av riktigt feta skidor är inte så stor även fast min skidteknik i pisten är riktigt bra. Hur fort vänjer man sig egentligen?

Rossignol S7 BC 09-10 verkar ju jävligt bra och jag har nästan inte läst nåt dåligt om den men priset sätter lite käppar i hjulen.....

Völkl Chopstick 09-10 vet jag inte alls mkt om fördelar nackdelar någon? Hur går dom i pisten?

Völkl Katana 09-10

Armada JJ

Och så var det där med längden är det 189cm som gäller för mig som de flesta skidorna verkar finnas i?

Nå vilken skida tror ni kan passa mig? Jag har även läst att man ska vänta tills man kommer ner till Anton för att prova skidor där men man vill ju inte råka ut för att det mesta feta och billiga laggen är slut.

Tack på förhand!

Vill inte verka dryg på något sett, men alla frågor du ställer har jag sett i andra trådar under sommaren här.
De flesta ligger redan på samma sida som denna. Prova sökfunktonen eller bläddra ner lite så finns där väldigt mycket info att hitta! :)

Om inte annat skadar det inte att veta lite mer om grejerna innan hela diskutionen drar i gång!

//Eric - som inte har tid att skriva något långt förklarande inlägg just för stunden

Senast ändrad:
Jag tror inte att du kommer ångra ett köp av Hell Bent om du är ute efter en ren puderskida. Ser sjukt kul ut när man ser någon åka på dem. Att de skulle vara dåliga i pisten är inget du behöver oroa dig över eftersom att alla puderskidor suger i pist. Möjligtvis att DPS 138 inte gör det då, iaf enligt Carled.

Ep pro är även det en skida jag tycker att du borde fundera över. Bra flyt, kort svängradie å mjuk som en tuggad dumle. Dvs egenskaper som skulle passa dig som är ganska liten och gillar att åka park.

Jag skulle rekommendera att du köper mina atomic thug 181, de är lätta, rätt mjuka och med en 120 bredd klarar du dig nog bra i St.Anton. De är helt underbara och bara åkta på 6 dagar!

Nu är det såhär att eftersom hell benten inte är tillgänglig längre så funderar jag nu på K2 Pontoon och den är ju snäppet fetare...Hur lik och olik är den hellbenten och för och nackdelar med Pontoon? Har sökt en jävla massa på forumet men har verkligen inte hittat något som har varit till någon stor hjälp. Är 130 m.m för mycket eller är den ändå lättmanövrerade och lekfull som hell benten?

Tjabo180 sa:
Nu är det såhär att eftersom hell benten inte är tillgänglig längre så funderar jag nu på K2 Pontoon och den är ju snäppet fetare...Hur lik och olik är den hellbenten och för och nackdelar med Pontoon? Har sökt en jävla massa på forumet men har verkligen inte hittat något som har varit till någon stor hjälp. Är 130 m.m för mycket eller är den ändå lättmanövrerade och lekfull som hell benten?
Menar du att alla butiker som säljer Hellbent har sålt slut redan? Låter osannolikt!
Mitt tips av de du nämnde är nog lätt S7:orna. Jag tror att du utan problem kommer att kunna köra dem som varje-dag-skida när du väl är inkörd på dem.

Om du tycker att skidan är dyr, titta på vad de små amerikanska märkena har att erbjuda. Många har egna varianter av S7:an, men till mycket lägre priser.

...om du nu inte väljer ett par 138:or, enligt mig ett ganska solklart val!

Carled sa:
Tjabo180 sa:
Menar du att alla butiker som säljer Hellbent har sålt slut redan? Låter osannolikt!
Mitt tips av de du nämnde är nog lätt S7:orna. Jag tror att du utan problem kommer att kunna köra dem som varje-dag-skida när du väl är inkörd på dem.

Om du tycker att skidan är dyr, titta på vad de små amerikanska märkena har att erbjuda. Många har egna varianter av S7:an, men till mycket lägre priser.

...om du nu inte väljer ett par 138:or, enligt mig ett ganska solklart val!
Är medveten om att hell benten finns kvar 09/10 men 08/09 fanns för 3999 på skidbutiken vilket var ett grymt bra pris men dom tog självklart slut när jag tvekade på att köpa....Lite tips på dessa små Amerikanska märken? Har vart inne på Line och 4frnn också men dessa kanske inte räknas till små märken...och nu finns ju Pontoon på skidbutiken för 4190,00 kr där av mitt intresse för dessa....Och Ross s7 verkar ju onekligen grym man kanske helt enkelt får ta och lägga så mkt även fast det svider..

Senast ändrad:
Gå in på www.tetongravity.com/forums , hoppa in på avdelningen techtalk, dök där så får du upp sjuka mängder recensioner på skidor som finns och kommer från mer eller mindre alla tillverkare. Finns gott om recensioner på skidor från mindre företag med. On3p Billy Goat verkar ju onekligen vara en bra skida t.ex.

Efter otroligt mycket läsande av recensioner på hemsidor hit och dit så står det nu mellan fyra stycken skidor...

4Frnt EHP
Line EP Pro
DPS Lotus 120
Rossignol s7

DPS Lotusen och Rossen går ju upp lite grann i pris men men. Om det är någon som har förslag på vart man kan köpa dessa skidor för billig peng så tar jag gärna emot era tips om det.

4frnt ehp eller line ep pro om jag var du. eller, ep pro har jag inte testat, dock 130 och 100, och det var grymma skidor. ehp är sjukt bra också, fantastisk både i skogen och på berget!

Tjabo180 sa:
Efter otroligt mycket läsande av recensioner på hemsidor hit och dit så står det nu mellan fyra stycken skidor...

4Frnt EHP
Line EP Pro
DPS Lotus 120
Rossignol s7

DPS Lotusen och Rossen går ju upp lite grann i pris men men. Om det är någon som har förslag på vart man kan köpa dessa skidor för billig peng så tar jag gärna emot era tips om det.
Hold yer horses lite nu. Så du funderar alltså på antingen EHP186, Line EP Pro, Lotus 120..är det då 178an du tänker på (?) och till sist S7 i 188.

EP Pro bör ju vara rätt lätt att ta bort eftersom det är en stööööööööööööört mjuk skida som kräver att du står snuskigt centrerat på den hela tiden. Lite baktivk eller framvikt så blir det jobbigt (har sj haft ett par och vet hur dom är)
Så då återstår det bara tre...i mina ögon iaf. S7an är då den mest lekfulla av de tre. Lotus120 är lätt som fan och bra för den som ska tura med den. EHP är en bra och tämpad skida som är väldigt kvick (precis som alla andra skidor du har nämnt) tack vare rocker.

Så....vill du ha lekfullhet men inte tokstabilt kör på S7
vill du ha lätta skidor men offra lite dämpad känsla kör på Lotus
vill du ha en skida som man verkligen kan känna sig trygg på i högra hastigheter på varierat underlag kör på EHP 186

PNyberg, är EHP en hård eller mjuk i flexet och hur är de att åka i pist med den men den stora sväng raiden?

Martok sa:
PNyberg, är EHP en hård eller mjuk i flexet och hur är de att åka i pist med den men den stora sväng raiden?
193an är relativt hård från tån och bakåt medan de sista 35-40cm i tippen är rätt mjuka vilket gör den till en rätt lättmanuvrerad skida även i tighta situationer (om man ser till längd och annat). Minns att Rossi steeze (tex) har mkt styvare nos än EHP193 och då är det en BC jibb skida.

186an är en mjukare skida men fortfarande väldigt aggressiv. Många använder dom för att tura på vilket känns logiskt eftersom de är smidiga, flyter bra och klarar av de flesta underlagen riktigt bra.

Okej. Så Ehp 186 är en relativt hårdare skida än s7an? verkar som alla rocker skidor men en kort radie är ganska mjuka om man vill ha nått att droppa lite med i bc.

PNyberg: Offra lite dämpad känsla?
Simma ner till Schweiz i vinter så ska du få prova den nya lotusen... ;)

Martok sa:
Okej. Så Ehp 186 är en relativt hårdare skida än s7an? verkar som alla rocker skidor men en kort radie är ganska mjuka om man vill ha nått att droppa lite med i bc.
Jo visst verkar det så. De enda undantaget jag egentligen kan komma på är ON3P Billy goat...och den har inte så många kört på än men ska vara en S7a med ett flex som påminner om Legend Pro/Armada Ant.
Att droppa puder med s7an kontra ehp tror jag inte är ngn större skillnad. Det handlar ju bara om att sätta ner fötterna rätt...eller hur :P
Jag tror nog mer på S7an isf eftersom den har sån stor rocker i fram att det verkar fysiskt omöjligt att gå över styret.

Men det känns ju som att S7an är mer en skida som ska plöja över saker medan EHP ska igenom.

Nojlas sa:
Jag måste ju säga att efter att jag kollade på den nya Lotus 120 190cn på råå sport så blev jag sugen på dom. Men kolfiber får mig alltid att tänka....sjukt mkt vibrationer så att dom känns mindre dämpade än tex EHP193.

PNyberg sa:
Nojlas sa:
Jag måste ju säga att efter att jag kollade på den nya Lotus 120 190cn på råå sport så blev jag sugen på dom. Men kolfiber får mig alltid att tänka....sjukt mkt vibrationer så att dom känns mindre dämpade än tex EHP193.
Jag tycker inte du skall oroa dig för vibrationer... Som Nojlas säger, prova de nya, de verkar ruggiga!

Mina gamla krigare har inte alls samma rocker och säkert inte samma känsla och dämpning som de nya har, men jag kan iaf säga att de inte är behov av vibrationsdämpare... Visst, det är krispiga skidor, speciellt i brättet, men det är mest bara i ren pist och riktigt riktigt hårt som man hör och känner av hur lätt skidan är framför fötterna... Vid tillfällen som är mjukare och med mer volym är det def. inget som märks. Om du får tjatter, ja då pressar du brättena för dåligt!

PNyberg sa:
Men kolfiber får mig alltid att tänka....sjukt mkt vibrationer så att dom känns mindre dämpade än tex EHP193.
är det av erfarenhet eller bara en känsla?
Min erfarenhet och teorin säger tvärtom, kolfiber dämpar bra, inte dämpat som i rossi men ändå dämpat.

balanselius sa:
PNyberg sa:
Men kolfiber får mig alltid att tänka....sjukt mkt vibrationer så att dom känns mindre dämpade än tex EHP193.
Min erfarenhet och teorin säger tvärtom, kolfiber dämpar bra, inte dämpat som i rossi men ändå dämpat.
Det är enbart en känsla jag har. Lätta skidor brukar alltid kännas lite odämpade.

AKvS sa:
ARGH! Det går ju inte att välja! S7, EHP, Billy Goat, Boomerang (http://global.skipass.com/gearguide/ski/2010/elan/boomerang.html) , JJ!

Trodde jag hade bestämt mig för S7 men så läser man lite till och så kanske EHP är ett bättre val om man åker annat än helikopter-skidåkning?
Jag tror inte att S7an är så himla superpuderorienterad. Men jag tycker bättre om mina EHP 193 än om s7an när det är stökigt. Sen kanske S7an i 195 är the shit?? Ngt jag inte har råd till att ha fel på om man säger så. 4frnt är ju så mkt billigare.

PNyberg sa:
balanselius sa:
PNyberg sa:
Det är enbart en känsla jag har. Lätta skidor brukar alltid kännas lite odämpade.
Om du vill ha dämpad känsla ska du prova Cash, fan dom var riktigt lugna!

Elan Boomerang som nämndes borde ju får vara med i det här gänget.

The_teo sa:
PNyberg sa:
balanselius sa:
Om du vill ha dämpad känsla ska du prova Cash, fan dom var riktigt lugna!
Skulle jag gärna gjort alltså! Men om jag hade så mkt pengar så hade jag köpt 2 par lagg ist...eller ett par och ett liftkort i kicking :P

Snödjup

Tillbaka
Topp