Test av nästa års skidor igen.

• Trådstartare Trådstartare Hasse
  • Start datum Start datum
H

Hasse

Guest
Så där då har man börjat testa nästa år skidor.

Jag är alltså 175 cm lång och väger ca 74 kg. Åker överallt och testar gärna skidorna i blandade förhållanden.

Först ut på banan i år är:

Scott Stunt 186 cm 24 meter Radius.

111 mm under foten.

Nyheten för i år på dessa skidor är att de finns i tre olika längder. 176, 186 och 196 cm. De har alla en tip-rocker i år. Hård under foten och i tailen och lite mjukare i toppen.

Åkförhållanden: Puder, sönderblåst puder, uppkört puder, pist(mjuk) och en del is. Testlängd: 4 timmar.

Kom upp med skidan utan förväntningar alls då jag körde Stunt 196 förra året och tyckte den var en riktigt skida du kunde åka fort med men krävde en hel del av åkare.

Första åket körde jag över en uppkörd glaciär/off-pistled. Märkte direkt att den skidan var lika stabil som sin storebror. Kunde köra hur fort som helst utan problem även när det var riktigt slagit. Var bara att lägga upp skidan på kant och trycka till så gick den igenom det mesta. Var en riktigt trevlig överraskning.

Avslutade detta åket med att köra 300 meterfallhöjd i pisten. Lägger upp skidan på kant igen och den svarar direkt med att svänga. Toppen slår lite grann men inget som man störs av. Kommer ner till liften och funderar verkligen om denna skidan är 111 mm under foten då den svarade så kvickt och fint på kant till kant.

Nästa åk sker i off-pisten i orört puder till att börja med. Då jag har kört en del andra feta skidor så hade jag verkligen inga förväntningar i puder på denna skida. Men till min överraskning så flyter toppen upp över snön direkt när jag börjar köra. Vet inte om det har att göra med deras egenutformade topp och tip-rocker men skidan flyter på riktigt bra för att vara så "smal". Början var ganska tight så man fick "hasa" ner en bit och då var jag glad över den lilla twinen som finns på skidan som gör det så mycket lättare att hasa.

Kommer ner en bit och där så är det sönderblåst puder/skare. Här upplevde jag direkt verkan av bara tip-rocker. Den skar igenom den hårda ytan utan problem men fastande inte så som jag upplever att full-rocker skidor kan göra ibland.

Avslutade åket med att köra mer eller mindre blank is. Även här var det en positiv upplevelse. Skidan satt fast i isen utan det minsta tillstymmelse att vilja släppa greppet.

Sen upp igen och köra lite mer pist. Skidan sitter som gjutet i pisten hela tiden.

Avslutade test dan med att köra visa av dessa åk en gång till och skidan visade ingen som helst andra egenskaper som får bort mitt stora smile i ansiktet.

Avslutande betyg: Pist: 3/5 (jag jämför med min GS-skida eller SL-skida)
Puder 4/5
Uppkörd "skitsnö" 5/5

Kommer en bild på skidan senare idag eller imorgon. Och mer tester kommer inom kort. Skall köra Atomic hela onsdagen så det kan bli intressant. Och massa andra skidmärken oxå inom kort.

//H

Ps. Lägger in varje ny rec som ett nytt inlägg så det hoppar upp då. Ds.

Edit: Kommer inte testa några Nordica skidor då dessa är exakt likadana som detta år.

Völkl kommer ha rocker på följande skidor:

Gotama Jr.
Gotama
Katana
Chopstick
Kiku
Kuro (som även kommer i 195 cm.

Armada ser intressant ut oxå.

Senast ändrad:
Hasse sa:
Kom upp med skidan utan förväntningar alls då jag körde Stunt 196 förra året och tyckte den var en riktigt skida du kunde åka fort med men krävde en hel del av åkare.
Du menar i princip omöjlig att åka på för alla inklusive Seb Michaud. Lätt den sämsta skida jag någonsin åkt på, alla förbättringar kan bara vara till det bättre :)

Glisseur sa:
Du menar i princip omöjlig att åka på för alla inklusive Seb Michaud. Lätt den sämsta skida jag någonsin åkt på, alla förbättringar kan bara vara till det bättre :)
Typ så ja. Men den nya är betydligt bättre.

Fick du några skidor för din resa eller?

//H

japp på Gotama Jr. 80 mm i midjan och rocker! Ganska fräckt faktiskt!

//H

Nja inte exakt. De hade bara vanliga Gotaman med sig när de var här och visade oss skidorna. Och jag kommer inte test junior skidorna så ;)

//H

Glisseur sa:
Lätt den sämsta skida jag någonsin åkt på, alla förbättringar kan bara vara till det bättre :)
Det här kan ju omöjligen vara sant? :D

Visst att den är tung och klumpig men på stora ytor i uppkörd snö är den ju go. I kortsväng får man den där känslan av gamla 205cm storslalomskidor och det är ju inte fy skam! :D
Lätt, lekfull och lätthanterad är den ju inte och man måste nog tycka om "tåg"-känsla i skidor, men den presterar ju!

-peace
/r

Tackar, Hasse. Precis som förväntat så är du tidigt ute med -10:orna. Stunt behövde verkligen kortas ner. Förra årets var fanimej en av de rent känslomässigt största skidorna jag någonsin åk. Jobbig, ja, men oåkbar är ändå att ta i tycker jag. För mig gick det ganska bra ett par åk i alla fall så länge jag var skapligt fräsch i benen. Dock hade jag också ett av mitt livs jobbigaste åk på stor-Stunten i våras i Åre när jag försökte baxa ner åbäket genom diverse kartongsnö och fjällbjörkar. Syra, syra, syra :)

Carlstedt sa:
Armada är intressant säger du! Jag har beställt ett par armada ARG. Hur verkar dem?
Likadana som tidigare säsonger? Den har inte förändrats något än, och varför ändra på ett vinnande koncept på en skida som fortfarande är hyffsat banbrytande om man inte kollar på rena småföretag.

Da kan jag fortsätta lite pa Hasses trad.

MOVEMENT FLY SWATTER 150/125/145mm längder 175cm och 185 cm radie 17m
Freestyle back country skida som är väldigt lik Hellbent fran K2. Har till och med lite mer rocker än hellbent.

Jag har akt pa 185:an och den är lite mjuk för mej som väger 85kg och är van med betydligt hardare grejer. Fungerar i pist men inte direkt skidan man ska ut och carva med.

Har provat den som BC jibb skida och den flyter riktigt bra och switch landningar i puder är hur lätt som helst.

Grafiken är clean. Vit med ett stort blatt äpple pa . och belaget är Gult och blatt.. Heja sverige.

Movement Goliath 191cm 135/108/124mm radie 30m
Samma sköna harda skida som förra aret med ny japansk kamikase inspirerad grafik.

Fly Swattern verkar lattjo! Om den är lättare än Hellbenten lär den vara riktigt kul som lekskida...

Nya Goliath-grafiken är ju bland det snyggaste som har kommit fram de senaste åren. Helt otrolig!

oscarius, ordentlig vallning av ett 06/07-belag så går det nog lika snabbt. ;-) Iofs. är det väl det hårdare och tåligare belaget som åkt på, vilket ju höjer livslängden lite... Men med en så pass fet och rockad skida är fart och sharbites inte lika stora orosmoln.

Carled sa:
oscarius, ordentlig vallning av ett 06/07-belag så går det nog lika snabbt. ;-) Iofs. är det väl det hårdare och tåligare belaget som åkt på, vilket ju höjer livslängden lite... Men med en så pass fet och rockad skida är fart och sharbites inte lika stora orosmoln.
Givetvis. Var barat vungen att lägga till att förändringar har skett :)

Fly Swatterns rocker ser ju heeeeeeeelt sjuk ut förövrigt. Verkar ju också ha en enooormt hög tail?

Lite fortsättning då då:

Atomic Bent Chetler 123 mm Längd kommer jag inte ihåg. Typ 180 Radius: 19 m

Körde den i ungefär en timme. Inget nytt puder men del uppkörd hård puder :) Även bara hårt.
Det första som slog mig var att Atomic hade gjort en fett skida med svängradie på. Inte så vanligt från dessa bakåt strävande killar. Sen att den var relativt mjuk oxå. EN rocker skida är det oxå. Inte så kraftig rocker iofs men trots allt rocker. En cap konstruktion. Varför inte sandwich? Dyrt kanske?

Tyvärr så får jag väl säga att den var för mjuk för att köra på i uppkört och slagit miljö då jag tyckte den fladdrade på ganska bra. Men det var inget fel på bärigheten i alla fall. Man flyter på bra.

Skulle vara intressant att köra den i riktigt puder då jag tror den är riktigt grym.

I pisten så fungerar den oki. (nu var det ganska mjukt i pisten iofs) Man lägger upp den utan problem på kant och då svänger den till ganska bra. Känns som snävare radie än 19 meter. Kan ha att göra med att den var relativ mjuk.

Atomic GS Double Deck Längd:180 cm Radius 18,4 meter

En "butiks"racer. Har Atomics nya doubledeck system. Var en riktigt trevlig överraskning som satt som ett smäck i pisten hur fort du än körde. Bara att lägga upp på kant och gasa. Och fart gillar denna skidan utan att ljuga. Kändes som det gick att köra hur fort som helst.

De påstår att detta är en kopia av deras WC skida. Jag är tveksam då det inte är en SW skida utan en Cap konstruktion. Men men säger de att det är en kopia så.

Atomic Race Ti Längd 180 cm Radius 17 meter

Här kommer en renodlad SW skida. Om den skidan ovan var stabil så är denna ännu mera stabil. Denna skidan körde fortare än vad jag ville men kul var den. Här snackar vi en race skida. Tyvärr så kräver den sin man att behärska och då jag testade den alldeles för sent efter de andra skidorna så hade jag inte riktigt musklerna att få ner all kraft i skidan. Men helt klart en skida för den som vill låsas var en riktigt tävlingsåkare.

Atomic Double Deck SL Längd 165 cm Radius 12 meter

Slalom racer. Säger allt. Har fortfarande inte kunnat stå ett helt åk på en slalom skida utan att få en kick tillbaka och krascha under ett åk. Så även med denna skida. Sväng till och den svara direkt och brutalt!! Isbettet är helt enkelt fenomenalt! Bara att trycka och skidan svara direkt.

Provade den även i en bana som satte uppe där slalomklubben tränade och den gör precis som man vill. Inga problem att tvinga in den i sväng där det behövs.

Men som alla race skidor så kräver denna oxå sin man då man måste åka på skär mer eller mindre hela tiden och att slappna av är helt omöjligt! Det straffar sig direkt.

Over and out för denna gången!

Nu är det ISPO och sedan så hoppas jag på att få testa lite mer skidor efter denna mässa!

//H

"De påstår att detta är en kopia av deras WC skida."
Lustigt att göra det och sen ha en svängradie som ligger nästan 10m under reglementet för GS.

Jo det var det jag sade oxå och då sade de att det var "butiksversionen" och vi skulle sölja den som deras WC skida.

Jag säger bullshit!

//H

Ps. Det är väl 23 meter på killarnas GS skidor eller har jag fel där? Ds.

27 meter är det väl? 180 är ju även det lite kort för att en välläst kund skall gå på luringen..

Håller med om det du säger om Atomics bakåtsträvande... Om det är detta de strävat efter har de ju lyckats, ingen förknippar dem med friåkning, men raceskidor kan de...

27 meter är det till den här säsongen till herrar, dock har damerna 23 meter, my bad.

Jo jag vet att dom alltid försöker kränga "tävlingsskidor", pga detta som tävlingsåkarna får ett par butiksskidor i handen så fort dom kommit ner och leder i en WC.
180cm är nog inte så dumt ändå, kortaste längden dom får köra på.

Dock vet jag inte hur Salomon tänkte när dom gav tjejen som ledde senaste störtloppet eller super-g ett par The Dumont??

Faction Royale 183 cm 120 mm under foten radius 25 meter

En lite hårdare fullrocker skida. Nästan lika styv som JJ. Körde p åden i två timmar i puder, uppkörd puder och i pisten. Tyvärr så kan jag inte köra riktigt hårt då jag har haft sönder mitt knä ganska rejält.

Men här är mitt utlåtande då:

I puder så flyter de på utan problem så som förväntar sig med denna midjan. Riktigt roliga att leka runt med och små hoppa med på allt som finns. Jag körde de monterade på mellan rekommenderad och new school montering. Körde runt och lekte med de och log i konstant så det är förmodligen ett bra betyg då!

I uppkörd puder så var det riktigt riktigt trevliga skidor som inte alls hade den tendensen att fastna med tailen som en del skidor har tex Hellbenten. Det beror nog förmodligen på att de är så pass styva som de är. Men samma sak här. Nosen är över snön hela tiden och flyter på bra. Inte allt för mycket att klaga på. Och stabil är den då den som sagt är relativt styv.

Men trots allt så är det en full rocker och de är inte alls optimala i uppkörd skräpsnö tycker jag.

I pisten så fungerar de oki men inte mer. Kan vara att så att skidan inte är optimalt preparerad då kanten är helt sneslipen och Jerry och jag fick inte den riktigt bra när vi körde den i maskinen. Hade förmodligen varit en annan upplevelse med en riktigt bra kant.

Avslutande betyg: Pist: 2/5 (jag jämför med min GS-skida eller SL-skida)
Puder 5/5
Uppkörd "skitsnö" 4/5

Bohemé King Forest 185 cm 105 mm under foten Radius: 18 meter

Körde dessa skidor i 4 åk då försäljaren var stressad och skulle iväg. En DYR skida. Kostar i paket med stavar, bindning och fodral 2000 chf. (16000kr) Blev väldigt överraskad av hur bra dessa flöt upp då jag innan dessa hade kört ovanstående skida. Inga problem alls i puder eller i uppkört puder. Dessa bara körde genom allt. Svängde på riktigt bra och mycket i pisten. Med andra ord en rolig skida men lite väl dyr då.

//Hasse

Ps. Återkommer på onsdag eller torsdag då jag skall på skidtest i två dagar och testa resten av nästa års skidor. Ds.

Senast ändrad:
Hasse sa:
Ps. Återkommer på onsdag eller torsdag då jag skall på skidtest i två dagar och testa resten av nästa års skidor. Ds.
Tackar Hasse. Intressanta åsikter trots ditt trasiga knä. Dock tycker jag det är lite väl vågat att köra med paj knä och lånebindningar... Men det är ju gott att du offrar dig för forumets skull.

MnO sa:
Tackar Hasse. Intressanta åsikter trots ditt trasiga knä. Dock tycker jag det är lite väl vågat att köra med paj knä och lånebindningar... Men det är ju gott att du offrar dig för forumets skull.
Tackar EVS Knee-brace för att jag kan stå på skidor så. Men jag har lagt om min taktik för att testa skidor nu för tiden. Kör en skida hela dagen men inte intensivt. Vill inte på fresta knäet för mycket då min sommar är betydligt viktigare än vintern nu för tiden. PKRA here i come!!!

Kästle MX 108 187 cm Radius: 31 meter

Körde dessa under en hel dag i uppkörd hård off pist till att börja med. De gick överförväntan stabilt då det var rejält bumpigt. Var bara att lägga upp på de kant och trycka till så satt de. Och denna 31 meters radius blev jag skeptiskt till då jag tyckte de svängde betydligt mer.

Sen blev det lite piståkning. Och samma resultat där. Mer sväng än jag trodde. Var inte så jobbiga att få upp på kant.

Sedan så blev det mjukt så man fick köra lite slask oxå. Bärigheten var inget att klaga på alls. fungerade helt utan problem.

Avslutande betyg: Pist: 4/5 (jag jämför med min GS-skida eller SL-skida)
Puder ?/5
Uppkörd "skitsnö" 4/5

En förändring till nästa år är att det kommer vara en tip-rocker på dessa skidor. Och det kan bara bli ännu bättre då helt enkelt ;)

Faction 3.zero 191 cm 142/112/132 - 28m radius

Testförhållanden är ganska lika som de ovan.

Har tyvärr bara en kommentar! Totalt död skida i mina ögon. Inte kul någonstans. Den svara inte på något. Beter sig som en planka.

Jag jämför då dessa skidor med en hel del andra skidor med ungefär samma midje mått så som skidan ovan, D-sender, Line Mothership, Scott Stunt, Völkl Katan och Nordica Blower.

//Hasse

Vem är återförsäljare av Faction i sverige? Har för mig att jag såg Faction på Åres skidtestarhelg, men killen var borta när jag skulle fråga om återförsäljare.

Elan Boomerang 141-120-130 189 cm

En ny test favorit! Körde denna i blandade förhållande i två timmar. Allt från puder till slask och i pisten. Hittade inga svagheter alls. Den flyter på bra i offpisten, sväljer uppkört utan problem då den är relativt hård mitt under foten. Lägg upp på den på kant och den svänger i pisten. Skidan är byggd i sandwich konstruktion.

Pist: 3/5 (jag jämför med min GS-skida eller SL-skida)
Puder: 5/5
Uppkörd "skitsnö" 5/5

//H

Senast ändrad:
Hasse sa:
Elan Boomerang 141-120-130 189 cm

En ny test favorit! Körde denna i blandade förhållande i två timmar. Allt från puder till slask och i pisten. Hittade inga svagheter alls. Den flyter på bra i offpisten, sväljer uppkört utan problem då den är relativt hård mitt under foten. Lägg upp på den på kant och den svänger i pisten.

Pist: 3/5 (jag jämför med min GS-skida eller SL-skida)
Puder: 5/5
Uppkörd "skitsnö" 5/5

//H
intressant! vad är det för konstruktion på denna? är 189 cm den längsta?

Sandwich och längden vet jag inte om det finns en längre. Men jag anser personligen att det inte behövs någon längre. Körde dessa på ett stort berg i Alperna och där funkade dessa bra...

//H

Hasse sa:
Sandwich och längden vet jag inte om det finns en längre. Men jag anser personligen att det inte behövs någon längre. Körde dessa på ett stort berg i Alperna och där funkade dessa bra...

//H
låter trevligt, tack för snabb respons. fanns dessa med på ispo tro? ska se om jag kan hitta några bilder...

edit: huva... inte det snyggaste jag sett... :)

Senast ändrad:
Är inte du skadad Hasse??? Kanske bättre att stanna hemma och vila än att teståka massa lagg eller?

Tänk på att det finns en liten chans att någon faktiskt tar till sig det du säger och går och köper ett par skidor utifrån vad du skrivit. Knappast troligt att någon kan göra en rättvis bedömning av en skida om man är skadad i benet. Benet är ju en tämligen viktig kroppsdel när man åker skidor.

Fy på sig! Hem å vila nu så du är frisk till beach 2009.

Jeffa

Hasse sa:
Jo det var det jag sade oxå och då sade de att det var "butiksversionen" och vi skulle sölja den som deras WC skida.

Jag säger bullshit!

//H

Ps. Det är väl 23 meter på killarnas GS skidor eller har jag fel där? Ds.
<27=inte mindre än 27m radie i WC
<21=inte mindre än 21m radie i FIS

Detta gäller herrar.

jeffa: Jag kan åka helt normalt med mitt knäskydd och får dessutom åka för läkaren. Tycker inte att du skall uttala dig om min skada då jag förmodligen vet bättre om den än dig och min läkare vet förmodligen bäst eller?

Även om jag kör ett åk vilar lite och kör ett åk så är detta nästan till och med bättre bedöming grund då man är helt utvilad inför varje åk. Körde idag 8 åk på skidorna under hela dagen. Ungefär två timmar sammanlagt med lite klättring och så vidare..

//H

Völkl Gotama 186 cm

Körde dessa i söndags. Då dessa skidor är helt nya för denna säsongen så var det riktigt kul att köra dessa. Detta är en full rocker skida med en sjukt "låg" nos.

Kändes väldigt konstigt när man ser på dessa och sätter på sig då det är en nos på ca 1,5 cm hög max. Men när man väl kör så märker man det inte alls.

Startade i en stenhård pist och blev helt totalt överraskad av hur kvicka de var och hur följsamma och stabila de var i pisten. Körde tre åk i denna stenhårda pisten. Skulle nästan kunna säga att dessa skidor var bättre än mina favoriter just nu Line Prophet 100 men bara nästan.

Sen framåt efter middagen blev det slask och då var jag utanför pisten och körde riktigt vårslask. Underbar skida att köra med överallt i slasken oxå.

Slutbetyg? Överförväntan av Völkl och Gotama som jag aldrig har gillat förut. Men nu seglar den upp som en riktigt favorit inför nästa år. Och riktigt fin kvalite som det ser ut nu. Sandwich skida. Hoppas bara Topsheetet är bättre än detta året.

Pist: 4/5 (jag jämför med min GS-skida eller SL-skida)
Puder: ?(4)/5 (slasksnö är ju ungefär som puder ;) )
Uppkörd "skitsnö": 4/5

Völkl Kuro 195 cm

Stort sett samma skida som förra året. Bara betydligt längre. Körde denna på lördag eftermiddag i slasken. Känns betydligt mer fartstabil än förra årets. Kunde köra hur fort som helst på denna!

Hoppas bara Topsheetet är bättre än detta året.

Puder:5/5
Uppkört: 4/5
Pist: Går men inte ultimata skidan!

Völkl Katana 190 cm

Lite rocker på dessa skidor i år. Och detta märktes ganska direkt i slasken att tipen flöt upp över snön betydligt bättre än de gamla. Annars så märkte jag inte så mycket skillnad. Körde dessa tyvärr bara i tre åk så det är ju inte så mycket att bedöma efter då det var tre korta åk.

//H

Tillbaka
Topp