"Konkav" Vs "Konvex"-skida

Jag införskaffade mig själv ett par Armada ARG till förra årets säsong i Chamonix. Och jag kan ju börja med att säga att även fast Chamonix är prylbögens högkvarter, ALLA har det senaste, så fick jag väldigt många kommentarer och höjda ögonbryn vilket alltid uppskattas..

Sen angående själva åkningen så var det en helt annan upplevelse att ta på sig dom när snön hade kommit, man surfade fram på snön och kunde svänga hur lätt som helst.. Helt annat än någonting jag tidigare har prövat! Mina ARGs gjorde min säsong betydligt mycket roligare måste jag säga!!

Och bara så att ni vet, om det är nån som ska göra en säsong i år och sugen på ett par ARG från 07/08 så är mina till salu eftersom mitt säsongande tyvärr är över..
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=36057

Körde både Pontooner och ARGs i vintras i ett rätt stort spektrum av snö, terräng och förhållanden. Båda gör mjuksnö åkning fantastiskt njutbar och surfkänslan är helt fantastisk, intuitivt lättsvängda och skönt flowiga i all terräng jag körde i. Jag bytte dock från Pontoonerna eftersom de stora spetsarna ala clownskor gör det lite trixigt att ta sig igenom tät björkskog ala Japan, någonting som ARGarna var mycket bättre på. Eftersom de är smalare fram så slinker de lätt igenom den tätaste skog och de är även betydligt styvare så man hamnar inte så lätt i baksätet som med Pontoonerna. Formen gör dem än mer intuitiva i svängarna, man råkar bara tänka att där borta ser det fint ut att lägga en sväng, så är man där och slashar glatt. Jag skrattade mig ner varje åk med dem under fötterna...

Ett vanligt misstag som görs är att tro att detta är "djupsnöskidor", när de egentligen borde kallas MJUKSNÖskidor eftersom den stora bredden och det fantastiska flytet får 10-20cm fluff att kännas bottenlöst. Jag låg och flöt ala bottenlöst när min kompis på Mantror hade kanten i botten av fluffet hela åket ett flertal gånger. De öppnar upp ny terräng och snöförhållanden för mycket skojsig åkning. Tex så fick jag några kanonåk tidigt i december i Åre på läggdor med nysnö på 20cm och regnskare, de bara surfade ner i stora svängar med ett skönt frasande och det blev skidlycka av det oxå...

Härligt att höra Tobias! Det är precis detta jag önskar åstadkomma med mina R/R skidor.

felix sa:
Okey skidexperter, sug på den här:

http://i33.tinypic.com/2wrj0pv.jpg

Mitt påstående är alltså att det spelar ingen roll på en denna konvexa skida hur den ser ut från mitten och fram då trycket/skäret (de röda strecken) ändå kommer ligga på den bakre hälften av skidan när man svänger. Överdrivet sagt skulle en skida som ARG kunna se ut som nr.4 utan större förlust på sitt användningsområde?

Nojlas, utter, hasse? Den blir ju dessutom lättare!
Tja, bara för att du kallar ut mig.

Jag förstår ditt resonemang men det håller tyvärr inte riktigt som flera har poängterat.
En av fördelarna med en vattenskidsformad puderskida är att du kan stå mycket mer rakt upp, dvs mer tryck på plösen utan att spetsarna dyker under snön. Detta innebär en mycket mer naturlig åkposition helt utan antydan till bakåtvikt. När du åker på detta sättet så kommer i princip hela skidlängden ligga an mot snön. Därmed får formen framför foten en stor betydelse. Betänk att detta gäller vid de tillfällen då du ska använda en sån här skida. Dvs lössnö, både uppkörd och nyfallen.

Har själv endast provat Spatulan men måste säga att det är den absolut bästa lössnöskidan jag någonsin har provat.

Till er som budgeterar med flera skidor och kommer göra säsong någonstans med kraftiga snömängder så skulle jag helt klart rekommendera en skida med omvänt spann och skärning för att komplettera en "allroundskida" med runt ~95-115mm midja.

FF, du kommer inte att bli missnöjd, det kan jag nästan garantera. Praxisarna har enormt bra ryckte. Så länge man bara kan sänka ner kanterna lite i snön så har ARGarna funkat lysande. Tom på lite solmjukad hårdsnö på Nuolja funkade de utan problem, stenhård is däremot var en läskig upplevelse i det branta, men det tycker jag alltid å andra sidan. Monterade mina med Dukar och de var lätta och smidiga att tura med och funkade kalas i all svensk snö jag gick i.

Utter: Precis vad min plan är. Rejäla puderplank + allround skida.
Frågan var ju om man skulle på fet konvex eller vanlig skida när de kom till vilket puderplank. Måste säga att jag blivit väldigt övertygad att ett par konvexa är de som gäller.

Då är frågan: Vilken!?

Armada ARG verkar vara en ganska shysst skida som folk pratar väl om.
Syns även i många filmer.

En annan jag spanat på är Moment Donner Party
140 under foten, 135/130 i tipp och tail. Samt en hel del rocker så klart.
Verkar svår att få tag i, vilket iochförsig Armadan också är. Antar att ingen provåkt denna skida efter som den ska vara ny till 09.

31817.jpg

Tillbaka
Topp