Konstig rand/spricka på Fischer Vacuumpjäxor

High

Medlem
Upptäckte en underlig rand framme på tån på mina Vacuumpjäxor efter en skiddag igår.
Det ser ut som att någon substans trängt upp genom skarven där pjäxan är hopgjuten (antar jag..)

Någon som sett ngt liknande? Vad kan det vara, håller pjäxan på att spricka totalt?
Försökte tvätta bort för att se om det bara var ngn form av smuts som fastnat på ngt sätt, men det hjälpte inte...

Pjäxorna har använts ca 4 veckor sammanlagt sedan de köptes förra hösten

Ser konstigt ut.
Kan det vara en gjutskarv som blivit smutsig och därför nu framträder?
Finns det skarv på den andra?

Ja, man kan ana en skarv under färglagret. Syns även en ganska tydlig skarv bak vid hälen, så jag antar att pjäxan består av två halvor som sammanfogats?
Vill ju helst inte åka och uppleva att pjäxan spricker upp totalt....:/

Ok, får väl hoppas på det...
Undrar ändå vad det kan vara. Känns som det finns lite av samma färg/substans längs kanterna på "plastgrejen" strax ovanför. Skulle det kunna hänga ihop?
För övrigt kan jag väl tillägga att det är de skönaste/bästa pjäxor jag ägt och då har det ändå passerat ett antal under åren...

High sa:
Ja, man kan ana en skarv under färglagret. Syns även en ganska tydlig skarv bak vid hälen, så jag antar att pjäxan består av två halvor som sammanfogats?
Vill ju helst inte åka och uppleva att pjäxan spricker upp totalt....:/
"Skarven" är ett sk gjutskägg. Det bildas då det finns en skarv i gjutformen pjäxan görs i, nederdelen av pjäxan är ett stycke. Det skulle bli väldigt många problem om det var två sammanfogade halvor.

Kan det vara ngn form av lim el dyl som trängt upp genom skarven pga väder, vind, väta osv?

Som sagt var; det är ingen skarv utan delningen av verktygshalvorna som ger upphov till gjutskägget. Med andra ord kan inget tränga ut där. Jag tror snarare att det är den svarta tätningen (elastomer eller gummi) som färgar av sig. Man ser lite vid sidorna om den och sedan ser det ut som det har "runnit" ner längs med gjutskägget. Den horisontella biten vid bindningsklacken är mer missfärgad. Tror att den glatta ytan på resten av pjäxan gör att det koncentreras till gjutskägget.

Bara en gissning...

ahh, förstår nu...fick inte ihop det riktigt först Man lär sig ngt nytt varje dag:rolleyes:

Tillbaka
Topp