Köp av bräda, boots & bindningar 6-7k, vilka?

Trana

Ny medlem
Tjena, hade tänkt att köpa alltihopa i år för ca 6-7k.
Har hela tiden hyrt förut och det har inte alltid varit så bra grejer.
Jag e 17 år och väger 66 kg fast jag gymmar en del så har väll tänkt att öka de till iaf 70 kg typ. Jag är 1.80 lång och har slutat växa verkar det som, fötterna e 42,5-43 och dom verkar också ha slutat växa.
Jag har åkt i 7-8 år och åker typ 1-2.5 veckor om året. Åker ganska snabbt i pisten å har börjat hoppa lite men jag kommer inte hålla på och snurra massa och så tror jag men jag vill utvecklas i det mesta så man vet ju aldrig, sen åker jag lite offpist också.
Antagligen kommer det bli mer och mer hopp & offpist istället för pist.
Jag vill alltså ha en allround bräda, har riktigt usel koll på vad de för grejer man ska ha men burton royale kanske e nått för mig?

Tja! Jag har precis samma vikt, langd, skostorlek, akstil och erfarenhet som du har. Jag kopte min forsta brada nagra veckor sedan som bestod av:

Brada: Burton Blunt 06/07
Bindningar: Burton Mission 06/07
Boots: 32 Lashed 05/06

Jag kopte allt mitt i USA och slutnotan slutade pa $625 vilket ar ungefar 4500 kr. Kan tanka mig att allt i sverige ligger runt 6-7k.

Jag tror detta kommer passa perfekt for mig!

tjaa!!

missbedöm mig inte nu men varför lägga ner så mycket pengar på en bräda som du ska bara använda ca 2veckor själv tycker jag att det är bortkastade pengar!
jag tycker att du ska köpa en extrem E-Line med ett par warp bindningar och ett par cc-skor eller ett cc packet på någon av intersport afärer eller warp packet i någon stadium afär jag tycker att dom är helt okeej till det priset.

Asåå de skadar ju inte om det är billigare hehe, men jag vill ha ordentliga grejer på en gång som jag kan utvecklas i väldigt länge istället för att göra som polarna, köpa nya grejer typ var tredje år. Sen har jag gott om pengar just nu så vill spendera en del :)

... jag PINN!! är en riktig snowboardfantast. jag har kört bräda sen 1989 och har givetvis jävligt sköna grejjer att köramed... dyra rackare som ger mig den åkupplevelse som jag vill ha... sköna dojjer etc etc etc...

MEN!! jag åker bara ca: 20 dagar / år för jag har inte tid med mer.. ibland får jag tillfälle att åka med på någon resa till åre, alperna eller dylikt och då får jag väl 7-10 extra åkdagar per år..

VARFÖR skulle han satsa på ettbilligare paket och förlora känslan av superskön åkningutan problem bara för att han kör ca: 2 veckor per år ????

har man råd så bör man skaffa sig bra utrustning.. det lönar sig i njutningen ..

/PINN

Väl talat pinn!

Gå inte ner i kvalité för att man inte kommer ha möjlighet att använda prylarna fullt så ofta.
Sakerna kommer inte hålla speciellt länge om man inte lägger ner lite pengar på det.
Det är min erfarenhet i alla fall.

Det är en bra idé att köpa en allround bräda, så undvik därför att köpa blunten.
Däremot så rekommenderar jag burton som bräda. Har gett mig en helt annan upplevelse.

Det kan vara en bra idé att kika runt på burton.com och läsa om de olika brädorna om det är en sån du är intresserad av. För där finns väldigt mycket information om deras =).

Jag tycker snarare att du bör gå upp lite i pris om du har åkt i 7-8 år!

PS. Burton Royale är verkligen ett bra val med dina mått och dina krav! Montera med en Custom bindning om du vill ha budget, Fortfarande en fin bindning, ganska mjukt skönt flex men ändå bra respons! Eller en P1 om du har råd! Skomässigt skulle ett par Ruler vara lagom klass och ändamål! MEN det finns även andra förslag, detta var mitt!

Senast ändrad:
Drog till OneOff i Stockholm idag å de vart en Royale med custom bindningar och sen moto dojjer för jag tycke att de vart lite dyrt med ruler. Gick på 8k totallt och då fick jag en bag gratis också. Hoppas de va bra köp, kändes så i alla fall :)

Tillbaka
Topp