Köp av eget första gången

Olof91

Ny medlem
Har av olika anledningar aldrig behövt köpa egna skidor och pjäxor förens nu. Är 21 år, 80 kg, 185 cm och har åkt skidor oftast två veckor varje vinter under hela min uppväxt. Anser mig själv vara relativt duktig, hanterar alla underlag och målsättningen är att befinna mig iallafall 75% utanför pisten om vädergudarna tillåter detta.

Till nästa säsong behöver jag som sagt köpa lite utrustning, men vet inte alls vad jag vill ha eller i vilken prisklass jag ska lägga mig på för att kunna få tag på bra och roliga grejer.

Främst är det pjäxor och skidor jag tacksamt mottagar tips om. Studerande som jag är vill jag lägga ca 10 00 kr på kalaset i nuläget. Har dock väldigt dålig koll, och om det visar sig att man kan få betydligt bättre grejer som håller längre för några tusenlappar till, så fine.

Min tanke är väl att jag ska ha en allsidig skida som fungerar hyggligt både i och utanför pisten. Särskilt många dagar med midjedjup puder räknar jag tyvärr inte med.

Behöver även köpa på mig lavinutrustning, hur är det på denna fronten?

Så hur kommer jag billigast undan? Är det mer lönsamt för mig att köpa begagnade grejer, eller ska man sikta på nytt? Alla tips och funderingar är bra haha, jag har som sagt inte en aning om var jag ska börja med detta!

Pjäxor - borde du testa i butik med kunnig personal så att du får en pjäxa som passar din fot, många av dessa butiker har vår-rea just nu.
Nu vet jag inte vart du bor men tips på bra butiker är.
www.alpingaraget.se (Sthlm & Helsingborg).
www.alpint.com (Sthlm).
www.skistore.se (GBG)
www.udenssport.se (GBG)

Finns säkert flera butiker runtom i landet som är duktiga, men har tyvärr inte så bra koll på det.

Skidor - Finns bra utbud på butikerna jag nämnt.
www.sport-conrad.com är en tysk butik och nätbutik men stort utbud och bra priser, ofta rea.

Du bör välja en skida mellan 100-120 mm i midjemått, finns en hel uppsjö av skidor i dessa mått som funkar bra i och utanför pist.

Några tips är.

Salomon rocker2 108.
Line Influence 105.
Line Influence 115.
Line mr pollard opus.
Armada tst.
K2 Sidestash.

Kan sitta och tipsa hur länge som helst, men det var några iallafall.
Sen är frågan om du vill ha skida som är mer lekfull än stabil eller tvärtom.

Lavinutrustning - Du bör minst ha Tranciever, sond och spade och ryggsäck för förvaring.
Viktigast är att ha kunskap om laviner och att träna på att använda lavinutrustningen så att du vet hur den fungerar.

Denna tranciever är mitt tips (har en sådan själv) lättanvänd och pålitlig, inte den billigaste men verkligen värt.
http://www.skistore.se/sv/sandare/6870-mammut-barryvox-element-2390.html

Hoppas detta kan vara till hjälp!

Håller med Leppe i det mesta.

Är inte helt säker på att du måste gå över 100 mm i midjan.

Själv åker jag på en Nordica Hell and Back, 98 mm och skulle kunna gå ner lite till.

Försök testa igenom lite olika skidor, vilket märke är inte så noga, testa olika skärningar, längder, rockervarianter mm.

Måste du köpa skidor?

Jag hade definitivt sett på skidor i spannet 100-110 i midjan då du dels får större användningsområden för skidorna, och så blir en ngt bredare skida mer förlåtande i många fören.
Men det är klart att om man är mer pistorienterad så är det enklare att hitta bra skidor till bra pris när midjemåttet går ner.

Mina tips till förstagångsskidor är:
Armada TST
DownSkis CD6
Nordica Patron
Volkl Gotama
Moment Deathwhsih
Icelantic RKR

Handlar mer om att hitta en lättåkt skida som fungerar ok i pisten än ett lok som kör över allt. De skidor som jag har skrivit är just detta...lättåkta och fixar pisten i olika hög grad.

Köp begagnade skidor, finns hur mycket som helst. Inte hela världen om det inte blir perfekt, och du kan dessutom köra hårt utan att vara rädd att repa dem. Däremot inte begagnade pjäxor. Lägg mycket tid (och pengar) på att hitta rätt pjucks.
Hur breda skidor har du åkt på tidigare? Har du bara carvat manchester så håller jag nog med Jonny_S. Särskilt om du bara tänker ha en skida som ska funka hyggligt överallt. Jag kör själv på 98 och väger 90 kilo. Kan vara svårt att gå från, säg 75 mm till 110 på en gång.
Men allra bäst är förstås om du har möjlighet att prova.

Ska du hålla dig utanför pisten till 75% tycker jag verkligen inte att du skall gå under 100mm i midjan. Skidor med 110 mm i midjan fungerar ofta helt klart godkänt i pist också!

Här på FR är jag övertygad om att du kan hitta ett par sjyssta skidor för en billig peng.

Angående pjäxor bör du räkna med att punga upp lite mer pengar, tycker personligen det är oerhört svårt att hitta ett par beg. pjäxor då de formas sig lite efter foten.

Min senaste uppsättning såg ut som följande:

Pjäxor Atomic Live Fit (glömt exakt namn) med formgjuten sula. ca. 5000 kr

Skidor: Nordica Soul Rider nya (köptes på FR) 2000 kr

Bindningar: Look Pivot 1000 kr

Tillbaka
Topp