Köp av salomon, lord/shogun

Rogeman

Ny medlem
Hej. sitter och spanar på nya skidor här i kylan. Har fastnat för Shogun- och lord-skidan men kan inte riktigt bestämma mig för vilken... jag är 169 cm och väger 65kg, åker bara offpist och har gjort det i hela mitt liv och anser mig som en duktig skidåkare.
om ni undrar varför jag inte vill ha en mer bred och extrem skida är detta för att jag inte vill ha surfkänslan utan vill ner och kötta i pudret ala oldschool, upp och ner med fina knän :)
är tacksam för alla svar! ha de så gott!

shogun i 173 är ett bra val, grym i pist och bättre utanför än lord, som visserligen är en riktigt bra skida det också. vill du pumpa kan du mycket väl köra lord i stället, men jag hade valt shogun.

Skulle lätt tagit Shogunen, den verkar vara grymm i det mesta, och dessutom är den mkt snyggare och ser mer exklusiv ut gentemot Lorden. Dom är lätta också

återupplivar en gammal tråd märker jag :)

är inne på samma spår när det gäller skidval, åkt sedan jag vart 3 år och anser mig kunna bemästra skidåkning hyffsat iallafall :), åker pist för det mesta, men måste säga att senaste åren lockar pudret något fruktansvärt mer och jag är inne på att skaffa mig ett par freerides, läst om dessa dock 2011 årsmodellen och har verkligen fastnat för dom.
jag är 177cm 86-88kg lätt... vilken längd borde passa mig när det gäller dessa skidor, 182cm kanske? :)

tacksam för svar.

fiddyboi sa:
återupplivar en gammal tråd märker jag :)

är inne på samma spår när det gäller skidval, åkt sedan jag vart 3 år och anser mig kunna bemästra skidåkning hyffsat iallafall :), åker pist för det mesta, men måste säga att senaste åren lockar pudret något fruktansvärt mer och jag är inne på att skaffa mig ett par freerides, läst om dessa dock 2011 årsmodellen och har verkligen fastnat för dom.
jag är 177cm 86-88kg lätt... vilken längd borde passa mig när det gäller dessa skidor, 182cm kanske? :)

tacksam för svar.
shogun är en jättebra skida - i pisten, och möjligen för lite ospårat två meter därifrån. i puder flyter den illa, jämfört med andra och betydligt roligare alternativ som fortfarande är minst lika bra även i pist. jag körde iofs 191 och den är ju betydligt styvare än 182, men ändå...
ska du ha nån salomon hade jag tittat på czar om jag var du.

jasså okej, har läst en del recensioner och dom har ju verkat lovande av dom mesta, att dom funkar bra både i pisten samt puder..men som sagt..har ingen egen erfarenhet av dom så jag tar gärna emot så mycket information som det bara går =)

men hur är det med salomon czar i pist? är det enbart offpist som gäller eller om man någon/några dagar ska köra i pisten, fungerar dom helt ok då med?känns som dom borde göra mos av uppåkta vallar i pisten.
eftersom jag är en realtivt "tung" åkare så kanske 182 är för klent?

tacksam för svar mvh Fredrik

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp