Köpa alpinbindning i Stockholmstrakten?

Var kan man köpa alpinbindning i Stockholmstrakten? Den ena till min gamla Burton Alp har gått sönder. :-(

Bilagor

• Burton alpinbindning.jpg
    Burton alpinbindning.jpg
    962.2 KB · Besök: 304
Vill du ha en till bräda och bindningar med boots kan jag kolla med en polare som säljer.
Dock inte i Sthlm.

Tyvärr är det ju ingen i Sverige som säljer alpinbindnigar till brädor längre. "Enklast" men inte billigast är att köpa ett par F2 Carve RS från någon webbshop/ebay i europa. Den bindningen får väl anses vara ersättaren till gamla Burton RaceHär från F2 själva: https://shop.f2.com/f2/f2-snow/bindings/681/f2-carve-rs-2020?c=19

Eller så gör du som jag gjort: börja tråla ebay (framförallt ebay.de) efter billigare begagnade bindningar. Klipte nyss ett par F2 "Proflex" för 40€ som är en äldre modell som inte är DÖTTSstenhård och som liknar Carve RS/Race ti. Ett annat alternativ är att kolla på forum som ExtremeCarving och så för att köpa begagnat.

Du skulle säkert kunna hitta en "lös" toe lever från någon lite random bindning som skulle kunna funka. En bra resurs som ser Äkta Netscape™ ut men som innehåller massa bra info kring bindningar och delar att leta efter på ebay/internet i stort är Carvers Almanac:
För din del tänker jag speciellt på "binding selection"

Du skulle säkert kunna hitta en "lös" toe lever från någon lite random bindning som skulle kunna funka. En bra resurs som ser Äkta Netscape™ ut men som innehåller massa bra info kring bindningar och delar att leta efter på ebay/internet i stort är Carvers Almanac:
För din del tänker jag speciellt på "binding selection"
Tack snälla för hjälpen. Om jag nu skulle köpa en ny F2 bindning, tror du den kommer att passa brädans skruvhål?

Det är där det blir lite knepigt, för din bräda har ju 3 skruvhål och idag kör alla bindningar på 4. Själva bindningen kommer passa men centrumdisken gör det inte. Det kan finnas diskar från F2 som använder den gamla 3-hålsstandarden men det har jag ingen koll på tyvärr . Har du ruggig tur så kan du använda disken från din gamla Burtonbindning till F2:n..

Det är där det blir lite knepigt, för din bräda har ju 3 skruvhål och idag kör alla bindningar på 4. Själva bindningen kommer passa men centrumdisken gör det inte. Det kan finnas diskar från F2 som använder den gamla 3-hålsstandarden men det har jag ingen koll på tyvärr . Har du ruggig tur så kan du använda disken från din gamla Burtonbindning till F2:n..
Jahadu, tack för svar! Jag får nog tänka några varv till. Det enklaste vore att hitta ett löst spänne "toe lever".

Det jobbiga i det är ju att det var väldigt längesedan Burton tillverkade sina bindningar för hardboots..
Nu när jag tänkt efter lite så vore det nog allt bäst att köpa ett par Ibex Speed TC/Speed CC som är gjorde på exakt samma mallar som Burton:s gamla "Race Plate". Då kommer dina nuvarande diskar passa.
Ibex.png

Burtons gamla 3D diskar funkar tex i Union bindningar som har vanliga diskar, ej minidisk. Kan vara värt att kolla upp om diskarna passar en nyare bindning.

Tillbaka
Topp