Köpa Åreboende i byn omöjligt (förutom Åre Strand/Sjö)?

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Jag brukar titta på Hemnet ibland på annonser för bostäder i byn men har på senare tid märkt att det knappt finns något till salu som inte är Åre Sjö/Åre Strand. Det verkar vara något slags timeshareboende då annonserna alltid är väldigt billiga (50 000 för en trea?).
Men utöver detta så finns knappt några annonser.

Är det pga Corona så vill alla ha kvar sina boenden för uthyrning? Eller letar jag på fel ställe? :)

Det har ju funnits ett flertal lägenhetsobjekt under hösten. 2 i "Bysshuset", 1 i "mitt i åre 1", ett flertal i Sporthotellet, 3 stycken i/på Stationsvägen 16.
Pris har varit ifrån 3 --> 10 mille.

Ska du köpa för under 3miljoner så är det typ källvägen, frönäsudden eller tege o duved som gäller

Vi köpte en lägenhet på Årevägen föra vintern. Det är galna priser vilket är tråkigt

Senast ändrad:
Tack! Ser fram emot att bo i min nya lägenhet veckor när det är relativt turistfritt i byn. Men samtidigt kommer det bli svårt att åka mer i Åre efter åren här i Engelberg.
Kul att vi nästan blir grannar. Tror du kommer bli nöjd med din lägenhet, läget är grymt. Åkningen kommer inte gå att jämföra med Engelberg, men du får möjligheten att upptäcka Åre på de andra årstiderna istället, då byn är bra på riktigt. Det är inte att förakta :)

KUL! Precis, skidåkningen är ju inte ens på samma planet.... Men lägenheten är en investering och så ser jag fram emot att uppleva Åre annat än på vintern som det varit hittills. Jag hoppas på bra klättring och ännu bättre MTB-leder. God Jul 🎄🎀

KUL! Precis, skidåkningen är ju inte ens på samma planet.... Men lägenheten är en investering och så ser jag fram emot att uppleva Åre annat än på vintern som det varit hittills. Jag hoppas på bra klättring och ännu bättre MTB-leder. God Jul 🎄🎀
Klättringen är inte jättebra, finns en del, men däremot finns det riktigt bra klättring i Norge, precis på andra sidan gränsen sägs det. Så när de öppnar kan det vara värt att kolla upp
Cykling däremot håller världsklass här, och den utvecklas hela tiden dessutom, så den kommer du garanterat gilla, och mycket startar dessutom istortsätt utanför dörren hos dig.
Ha en trevlig jul ni med

Nu dök det upp något kul; en villa på Totthyllan. :)

Det här var ju ett trevligt område. Jag tycker mig ha sett det på bild/film (undrar om inte Hans Olsson, Jons bror, bor här? Känner igen det från hans vlog).

Försöker orientera mig på pistkartan; ser ut att vara Ski-In från Tottbacken, men att man måste gå till Tottliften? Ski-In/Ski-Out är ju optimalt, men måste man välja så är ju Ski-In bäst då man är slutkörd på eftermiddag/kväll och pigg på morgonen. :D

Edit: Hmm, vid lite närmare titt så verkar det inte vara åkbart bakom huset. Och det går inte att gå till Tottliften?

Senast ändrad:
...
Försöker orientera mig på pistkartan; ser ut att vara Ski-In från Tottbacken, men att man måste gå till Tottliften? Ski-In/Ski-Out är ju optimalt, men måste man välja så är ju Ski-In bäst då man är slutkörd på eftermiddag/kväll och pigg på morgonen. :D

Edit: Hmm, vid lite närmare titt så verkar det inte vara åkbart bakom huset. Och det går inte att gå till Tottliften?
Apropå, vem f@n var Tott egentligen?

Apropå, vem f@n var Tott egentligen?
Kan det vara han?
20200908.jpg

enligt uppgifter är bostadsmarknaden i Åre i "vänt-läge":
Historiskt sett är priserna i Åre extremt volatila.
Men vid de två senaste kriserna (IT-bubblan vid millennieskiftet samt finanskrisen 08-09) upprätthölls marknaden av köpstarka norskar. Det här resulterade i att priserna i Åre stod sig trots säljtryck från den "vanliga" kundgruppen: rika stockholmare.

Därefter har det, som bekant, varit ganska saftiga prisökningar drivet av en lånebubbla av historiska mått.

vad händer nu?
Norrmännen har börjat sälja av sina Åre-investeringar eftersom de inte kan/vill åka till Sverige längre. Dessutom är nok är lägre än sek. (i Storlien går det att pruta rejält redan nu).
Kanske kommer priserna hållas uppe tack vare att fler Stockholmare vilja flytta till Åre för att distansarbeta?
Sen har vi Konjunkturen som är den viktigaste faktorn. Historiska konjunkturcykler är 8-9 år. Nu har det gått 11-12 år sedan förra "sättningen" (även om Åre inte påverkades nämnvärt då).
Utbudet på nyproducerat är enormt. Hur ser efterfrågan ut (för boenden i den här prisklassen)?
Att köpa fritidsboende som en "investering" i det här läget känns rätt tveksamt.

Det här var ju ett trevligt område. Jag tycker mig ha sett det på bild/film (undrar om inte Hans Olsson, Jons bror, bor här? Känner igen det från hans vlog).

Jon har aldrig bott på Totthyllan, det har däremot Hans gjort, så det du ev sett på någon vlog är nog därifrån troligtvis
Däremot så är det i det närmste Ski-in/Ski-out från det huset, om man kan tänka sig någon minuts promenad, längre är det inte till Tottliften, sen går det utmärkt att åka till huset, gäller bara att hitta så är det inga problem. Eller som sagt, ta några minuters promenad tillbaka från Tottbacken.
Så köp, bra läge och fint hus. Du kommer inte ångra dig

Jon har aldrig bott på Totthyllan, det har däremot Hans gjort, så det du ev sett på någon vlog är nog därifrån troligtvis
Ja, det var ju det jag sa. :D

Däremot så är det i det närmste Ski-in/Ski-out från det huset, om man kan tänka sig någon minuts promenad, längre är det inte till Tottliften, sen går det utmärkt att åka till huset, gäller bara att hitta så är det inga problem. Eller som sagt, ta några minuters promenad tillbaka från Tottbacken.
Så köp, bra läge och fint hus. Du kommer inte ångra dig
Ser ut som att det skogsfria området bakom husen är beklätt med buskage, ser inte ut som man kan åka där?
Ja, ser lovande ut. Ska se om man kan slå till.

Ja, det var ju det jag sa. :D

Ser ut som att det skogsfria området bakom husen är beklätt med buskage, ser inte ut som man kan åka där?
Ja, ser lovande ut. Ska se om man kan slå till.
[/QUOTE

Bodde i husen nedanför i många år, och det var rätt många som åkte dit från backen via området ovanför Totthyllan, men skall erkänna att jag inte bemödade mig med det, det var ett projekt, tog hellre och gick den lilla biten

Bodde i husen nedanför i många år, och det var rätt många som åkte dit från backen via området ovanför Totthyllan, men skall erkänna att jag inte bemödade mig med det, det var ett projekt, tog hellre och gick den lilla biten

Ah, okej, ja det låter ju bra.
Och det är nära till Tottliften? Ser ut att Totthyllan slutar en bit väster om det här huset i en vändplats, men det går kanske en trappa eller något till Tottens By?

Tack för input! Alltid bra att få info från någon som varit exakt där. :)

Ah, okej, ja det låter ju bra.
Och det är nära till Tottliften? Ser ut att Totthyllan slutar en bit väster om det här huset i en vändplats, men det går kanske en trappa eller något till Tottens By?

Tack för input! Alltid bra att få info från någon som varit exakt där. :)

Totthyllan slutar med en vändplats, men det är en gångväg till Tottensby därifrån. Så det är inga problem att gå där...
Ja, tycker nog att det är hyfsat nära ändå, skulle säga gångavstånd i pjäxor nära. Ett par hundra meter.
Skulle tro att de flesta som bor där faktiskt går till backen istället för att åka ner till liften och leta parkering. Så pass nära är det

enligt uppgifter är bostadsmarknaden i Åre i "vänt-läge":
Historiskt sett är priserna i Åre extremt volatila.
Men vid de två senaste kriserna (IT-bubblan vid millennieskiftet samt finanskrisen 08-09) upprätthölls marknaden av köpstarka norskar. Det här resulterade i att priserna i Åre stod sig trots säljtryck från den "vanliga" kundgruppen: rika stockholmare.

Därefter har det, som bekant, varit ganska saftiga prisökningar drivet av en lånebubbla av historiska mått.

vad händer nu?
Norrmännen har börjat sälja av sina Åre-investeringar eftersom de inte kan/vill åka till Sverige längre. Dessutom är nok är lägre än sek. (i Storlien går det att pruta rejält redan nu).
Kanske kommer priserna hållas uppe tack vare att fler Stockholmare vilja flytta till Åre för att distansarbeta?
Sen har vi Konjunkturen som är den viktigaste faktorn. Historiska konjunkturcykler är 8-9 år. Nu har det gått 11-12 år sedan förra "sättningen" (även om Åre inte påverkades nämnvärt då).
Utbudet på nyproducerat är enormt. Hur ser efterfrågan ut (för boenden i den här prisklassen)?
Att köpa fritidsboende som en "investering" i det här läget känns rätt tveksamt.
Intressant perspektiv. Tror dock att norrmännen kommer tillbaka p g a många andra anledningar (t ex priser på allt annat än bostäder).

Tillbaka
Topp