Köpa begagnad äldre bräda.....

ErikDragon

Medlem
Tja,

Har en Völkl Sensor från -05, 164 cm typ beginners board, ganska lätt och instabil att åka på, bara åkt några gånger på den men redan tröttnat.... Jag åker mest pist och offpist, inget i parken.

Fått ett erbjudande att tjacka en Avalance 164 cm från 1997. Chris Sanders special design. Den ser ut att vara i riktigt bra skick, men den är ju för fasen 13 år gammal....Ni som har koll, har utvecklingen gått så pass mycket framåt så att en bräda som har 10+ år på nacken bör man inte tjacka????

/Erik

Senast ändrad:
personligen skulle jag aldrig köpa en så gammal bräda, utvecklingen har gått snabbt frammåt de senaste åren, tror nog du får ut mer av din völkl som iaf är på den här sidan milleniumet...

Faktum är att det inte behöver cara ett dåligt köp att skaffa en äldre bräda som är i bra skick.

Jag läste en intervju med ett gammalt snowboardproffs, Pat Bridges, som numer jobbar med tidningen Snowboarder. Han berättade att han nu för tiden, när han inte längre måste åka sponsorbrädor, köper mycket gamla brädor från mitten på 90-talet och är väldigt imponerad av hur bra brädorna är. Hans nuvarande bräda, den här intervjun var ifrån hösten 09, var en Burton Terje pro model från 95-96.

Faktum är också det att en snowboard frotfarande är en träkärna med glasfiber på båda sidorna indränkt i epoxy, samt belag, stålkanter och en översida.

Jag tycker själv att min Lib-Tech Litigator från 99-00 är lika bra som många av dagens brädor.

Ska försöka övertala min fru att köra lite på sin Train från 96-97 och se hur den står sig idag.

Kan bara säga att snart har ALLA brädor nån form av rocker, det är kul att det äntligen hänt något revolutionerande :D (fanns ijoförsig på Kemper Flight ca 1992)

Självklart finns det brädor som e tio bast som håller måttet, men viktigt att flexet är intakt på brädan.

Vad vill han ha för Damien brädan? den vore GRYMM att ha på väggen.

Doughboy, fan är inte det Ice cubes karakter från gamla hederliga boyz´n da hood :)

Självklart har du helt rätt, att i grunden så är ju alla brädor uppbyggda på samma sätt. Om denna är i bra skick så är det säkert ett bra köp, han ska ha 1.000 för den inkl bindningar o boots, som dock verkade va lite slitna. Inga problem, jag har både schyssta bindningar o boots.

Min nuvarande Völkl tycker jag är lite enkel och trist.... jag åker mest i pisten och så blir det offpist om tillfälle ges. Vill ha en bräda som passar till det. Den bör vara hyfsat styv och stabil.

Såg att nån här säljer en Burton Canyon 168 till ett bra pris, men är en så bred bräda verkligen skön att glida runt me??

J-Rosenqvist, vad innebär egentligen rocker?? Aldrig förstått det riktigt.

Jag är jäkligt sugen på Bataleons Goliath som verkar va bra till det mesta, men den ligger lite över min prisnivå, så kanske blir att jag slår till på den här Avalanchebrädan ändå, bara för att testa nåt nytt, eller hmmmm gammalt kanske beroende på hur man ser det ;)

Läs Chris Sanders story här om hur han skapade denna bräda, det är fakatiskt precis den som han visar på bilden som jag är lite sugen på......

http://snowboarding.transworld.net/...ders-explains-his-new-designer-series-boards/

/Erik

En Cnayon 168 kan vara ett riktigt bra köp om du har 10+ fötter och brädan är i fint skick. Den är från Burtons guldålder!!

Hmmm jag köpte faktiskt Avalanchebrädan, den var i så jäkla bra skick, minimalt med repor och fint belag. Bra mycket styvare än min Völkl som är som en död sill, ska bli jäkligt kul att provåka den :)

Doughboy, tack för klargörandet.

Såg att jag skrev Selecta i första posten, (Völkls puderbräda) Jag menade såklart Völkl Sensor som är en lättåkt beginners board, jag har bara åkt på den ett par gånger, men den är så jäkla sladdrig, blir inga fina skär med den.

Lämnade in Avalanchen igår för kantslipning, stenslipning samt valla, ska försöka hinna med nåt åk i helgen sen tänkte jag :)

Höll inte SLAO på att införa regler och nån databas som gör att de bara släpper upp utrustning som är max tio år gammal i backarna?

Det lär helt klart va ett aprilskämt, om det ändå skulle vara sant blir det ju hyfsat svårt för liftnissarna att kontrollera om ens utrustning är mer än 10 år, eller hur?

Körde ett par timmar i Flottsbro idag, många snowboardåkare i backen, kul :).

Brädan var sjukt skön att carva med och stabil nåt så in i helvete, fick inga som helst hugg, det fick jag rätt ofta med Völkl-brädan. Labbade rätt mycket med vinklarna på bindningarna men kom fram till att lite lätt duck funkade bäst, trots att jag mest carvade i pisten. Tror jag hade +24 -9 sista åket och det kändes skönast. Jag är aningens hjulbent så kanske det spelar roll oxå :)

Kul att köpet blev lyckat. Det är en riktig kultbräda du fått tag på.

Jag köpte själv en gammal Lib-Tech Grocer 180 på blocket för 2000 häromdagen. En riktigt raritet som kommer att bli grym att köra.

Tack, ja det känns som ett riktigt bra köp. Den överträffade helt klart mina förväntningar :) Sålde Völkl-brädan dan efter med bootsen + bindningarna som följde med Avalanchebrädan, inga problem att få iväg den inte :)

Aha, nice, den lär vara kunglig i pudret, blir säkerligen många sköna åk med den brädan :)

Völkl Selekta är inte en nybörjarbräda. Jag skulle nog tänka en gång extra innan jag bytte ut den mot en bräda från -97. Jag köper din Selecta om du vill bli av med den.

Vilket nu verkar vara försent.

Ok. Lycka till.

4800, Det är jag mycket väl medveten om, Selectan är väl en av Völkls mer avancerade brädor, anpassad för puderåkning.

Det är jag som skrev fel av bara farten i första posten. Brädan jag sålde var en Völkl Sensor som ÄR en nybörjarbräda, så nä bytet jag gjorde var inte dåligt alls, kan säga att Avalanchen är sjukt mycket skönare att åka på trots att den är från -97 :)

Tillbaka
Topp