Kopa begagnade skidor...

flinus

Ny medlem
Kopa begagnade skidor...
Hejsan!

Bor just nu i USA ett ar och det lar bli en del skidakning. Dock lar det mest bli i pisterna. Sa letar efter en bra pistskida som ar rolig och tal tuff akning. Den ska helst vara mellan 1 - 3 ar gammal da min budget ar lite stram(jakla dyrt med liftkort har borta!!)
Sa min fraga ar: Finns det nagon modell de senaste aren som stuckit ut lite extra? Det gor som sagt inget om den ar lite gammal, jag vill bara ha mesta moljliga av pisten for en hyfsad peng.
De jag har fastnat for ar Stockli Stormrider eller Volkl WC. Men ar inte sa vass pa pistskidor och hade verkligen uppskattat lite hjalp. Ska tillaggas att jag ska kopa dem pa e-bay och jag vet inte om det ar vissa marken som ar billigare har borta i USA?

Ha det och fin skidsasong pa er!

Kopa begagnade skidor...
Mitt förslag är att köpa beg skidor av en tävlingsåkare (farbrikat utan betydelse). Du får en, visserligen krävande, men perfekt pistskida som är pedantskött. Nackdelen är att stålkanterna är smala för de har slipats så mycket men belaget är bättre än på nya skidor och priset är ofta lågt, mest pga av att bindningen startar högre än de flesta vill ha dem inställda. Här kan du göra riktiga fynd! Ta kontakt med närmsta Alpina klubb.

Kopa begagnade skidor...
Som SSyk säger, kolla på beggade tävlingsskidor! Jag köpte precis ett par raceslalomskidor från Salomon med 916-bindningar för en nätt slant. Roligt komplement att plocka fram de dagar då varken park eller offpist är roligt. Grym träning också, desto "mer" tävlingsskida du köper, desto mer får du ut när du pressar skidan, med lite jävlar anamma blir det ganska bra träning med andra ord!

Mitt tips är att kolla på www.epicski.com och då självklart forumet. Sök efter annonser, och kanske lägg ut en egen annons och se om det är någon i din närhet som har ett par racelagg de vill bli av med.

Kopa begagnade skidor...
Tack for tipsen! Laste om nagon kille som rekomendera att man ska kopa tjejers gamla raceskidor.

Jag bor faktiskt hemma hos en familj i Boston dar sonen ar med i Englands(!) alpina juniorlandslag. Mitt uppdrag ar att valla och ta hand om hans skidor. Han har en bunte gamla raceskidor. Men vilka skidor soker jag? GS eller slalom? Och vilka matt? Jag ar 1.93 och vager 100 kg. Kanns inte sa realistiskt att jag kan aka pa hans 170 skidor? Eller?

Vad sags om de har: http://boston.craigslist.org/nwb/spo/944452365.html

An en gang tack for hjalpen!

Senast ändrad:
Kopa begagnade skidor...
Ser bra ut dom där Flinus. Jag har sagt det många gånger, gå på en tävlande tjejs storslalomskidor så får du det bästa du kan få tag på.
Du är dock ganska stor så du kanske borde gå upp på ~185cm beroende på om du föredrar längre eller kortare svängar.

Kopa begagnade skidor...
Sa det sager du! Du tror inte att det blir allt for tungkort om jag gar over 180 +. Jag maste dock saga att jag anser mig just nu vara valdigt valtranad, synnerligen i benen. Dock har det varit sisadar med skidor senaste tva sasongerna. Men kanske lite fegt att inte vaga ta ett par rejala lagg.

Ha det fint!

Kopa begagnade skidor...
Som jag sa så beror det på hur du föredrar att åka, kortare svängar: 170-180cm, längre svängar 180-185cm.

Kopa begagnade skidor...
Ja jag vet, men mitt i min beslutsangest sa fosoker man lagga over valet pa nagon annan.:)

Men just nu lutar det at ett par Volkl Tigershark 12 ft med powerswitch i langden 176 cm. Kanske i kortaste laget men jag tycker det ar ratt nice att bara glida ibland och da ar det skont om dom inte kraver allt for mycket.

Nagon med erfarenhet av Tigershark?

Tillbaka
Topp