Köpa begagnat - Hur gamla får skidorna vara?

Hej,

Jag ska iväg och åka en sväng i Kanada i vinter så hoppas på mkt puder :)

Jag står och väljer mellan att köpa nya eller begagnade off-piste/allmountain-skidor.
Är det ngn som har kolla på hur gamla skidorna kan vara utan att tappa prestanda?
Vad är det man bör kika på mest vi köp av begagnade off-pisteskidor (stålkanter, flex, ...)?
- Tappar skidorna flex/vridstyvhet över tid?
- Hur vet man om bindningen är i bra skick?

Jag funderar på att köpa ett par skidor från 2012 som har åkts på en hel säsong samt några veckor.

Tack på förhand!

Carl

Allt beror ju på vad du får betala för dom, kan jag tycka. Normalpris för ett par puderskidor+bindingar direkt i butik ligger väl kring 8000sek. Om dom är använda en hel säsong+lite diverse så ska det ju verkligen vara ett vrakpris. På sin höjd 30% av nypris.

Personligen är jag inget fan av att köpa begagnade bindningar, men det går väl om den du köper dom av är trovärdig och kan intyga att dom fungerar enligt specifikation.

Med tanke på att man kan fynda oanvända exemplar av skidor från föregående säsonger till väldigt låga priser hos handlare på nätet så låter 30% i överkant. Hittade vid en snabb sökning tex ett par Armada Norwalk 12/13 med 69% rabatt på nypriset, visserligen i en mkt udda storlek men letar man lite så går det nog att göra bra affärer.

Skidor som är använda en hel säsong skulle jag inte betala mycket för alls.

Begagnade bindningar bör bara köpas om man kan göra en ordentlig funktionskontroll anser jag. Det går även här att fynda oanvända ex till rimliga priser.

Tillbaka
Topp