köpa Bindning till sonen skida?

MGrass

Ny medlem
Hej frågar er som kanske vet.
Sonen han har skidor Faction JR Candide CT1,0-145
är bindning Marker Griffon 13 bra köp ???

//Micke

Gå på en squire istället. griffon har för hög elastitet för en så liten grabb (som jag gissar att han är om skidorna bara är 145).

@miol11
Jag trodde att en hög elasticitet var en fördel för alla, speciellt i parken. Kan du utveckla resonemanget avseende att mindre personer inte ska ha bindningar med hög elasticitet, borde väl snarare bero på hur duktiga skidåkare man är ... ?

/MM

hej!
Tack för svaren.
Men är hög elasticitet Bra eller dåligt?
Han är 14år med en längd på 1,55.
relativt bra att åka.

Hög elasticitet innebär att skon inte bara klickar ur så fort den utsätts för en kraft som är större än vad bindningen håller emot/fast utan att det finns ett visst spelrum där bindningen så att säga rör på sig men för tillbaka skon om kraften är kortvarig. I praktiken innebär detta att en bindning med låg elasticitet behöver sättas hårdare än en bindning med hög elasticitet för att inte lösa ut direkt när skidan får ett "slag". Är man absolut nybörjare och kör riktigt sakta och osäkert kan det vara en fördel att bindningen löser ut direkt men kör man på lite hårdare är det "spelrum" som hög elasticitet ger mycket värdefullt. Men jag är inte expert på området så det finns säkert någon här som kan utveckla (inveckla) detta ... :-)

/MM

Mountain_Man sa:
@miol11
Jag trodde att en hög elasticitet var en fördel för alla, speciellt i parken. Kan du utveckla resonemanget avseende att mindre personer inte ska ha bindningar med hög elasticitet, borde väl snarare bero på hur duktiga skidåkare man är ... ?

/MM
Nja tror (vet) att du kan detta bra ?
Men jag förutsatte att han var kortare (lättare)och betydligt yngre därav min rekommendation

Har själv en grabb på 13år som åker mycket park offpist i år åker han på ett par skidor som är 171 med look pivot 14, ett val jag gjort utefter hans förutsättningar åktski mm.
Innan det har han åkt på ett par squire som och dom har funkat utmärkt, men ifjol höll dom inte ihop rent fysiskt längre och löste okontrollerat ibland.

Slutkläm åkstil styrka vikt mm spelar så klart in i valet av bindning men jag tror inte det säljs många parkskidor i längd 145 med griffon skulle gissa att majoriteten är monterade med marker free ten eller squire

Va fasen, jag är gammal stel å ganska tung
Squire, i form av marker F10 och F12 funkar utmärkt
Griffon 13 till en yngling måste bli på tok för häftigt
Om inte annat så går det ju inte att skruva upp bindningen så att den fungerar vettigt
En din 8 bindning borde vara vettigt om inte användare är storvuxen pch duktig

Marker Griffon 13 är tveklöst en riktigt bra standardbindning med inställning på DIN-skalan 4-13. Detta innebär att man bör väga minst omkring 50 kg. Men det är inte bara vikten som avgör utan även "åkstil" och skostorlek.

Väger man mindre än 50 kg är nog Marker Squire 11 ett bättre alternativ med skala 3-11.

Bindningarna är uppbyggda på liknande sätt och det är möjligt att Griffon har större elasicitet, men vad jag känner till är det ingen nackdel, tvärtom (större elasticitet alltså).

/MM

Senast ändrad:
Tack för alla Svar.
Har nu bestämt mig för en "marker free ten"
som jag köper på Åre skidsport.

Ska nu försöka hitta några bra pjäxor till han .... blir dyrt detta :)

Tillbaka
Topp