Köpa bostad i Aostadalen

Köpa bostad i Aostadalen
En sak jag undrar i mina Aostafantasier är hur det funkar på sommaren. Man vill ju gärna kunna åka och bada i nån sjö..

Tydligen så är det badförbud i lilla mysiga Lago Di Lod (Chamois) och på kartan ser jag endast små sjöar/dammar (kanske badförbud även i dessa?)

Jag när ju även en dröm om Ligurien med utsikt över havet och 5 mil upp till skidåkning/toppturer i Limone. Då är liksom badfrågan löst

Tur att drömmar är gratis 🇮🇹🚠😁

Köpa bostad i Aostadalen
En sak jag undrar i mina Aostafantasier är hur det funkar på sommaren. Man vill ju gärna kunna åka och bada i nån sjö..

Tydligen så är det badförbud i lilla mysiga Lago Di Lod (Chamois) och på kartan ser jag endast små sjöar/dammar (kanske badförbud även i dessa

Jag när ju även en dröm om Ligurien med utsikt över havet och 5 mil upp till skidåkning/toppturer i Limone. Då är liksom badfrågan löst

Tur att drömmar är gratis 🇮🇹🚠😁
Ja det är helt klart en viktig punkt🤔. Badsjö vill man ju gärna ha för att svalka både sig själv och doggisar när det gassar på...

Köpa bostad i Aostadalen
Ja det är helt klart en viktig punkt🤔. Badsjö vill man ju gärna ha för att svalka både sig själv och doggisar när det gassar på...
Om det är både badsjö och berg för uteliv både sommar och vinter man vill ha måste jag ju slå ett slag för att titta på området runt norra Comosjön eller för den delen Lago Mezzola (billigare än vid den större grannsjön). Där finns massor med små orter med liv året runt. Dock får man räkna med att åka minst en halvtimme för att komma till liftburen åkning. Vandring finns dock ofta direkt runt knuten.

Köpa bostad i Aostadalen
Vi åker helst till vattenfallen i Donnas, helt magiskt, eller till en badsjö strax utanför Ivrea. Nackdelen med båda är så klart att de kräver en stund i bil och sjön kräver inträde till beachen club om man vill ha det någorlunda bekvämt. Sedan finns det ett kommunalt utomhusbad i Saint-Vincent (och i Aosta) som är något bedagat men på gångavstånd:)

Sjöarna uppe i bergen får man inte bada i och de är också ruskigt kalla året om…

Köpa bostad i Aostadalen
Kul tanke! Jag och min flickvän köpte en lägenhet i italienska alperna för ca 4 år sedan. Inte i Aostadalen utan i Passo Tonale, passet (och byn) som skiljer Camonicadalen från Val di Sole, ett stenkast från Dolomiterna.

Jag var ute ett ställe bland branta, stora och högt belägna berg till ett överkomligt pris, med mål att göra en ekonomiskt bra affär jämfört med att hyra lägenheter under vintrarna. Jag är helnöjd med vårt val - vi har varit där 2-3 månader per år, hyrt ut lägenheten ganska flitigt då vi inte varit där, och det var långt billigare än man kan drömma om i svenska fjällen - och såklart är bergen på en helt annan nivå.

Lägenheten ligger så att det går att skida, cykla och vandra direkt från dörren, men ca 1km från själva byn. Det är dock inget ställe för den som räds en tom by på mellansäsongerna, det är verkligen kolugnt då och de flesta ställen är stängda.

Det är få svenskar och skandinaver i området, förutom ett annat svenskt par som, av en slump, köpte lägenhet i samma hus ungefär samtidigt som oss. Jag har mestadels tagit med mig vänner hemifrån, samt lärt känna några italienare.

Köpa bostad i Aostadalen
Hej Felix,

Som många andra här på forumet drömmer jag och min fru om ett boende i Alperna.

Vi har främst tittat i Italien och har nu fokus på Ponte di Legno. För att testa av Ponte/Tonale kommer jag hänga ca 4 veckor i Ponte den här vintern typmelkan 15 feb - 15 mars.

Om det är möjligt vore det toppen om jag kunde komma i kontakt med dig då jag har många frågor om allt?

Om orten, köpa lägenhet, skidåkningen( presena) och övriga aktiviteter.

Vänlig hälsning

Niclas

Köpa bostad i Aostadalen
Sjöarna uppe i bergen får man inte bada i och de är också ruskigt kalla året om…
Någon som vet varför det är badförbud i fjällsjöarna?

För några år sedan stannade vi och badade u en mysig å, ganska nära Aprica.
Efter en stund upptäckte vi massa äckliga (blod?) iglar i ån. (Vi var naturligtvis de enda badande). Kan det vara anledningen till badförbudet?

Köpa bostad i Aostadalen
Någon som vet varför det är badförbud i fjällsjöarna?

För några år sedan stannade vi och badade u en mysig å, ganska nära Aprica.
Efter en stund upptäckte vi massa äckliga (blod?) iglar i ån. (Vi var naturligtvis de enda badande). Kan det vara anledningen till badförbudet?
En del anledningar jag hört om på olika platser i Alperna inkluderar naturskydd (inte få in bakterier och annat i känsliga ekosystem) och hälsorisk (otjänligt badvatten).

Det är ingen generell regel med badförbud, en del ställen ser man även hundar bada i, men det är alltid bäst att kolla med lokalbor eller turistinformation.

Köpa bostad i Aostadalen
Om det är både badsjö och berg för uteliv både sommar och vinter man vill ha måste jag ju slå ett slag för att titta på området runt norra Comosjön eller för den delen Lago Mezzola (billigare än vid den större grannsjön). Där finns massor med små orter med liv året runt. Dock får man räkna med att åka minst en halvtimme för att komma till liftburen åkning. Vandring finns dock ofta direkt runt knuten.
Vi bodde utanför Omegna för några år sedan. Lago d’Orta som ligger väster om de andra sjöarna ca 1:30 med bil från Alagna. Välskött och många utflyktsmål i närområdet. Vi upplevde att det var omständligt med bad. Få allmänna bad och många privata strandlinjer. Det kanske är annorlunda i de andra stora sjöarna?

Köpa bostad i Aostadalen
Vi bodde utanför Omegna för några år sedan. Lago d’Orta som ligger väster om de andra sjöarna ca 1:30 med bil från Alagna. Välskött och många utflyktsmål i närområdet. Vi upplevde att det var omständligt med bad. Få allmänna bad och många privata strandlinjer. Det kanske är annorlunda i de andra stora sjöarna?

Ja Sverige är ju sjöarnas land med allemansrätt, få andra länder är lika välförsedda med sånt.

Det finns privata badplatser vi Lago di Viverone ca 75 minuter från Aosta... Kanske svårt att jämföra med ett dopp i en fjällsjö i Jämtland... :LOL:

1762158325059.webp

1762157876327.webp

Vid Lago d'Orta, Maggiore, Como och Garda finns det många fina små allmänna stränder men de ligger väl nästan 2 timmar från Aosta.

Senast ändrad:
Köpa bostad i Aostadalen
Man kan alltså sammanfatta det så här:
1. Bäst skidåkning men ingen sjö att bada i på sommaren = Aosta
2. Bra skidåkning (dvs Madesimo) samt helt ok badsjö = Comosjön
3. Helt ok skidåkning (Limone, Isola/Auron), bad i medelhavet = Ligurien (eller Nice)

Köpa bostad i Aostadalen
Ja Sverige är ju sjöarnas land med allemansrätt, få andra länder är lika välförsedda med sånt.

Det finns privata badplatser vi Lago di Viverone ca 75 minuter från Aosta... Kanske svårt att jämföra med ett dopp i en fjällsjö i Jämtland... :LOL:

Vid Lago d'Orta, Maggiore, Como och Garda finns det många fina små allmänna stränder men de ligger väl nästan 2 timmar från Aosta.

Även Medelhavet ligger ~2h från Aosta (med lite god vilja)

Köpa bostad i Aostadalen
Man kan alltså sammanfatta det så här:
1. Bäst skidåkning men ingen sjö att bada i på sommaren = Aosta
2. Bra skidåkning (dvs Madesimo) samt helt ok badsjö = Comosjön
3. Helt ok skidåkning (Limone, Isola/Auron), bad i medelhavet = Ligurien (eller Nice)

Jag tycker att Turin avfärdades litet snabbt... Om man vill ha en riktig storstad inom räckhåll. Visst är stan platt men vilken storstad är inte det, fast den här ligger ju med hela alpernas västra "innerkurva" inom synhåll och räckhåll.

Man kan bo i kullarna/föralperna väster om Turin, trevliga förstäder med utsikt över både den dimmiga slätten och alperna - 50 minuter till Via Lattea och Bardonecchia, 1:15 till liften som tar dig bakvägen till Val Thorens. Men ok, litet långt då till Aostadalen - 1:30 till liften till Pila och till Limone Piemonte och 1:45 till Medelhavet.

Frågan är hur långt/länge man orkar åka på upprepade dagsutflykter. Man får prioritera mellan "nära till något" eller "ganska nära till mycket".

PS en sak att tänka på i Italien är att undvika områden där det är risk för jordskred och översvämningar, vilket är ganska vanligt här och där på höst och vår. Eftersom landet är fullt av vattendrag uppifrån bergen. Hur man nu undviker sådant.

Ovanstående exempel är från Almese, 35 minuter väster om Turin:

1762162132844.webp

Senast ändrad:
Köpa bostad i Aostadalen
Jag tycker att Turin avfärdades litet snabbt... Om man vill ha en riktig storstad inom räckhåll. Visst är stan platt men vilken storstad är inte det, fast den här ligger ju med hela alpernas västra "innerkurva" inom synhåll och räckhåll.

Man kan bo i kullarna/föralperna väster om Turin, trevliga förstäder med utsikt över både den dimmiga slätten och alperna - 50 minuter till Via Lattea och Bardonecchia, 1:15 till liften som tar dig bakvägen till Val Thorens. Men ok, litet långt då till Aostadalen - 1:30 till liften till Pila och till Limone Piemonte och 1:45 till Medelhavet.

Frågan är hur långt/länge man orkar åka på upprepade dagsutflykter. Man får prioritera mellan "nära till något" eller "ganska nära till mycket".

PS en sak att tänka på i Italien är att undvika områden där det är risk för jordskred och översvämningar, vilket är ganska vanligt här och där på höst och vår. Eftersom landet är fullt av vattendrag uppifrån bergen. Hur man nu undviker sådant.

Ovanstående exempel är från Almese, 35 minuter väster om Turin:

Visa bilaga 41321
Bra input!

Jag är ju också fortfarande inne på alternativet Frankrike som egentligen toppar vår to-want lista med alla krav.

Nu har jag iaf lyckats boka lite airbnb i början av januari för att reka. Först 3 nätter i Morzine och sen 4 i Aosta. Har lite svårt att tro att Aosta kan vara sååå deppig som nämns här i tråden. Iaf om man tittar på YT videos från turister som strosar i staden - även vintertid. Ser ju riktigt trevligt ut! Mycket liv och rörelse.

Dolomiterna går bort med tanke på att de kör mest kanon-snö nowadays.

Någon som har erfarenhet av Briancon i Frankrike? (Kanske borde starta en separat tråd om det) Funderar på att boka till några nätter där och det är ju en del 4000-meters toppar i närområdet, så snötillgången borde vara OK.

Köpa bostad i Aostadalen
Bra input!

Jag är ju också fortfarande inne på alternativet Frankrike som egentligen toppar vår to-want lista med alla krav.

Nu har jag iaf lyckats boka lite airbnb i början av januari för att reka. Först 3 nätter i Morzine och sen 4 i Aosta. Har lite svårt att tro att Aosta kan vara sååå deppig som nämns här i tråden. Iaf om man tittar på YT videos från turister som strosar i staden - även vintertid. Ser ju riktigt trevligt ut! Mycket liv och rörelse.

Någon som har erfarenhet av Briancon i Frankrike? (Kanske borde starta en separat tråd om det) Funderar på att boka till några nätter där och det är ju en del 4000-meters toppar i närområdet, så snötillgången borde vara OK.
Jag tycker absolut inte att staden Aosta är något att avfärda! Mysig och full med liv både vinter och sommar. Finns en bra drös med mysiga restauranger och butiker.

Köpa bostad i Aostadalen

OT: Nja alltså... jag gillar ju Dolomiterna så lägger in en liten protest :LOL: men tänkte det låg utanför ert intresseområde. Så här ser det ut i Val Gardena idag.

Visst är det bättre snö ju närmare Schweiz och Frankrike man kommer. Men det speciella fräscha italienska tyroler-müüset i Sydtyrolen är svårslaget. Ljusa vackra byar, hög standard, österrikisk ordning och reda, italiensk mat och levnadsglädje.

Själv har jag ögonen på en del byar i södra Dolmiterna, inom typ 30 minuter från de riktigt stora systemen. Massor av aktiviteter även på sommaren. Se t ex Moena nedan, en levande by med fast befolkning. Centrum för längdåkning (Val di Fiemme). Men visst, då är det långt till havet, och som sagt, off topic.

PS på den här typen av orter tillkommer ju möjligheten till välorganiserad uthyrning när man inte är där, eftersom säsongen nästan varar året runt.

1762165161940.webp

1762166517222.webp

Senast ändrad:
Köpa bostad i Aostadalen
Själv har jag ögonen på en del byar i södra Dolmiterna, inom typ 30 minuter från de riktigt stora systemen. Massor av aktiviteter även på sommaren. Se t ex Moena nedan, en levande by med fast befolkning.
Priserna på liftkort här liknar Schweiz (typ 83 eur/dag)
Inget som lockar mig i alla fall!

Du tycks ju vara frankofil; har ni kollat rivieran med 10 mil upp till Isola/Auon/Limone? Finns billigt boende om man skippar havsutsikt och letar bland de mysiga Medeltidsbyarna halvvägs till skidorterna

Vi brukar åka hit: https://maps.app.goo.gl/QsShWnunBFUD6ru96
samt hit: https://maps.app.goo.gl/AStLpRbi1sSqp16u8

Men vi har också fixat det här:
Visa bilaga 41319

Men visst, det finns bättre ställen att bo på om man vill bada på sommaren (håller med om Ivo´s summering)

Ser ut som ett klassiskt svenskt altanbygge - i Aosta ;)

tack för bra badtips. Jag älskar den där typen av badplatser!

Köpa bostad i Aostadalen
Priserna på liftkort här liknar Schweiz (typ 83 eur/dag)
Inget som lockar mig i alla fall!

Beror iofs på hur man jämför. I just denna tråd antar jag att man åker så mycket att det lönar sig med säsongspass. Säsongskort Dolomiti Ski (450 liftar varav flera stora sammanhängande områden) kostar 970 EUR vid köp före jul. Aostadalen + La Rosières/Alagna säsong kostar 1515 EUR. Men nu avslutar jag denna OT-del. Sen finns det ju Magic och Scandinavian Ski Pass etc i Aostadalen.

Köpa bostad i Aostadalen
Det priset är för hela området - världens största dessutom. Då är Cervinias internationella liftkort dyrare, och där ingår ”bara” Cervinia och Zermatt.

Jo men han har en poäng, det är ett svindyrt dagskort. Och just när det gäller dagskort så kanske mitt argument om 450 liftar inte är helt relevant! :) Men visst, det finns de som hinner fyra Sella Ronda i rad på en dag. Och säsongskortet är prisvärt ännu.

Tillbaka till Aostadalen, denna pärla! Vi bodde i La Thuile en vecka, köpte liftkortet som gäller i hela Aostadalen med marginal och avverkade La Thuile, La Rosière, Courmayeur, Pila, Cervinia/Valtournenche och Champoluc/Staffal/Alagna under veckan. Plus en dag i Le Brévent/Chamonix på vägen hem. Det är inte fy skam. Vi talar om några av universums finaste skidområden. Att skaffa bo i närheten låter fantastiskt.

Köpa bostad i Aostadalen
.Tillbaka till Aostadalen, denna pärla! Vi bodde i La Thuile en vecka, köpte liftkortet som gäller i hela Aostadalen med marginal och avverkade La Thuile, La Rosière, Courmayeur, Pila, Cervinia/Valtournenche och Champoluc/Staffal/Alagna under veckan. Plus en dag i Le Brévent/Chamonix på vägen hem. Det är inte fy skam. Vi talar om några av universums finaste skidområden. Att skaffa bo i närheten låter fantastiskt.
Wow! Låter som en hektisk men underbar vecka.

Aostadalen ruvar på Alpernas dyraste liftkort (om man räknar med Cervinia - Zermatt) men även Alpernas billigaste;
Lilla fina Chamois kostar dagskort runt 25€

Aostadalen har allt! (Utom möjligen bra badsjöar)

Köpa bostad i Aostadalen
Bra input!

Briançon tycker jag uppfyller alla era krav/önskemål. Starta en ny separat tråd, så kan vi utveckla det mer 😀

Köpa bostad i Aostadalen
Det var jädrans vad pantofflorna är dyra på båda ställena.🥔:oops:
De har ju missat det viktigaste. Baguetten.

Betalar gärna 3 gånger så mycket för en fransk "artisan" bagge jämfört med den italienska kopian 😉

Men i övrigt så ja, lite dyrare i frankrike helt klart. Men man kanske får vad man betalar för ibland, speciellt när man kikar på ostpriset. Vad har man jämfört där? 🤔 En comte vs mozzarella 😅

Köpa bostad i Aostadalen
Briançon tycker jag uppfyller alla era krav/önskemål. Starta en ny separat tråd, så kan vi utveckla det mer 😀
Gjorde så! 😅

Köpa bostad i Aostadalen
Vi tittar också på Italien och Frankrike men för övriga i familjen lockar Medelhavet mer än skidåkningen. Just nu lutar det åt ett ställe i Nice eller norr om Nice. Ganska trevlig stad och fina omgivningar. Boende med garage och utrustning på plats så får den eller de som vill åka på dagsutflykter till bergen i närheten eller hyra boende om det blir en längre tur.

Köpa bostad i Aostadalen
Vi tittar också på Italien och Frankrike men för övriga i familjen lockar Medelhavet mer än skidåkningen. Just nu lutar det åt ett ställe i Nice eller norr om Nice. Ganska trevlig stad och fina omgivningar. Boende med garage och utrustning på plats så får den eller de som vill åka på dagsutflykter till bergen i närheten eller hyra boende om det blir en längre tur.
Nice är helt klart en favorit på kartan om man tycker Medelhavet lockar mer än bergen, och där är ju faktiskt förvånansvärt milt även på vintern. Men vintertid är vissa bergsvägar från Nice-hållet avstängda om inte jag minns fel -om man ska ta sig norrut till alperna alltså. Tror man åker snabbast via Italien kanske? Rätta mig om jag har fel.

Köpa bostad i Aostadalen
I grunden får man nog först bestämma sig om man vill uppehålla sig i Frankrike eller Italien. Och era besök i Italien får kanske handla om det i första hand, att känna efter - vill vi verkligen hit? Det är två ganska olika länder. Att skaffa boende i Italien som litet motvillig och tveksam är ingen idealisk start.
Sen får man ta de fördelar och nackdelar som följer med sitt val. Om man gillar Frankrike bättre är det förstås där man ska vara, även om man kanske inte har råd med lika stor lägenhet etc.

Själv började jag som "frankofil", och är det egentligen ännu också, men Italien vann ändå till sist, mer av en tillfällighet i början (en tjej...). :) Saknar tiden där, vardagen har liksom en sorts solkant, livet blir mer genuint, svårt att beskriva och låter som klyschor om man inte känner samma sak själv. Så jag har stor förståelse för att det inte är så för alla. Och en hel del av detta känner jag absolut också i Frankrike.

Köpa bostad i Aostadalen
Vi är också inne på att köpa någonting i Aosta på ett par års sikt. Har rekat La Thuile, Pila, Champoluc och Cervinia på vintern. Och var nere 2,5 vecka i somras, besökte och försökte utvärdera olika delar av dalen.

Tycker dalen är fantastisk. Handlar bara om att lista ut vart det är mest "optimalt" att bo givet ens personliga preferenser

Köpa bostad i Aostadalen
Vi är också inne på att köpa någonting i Aosta på ett par års sikt. Har rekat La Thuile, Pila, Champoluc och Cervinia på vintern. Och var nere 2,5 vecka i somras, besökte och försökte utvärdera olika delar av dalen.

Tycker dalen är fantastisk. Handlar bara om att lista ut vart det är mest "optimalt" att bo givet ens personliga preferenser
Kul!

Hör av dig om du har några specifika frågor, vi har en del erfarenhet av dalen och delar gärna med oss!

Köpa bostad i Aostadalen
Kul!

Hör av dig om du har några specifika frågor, vi har en del erfarenhet av dalen och delar gärna med oss!
Tack! Jag utväxlade några DM med Sanna för ett år sedan så har fått lite första input.

Vi var 3 dagar i Saint-Vincent i somras och tog då en kaffe med den andra svenska familjen. Var nära på att höra av oss till er då men fick aldrig tummen ur.

Realistiskt är vi fortfarande ett par år ifrån ett skarpt köp. Men lovar att vi återkommer med långa listor av frågor innan det blir dags :)

Köpa bostad i Aostadalen
Tack! Jag utväxlade några DM med Sanna för ett år sedan så har fått lite första input.

Vi var 3 dagar i Saint-Vincent i somras och tog då en kaffe med den andra svenska familjen. Var nära på att höra av oss till er då men fick aldrig tummen ur.

Realistiskt är vi fortfarande ett par år ifrån ett skarpt köp. Men lovar att vi återkommer med långa listor av frågor innan det blir dags :)
Aha, ni skulle ha promenerat upp genom byn förbi Termi och en liten bit till ;)

Säg till nästa gång ni passerar så kan vi visa runt.

Köpa bostad i Aostadalen
Aha, ni skulle ha promenerat upp genom byn förbi Termi och en liten bit till ;)

Säg till nästa gång ni passerar så kan vi visa runt.
Vi bodde lite ovanför byn i korsningen av Viale IV Novembre och Via A. Ravet. Tolkade de andra svenskarna som att vi bara var något enstaka kvarter från ert hus.

Vi hojtar nästa gång vi är nere :)

Köpa bostad i Aostadalen
kanske det mest väntade jag någonsin läst:
Visa bilaga 42053

Absolut så, å andra sidan tror jag att motsvarande renovering skulle ha kostat betydligt mer än 150 000 euro i Sverige - enl. artikeln helrenovering med nytt kök, nytt värmesystem, ny AC, nytt V/A, ny el, nya golv mm för en lgh med kök, fyra sovrum och två badrum.

Ganska typisk italiensk erfarenhet - mycket att irritera sig på, men när man tänker efter i efterhand så har man fått ganska mycket för pengarna, eller t o m något som inte går att få för pengar någon annanstans.

Typ när vi åt på vår "hemmarestaurang" i Florens och min pappa fick notan (bara en totalsumma) och ville att jag skulle insistera på en detaljerad nota, men jag fick förklara för honom att det hela var mcyket prisvärt och ett billigt paketpris som bara skulle bli dyrare om man räknande ihop från menyn. De är faktiskt inte alltid ute efter att luras. Men visst gäller det att hålla koll.

Tillbaka
Topp