Köpa en snowboard men var? + frågor

trifler

Ny medlem
Hej hej!

Jag har hyrt och åkt bräda ett tag nu och tänkte att det kunde vara lönt att investera i en "riktigt" egen bräda.
Jag är 193cm lång, väger +100 kg, har storlekt 43-44 i skor och tror att jag behöver +170cm lång bräda av något styvare karaktär, som uteslutande ska användas till piståkning.

Nu är jag trots att jag anser mig själv vara rätt hyffsad på att åka bräda inte fullt införståd med alla begrepp, märken osv. Så jag skulle behöva lite hjälp.

Jag har läst Kalles (pinn) guide till oss som funderar på en bräda och det har givit klarhet på en hel del punkter.

Det lutar åt att jag köper ett paket (dvs bräda + bindingar) och sen köper boots när jag väl kommer till backen. I värsta fall får jag hyra boots. Vad jag har läst så låter det som att bootsen är en för viktig del av det hela för att chansa via internet där man inte kan testa.

Men var hittar jag brädor som är av denna längd? :S

Tipps och länkar motages gärna iform av märke modeller, på såväl bräda, bindingar och boots.

Är lika lång som du är, inte lika tung men har större fötter :P 170+ tror jag blir för långt, även om du bara kör pist tappar du enligt mig alldeles för mkt känsla med så lång bräda.

Du ska ha långd på brädan.... !

MINST 170 enligt mig, kommer bara bli roligare ! Jag hade inga problem att åka på en 190 bräda i pisten även om jag bara är 186 och väger 75...

Du ska i alla fall ha en styv rackare! Mycket kolfiber och andra hårda material är gött...

Håller med föregående talare. 193 cm och 100+ kg samt inriktning på piståkning ger naturligtvis ett slutresultat på 170+. Långa brädor är inte farliga och de är inte svåra att åka på.

Jag förstår inte hur man kan tappa känsla med en längre bräda. Hur går det till? Jag är själv 187 och väger ca 90. Jag har kört 170+ under många år. Jag har gått ner till 167 och även 164 ibland men tycker att 170+ regerar. Jag ska tillägga att jag inte kör park överhuvudtaget utan fokuserar på offpist och snabb piståkning.

Senast ändrad:
Skönt att få det bekräftat att det är en längre bräda jag ska ha :)
Har väl insett att jag är lite fel ute rent säsongsmässigt för att köpa en snowboard så jag avaktar lite fram till september eller så. Men i övrigt har ni något förslag på vilken bräda man ska "leta" efter? Även bindingar hade varit kul att få reda på lite mer om. Boots är vad jag förstått alldels för personligt så det får jag allt lösa i en butik där jag kan känna efter ordentligt.

Eftersom det är ett förstainköp så spelar självklart priset in jag hade inte tänkt lägga hur mycket som helst. Taket ligger väl på en sådär 6000:- det borde man klara sig på?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp