Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Köpa fatskis eller lära sig åka?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="CLA" data-source="post: 883461" data-attributes="member: 120892"><p>Tjena FR!</p><p></p><p>Har åkt bräda hela livet men gick över till skidor för något år sedan, och har sedan dess stått på ett par Prophet 100. Jag upplever att dessa hakar i med aktern lite väl ofta, med sämre kontroll som följd. Saknar även flytet man har med snowboard. Jag misstänker dock starkt att det är min egen teknik som brister.</p><p>Jag undrar om det går att "köpa sig förbi" teknikproblemet med ett par mer puderorienterade skidor, eller om det ger mer i längden att faktiskt bita ihop och lära sig åka ordentligt? Å andra sidan kan man argumentera att det går att lära sig åka ordentligt på fetare skidor också, men efter vad jag läst så är jag lite rädd att jag gör mig själv en björntjänst och min teknik hamnar på efterkälken, om skidorna är för lättåkta.</p><p></p><p>Ligger det något vett i mina funderingar, eller är det bara att lätta på lädret och tillfredsställa den inre prylbögen?</p><p></p><p></p><p>----</p><p>Om det nu blir aktuellt att gå uppåt i storlek, vad är ett rimligt steg från P100? Jobbar i Schweiz och åker således i alperna under helger, och vistas bara i pisten i transportsyfte. Har upplevt att det under helgerna blir uppkört ganska snabbt, så det vore bra om skidorna hanterar det underlaget bra när jag mot slutet av dagen inte orkar traska så långt på jakt efter orört.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="CLA, post: 883461, member: 120892"] Tjena FR! Har åkt bräda hela livet men gick över till skidor för något år sedan, och har sedan dess stått på ett par Prophet 100. Jag upplever att dessa hakar i med aktern lite väl ofta, med sämre kontroll som följd. Saknar även flytet man har med snowboard. Jag misstänker dock starkt att det är min egen teknik som brister. Jag undrar om det går att "köpa sig förbi" teknikproblemet med ett par mer puderorienterade skidor, eller om det ger mer i längden att faktiskt bita ihop och lära sig åka ordentligt? Å andra sidan kan man argumentera att det går att lära sig åka ordentligt på fetare skidor också, men efter vad jag läst så är jag lite rädd att jag gör mig själv en björntjänst och min teknik hamnar på efterkälken, om skidorna är för lättåkta. Ligger det något vett i mina funderingar, eller är det bara att lätta på lädret och tillfredsställa den inre prylbögen? ---- Om det nu blir aktuellt att gå uppåt i storlek, vad är ett rimligt steg från P100? Jobbar i Schweiz och åker således i alperna under helger, och vistas bara i pisten i transportsyfte. Har upplevt att det under helgerna blir uppkört ganska snabbt, så det vore bra om skidorna hanterar det underlaget bra när jag mot slutet av dagen inte orkar traska så långt på jakt efter orört. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Köpa fatskis eller lära sig åka?
Tillbaka
Topp