Köpa fatskis eller lära sig åka?

• Trådstartare Trådstartare CLA
  • Start datum Start datum

CLA

Ny medlem
Tjena FR!

Har åkt bräda hela livet men gick över till skidor för något år sedan, och har sedan dess stått på ett par Prophet 100. Jag upplever att dessa hakar i med aktern lite väl ofta, med sämre kontroll som följd. Saknar även flytet man har med snowboard. Jag misstänker dock starkt att det är min egen teknik som brister.
Jag undrar om det går att "köpa sig förbi" teknikproblemet med ett par mer puderorienterade skidor, eller om det ger mer i längden att faktiskt bita ihop och lära sig åka ordentligt? Å andra sidan kan man argumentera att det går att lära sig åka ordentligt på fetare skidor också, men efter vad jag läst så är jag lite rädd att jag gör mig själv en björntjänst och min teknik hamnar på efterkälken, om skidorna är för lättåkta.

Ligger det något vett i mina funderingar, eller är det bara att lätta på lädret och tillfredsställa den inre prylbögen?

----
Om det nu blir aktuellt att gå uppåt i storlek, vad är ett rimligt steg från P100? Jobbar i Schweiz och åker således i alperna under helger, och vistas bara i pisten i transportsyfte. Har upplevt att det under helgerna blir uppkört ganska snabbt, så det vore bra om skidorna hanterar det underlaget bra när jag mot slutet av dagen inte orkar traska så långt på jakt efter orört.

Senast ändrad:
Om du hade barn som ska lära sig åka skidor/snowboard, skulle han hon få åka på för lång bräda/skidor (som kräver mer av åkaren eftersom) som han/hon skulle växa i så småningom? (poppade upp i huvudet som jämförelse)

Jag tycker du skall köpa dig ett par fatskis, så har du skidor gjorda för att användas där du åker. Om du åker i alperna såpass mycket ska du självklart ha ett par skidor för den åkningen. För visst åker du skidor för att ha kul, och roligare blir det med skidor som hjälper dig att hitta ett bättre flyt och gör att du har mer kontroll ;) Du kommer lite snabbare in i åkningen och fortsätter utvecklas med dina nya skidor.

Jag förstår tanken att lära sig åka stadigt innan man byter utristning, men hur roligt är det :P tillfredställ prylbögen vettja.

Angående valet av skidmodell kan du prova att söka, finns fantastiskt många trådar om samma skidval

Absolutt enig med Jakobd...

Du kjøper ikke en landeveissykkel for å trene downhill heller?

Inga problem att gå upp ett par centimeter i midja. Men ett par fetare skidor tar ju absolut inte bort poängen i att lära sig hantera dessa på bästa sätt. Sen kommer den stora frågan om du ska ha rocker och hur mycket rocker du isåfall ska ha. Nästan en viktigare fråga än bredden.

Köp fetare skidor. Ta ett par skidlektioner. Ha det skoj.

köp något med tiprocker som inte är alldeles för spettigt i stilen så kommer du ha skitkul i offpisten istället för att behöva köra i baksätet eller skitfort med dina P100. missförstå mig rätt, det är ett par jättebra allroundskidor, i Sverige. inte i alperna.

chrla336 sa:
... Jag upplever att dessa hakar i med aktern lite väl ofta, med sämre kontroll som följd. Saknar även flytet man har med snowboard. Jag misstänker dock starkt att det är min egen teknik som brister.
...
Man kan alltid bli en bättre åkare, men här låter det som du kanske har gått på fel typ av skida.
Jag upplever själv att skidor med lite mer pintail, och en något större radie blir mycket mindre "hooky" i tailen, tailen sladdar ur svängen och det blir väldigt lätt att kontrollera radien.
Du skulle kanske ta och prova nån sån skida nån dag? Kanske uppåt en sisådär 110-120mm midja nånstans.

Nojlas sa:
chrla336 sa:
... Jag upplever att dessa hakar i med aktern lite väl ofta, med sämre kontroll som följd. Saknar även flytet man har med snowboard. Jag misstänker dock starkt att det är min egen teknik som brister.
...
Man kan alltid bli en bättre åkare, men här låter det som du kanske har gått på fel typ av skida.
Jag upplever själv att skidor med lite mer pintail, och en något större radie blir mycket mindre "hooky" i tailen, tailen sladdar ur svängen och det blir väldigt lätt att kontrollera radien.
Du skulle kanske ta och prova nån sån skida nån dag? Kanske uppåt en sisådär 110-120mm midja nånstans.
Eller t o m 125mm i midjan (Black Diamond MegaWatt). Underbart skida enligt mig iaf.

Nojlas sa:
chrla336 sa:
...
Det låter som att Rossignol S7 vore nåt för dig. Nu kanske vi inte ska köra samma gamla vanliga skidtips i ännu en tråd. Men när jag såg dina problem här så känner jag bara att den skulle passa dig perfekt. Jag har den själv och tyckte mest att den blev för lättåkt och därför lite för "orolig" för mig. Problemet med alla skidor är ju att det är en balansgång mellan egenskaper

Utter: megawatt är ett ypperligt exempel på en sådan shape. Idag har en hel del skidtillverkare en sådan skida i arsenalen, så det finns lite att prova runt på.
Pillard: s7 är IMO ett exempel på raka motsatsen. Visserligen en lättåkt och trevlig skida, men just pintail och stor radie som gör skidan stabil, snabbsvängd, svängen blir lättreglerad etc har får man i skidor som t.ex. Megawatten.

Allright, jag skulle ju säga att tailen på S7 är väldigt lätt att styra och den har hittills aldrig satt sig utan sladdar snällt hela tiden. Iof tycker jag att det är jobbigt eftersom jag gärna vill ha ett lite trevligt skär. Däremot saknar den stor radie. Det kanske var det ni syftade på?

Dålig teknik på "bra" skidor är kul men bara en del av tiden...
Bra teknik på "sämre" skidor är bättre då man allt som oftast kan hålla tempo och flyt i åkningen.
Bra teknik på bra skidor är $$$, då sätter bara fantasin stopp för vad du kan göra!

Även om du köper dig förbi problemet kommer du fortsätta utvecklas för även på ett par feta skidor blir det roligare och lättare med bra teknik...

Tackar för svaren. Just tips om skidor var sekundärt, har sett att det finns en uppsjö av liknande diskussioner.
Jag får börja grotta ner mig i lite reviews helt enkelt och se om jag kan demoa nånting när det blir dags!

Tillbaka
Topp