Köpa käk i Chamonix

ostlund

Ny medlem
Köpa käk i Chamonix
Hur är det med priser på käk i Chamonix? Och framför allt, finns det havregryn å köpa i affärerna där nere?

//Jacob "Måste ha gröt till frukost" Östlund

Köpa käk i Chamonix
havregryn finns, flacons de avoian hette de ungefär. Annars är ju alternativet att ta med sig från sverige eftersom de kostar lite mer i frankrike. När ni storhandlar åker ni till Sallanches, i chamonix rekommenderas "macken" vid isracingbanan som har bra priser men något begränsat sortiment.

Köpa käk i Chamonix
Vad tror Du maten kostar? Vad är beroende och oberoende variabel?

Det där med havregryn har ju diskuterats mer än en gång här på Freeride http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=2774 , så jag avhåller mig från verbalt mördande av de som nyttjar sådant hästfoder. Men eftersom det är viktigt att ta med sig saker från Sverige när man skall ut och fara i den vida världen, ja ända till Frankrike, så ger jag nedanstående tips för andra prylar som är ett ABSOLUT måste att ha med hemifrån - vi kan ju trots allt vissa saker bäst:
- Ost
- Vin
- Baguetter
- Pastis
- Pasta/Spahgetti/Makaroner
- Potatis
- Löksoppa
- Sniglar
- Vitlök
- Grodlår
- Renaultbilar
- Trottoarer
- Chaufförer
- Big Mac
- Liftköer

Att sedan betala för mat? I Chamonix? Näääääääääh! Varför pajja den fina tradition som består i att stjäla mat, stjäla tombackar för att sedan panta samt stjäla skidor för försäljning senare. Här behövs inte betalas för nåt! Ni är ju svenskar i ShampoX som visar frassarna, jänkarna och kanadickerna vart båten skall stå. I Sallanchez finns också bra jaktmarker - Carrefour eller nåt med hur mkt rippningsbart som helst.

Köpa käk i Chamonix
Varför inte ta och åka till Blindvallen i stället. Här serveras rykande havregrynsgröt i sann Gundeanda. På krogen är matpriserna vaierande och håller normala stortstadsnivå. På McDonalds blir dock inte prislistan någon överraskning!

Livsmedelsbutikerna på fjället håller en generellt högre prisnivå än vad som är normalt, 10 - 20 % extra påslag är inte ovanligt. Dvs. ungefär vad du får betala på en mack. Mitt förslag är därför att du åker ner till Sälens By för att storhandla på Konsum eller ICA som håller mer normala priser. Havregryn som heter "havregryn" är lätt att hitta.

Vill du festa till lite extra någon dag föreslår jag att du riktar in dig på den lilla restaurangen i källaren på 303an. Här får du en stor tallrik Tortillas för endast 68 kronor.

That´s all kids! / MM

Köpa käk i Chamonix
Om det är buss eller bil som gäller på vägen dit så rekomenderas bira köp när ni åker genom Tyskland (ni vet dom som förlorade handbollen mot oss!!!), det är dock ej att rekomendera om det är flyg som är färdmedlet....

"Ät aldrig ute"

Köpa käk i Chamonix
Jag har inget emot Chamoniiix, det är bara bäst! Varför överhuvudtaget bry sig om att ta intryck från någon annan plats i världen? ALLA vet ju hur bra Cham är! Och har man en gång varit där kan man objektivt avgöra vad större delen av mänskligheten inte förstår, detta enbart tackvare den insikt man uppnår genom att närvara i Meckat.

Mvh/JCM - Allt mer övertygad om att Cham inte skall brinna!

PS. Sirius Black; skojaru? Bière Blonde och dess kusiner köster ju ungefär 1FFr/granat (Vad det nu kan bli i Euro)! DS.

Köpa käk i Chamonix
Å andra sidan smakar Biére Blonde svettig kroppsstrumpa. Brückbier, om det fortfarande finns kvar, är en kulinarisk maximering av FSPF. (finsmak per krona) Att det även innebär en top-of-the-line APK gör inte saken sämre.

JCM - Du måste ha träffat många jobbiga suparsäsongare i Cham eftersom din envetna anti-kampanj berövat många timmar av din fritid (eller arbetstid?) nu. När har dessa hemska upplevelser ägt rum? Har du varit nerspydd heltäckningsmatta på Chamois Blanc i ett tidigare liv?

Ang. Matpriser i Cham: Macken är billigt, Sallanches (Carrefour) är billigt, det mesta andra är dyrt. SuperU har billiga pizzakex.

>> RR <<

Köpa käk i Chamonix
Är ni helt från vettet? Köpa mat på plats? Hur skall man då veta vad man får? Vem vet vad Frassarna/ Pastisbagarna/ Wienerschnitzelkockerna har haft sina händer/ stoppat i maten? Nej, se upp för magsjuka och otrevliga smakupplevelser och tänk även på era lokala handlare här hemma, köp sånt som ni brukar äta och ta med när ni åker så slipper ni dessutom gynna nasarna där nere, dom är ändå bara ute efter att lura turister på pengar! Efter som ni ändå inte är några chartertöntar så förutsätter jag att det är en rejäl bil som gäller och då är knappast mängden med packning något problem? Och vem behöver fransk rödtjut å dyr öl när man blir precis lika "full_o_go" med hjälp av äkta svenskt hembränt?

Köpa käk i Chamonix
Fås något seriöst svar i ämnet??

Bör man fylla pjäxbägen med spaghetti och köttbullekonserver eller gör man en förhållandevis liten hacka på affären?

Köpa käk i Chamonix
Extremt seriöst var mitt svar. Klart du skall fylla pjäxbagen med svenska köttbullar och kaviar! Om du dessutom lämnar skidorna/brädan hemma så går det även att fylla det fodralet med havregryn och knäckebröd + att du då kan strunta i å köpa liftkort och även där spara en hacka!

Köpa käk i Chamonix
Gör som jag och GNU, stanna hemma.

Världen är allt för farlig för den som är uppväxt på havregrynsgröt. Se på Gunde, efter att ha åkt jorden runt med sina havregryn insåg han till slut att det var lika bra att stanna hemma. Han köpte sig ett alldeles eget lokstall i Vansbro där han numera leker varje dag. Och gissa vad han äter till frukost.

Jag vet att världen är farlig för jag bummade i ShampoX 1989. En hel vecka var jag där drack och åt ingenting annat än Baugettes med ost,korv och öl, för det var det enda jag kände igen. Gissa om jag längtade hem. Dessutom pratade infödingarna konstigt och försökte hela tiden lura mig på växeln. Den enda ljuspunkten var tjejen på turistbyrån. Synd att jag inte fattade, utan talade utländska med henne hela tiden, detta trots att hon tilltalade mig på svenska...

Lägenheten där jag bodde var dessutom trång och smutsig, det ramlade in både monoskidande Norrmän och smutsiga Göteborgare lite hur som helst.

Nä, havregrynsgröt är livet, och den smakar bäst hemma i Sverige!

That´s all kids! / MM

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp