Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Köpa korta skidor till lång gubbe
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="patflemming" data-source="post: 1085490" data-attributes="member: 161904"><p>Bra input från alla. </p><p></p><p>Då min budget är begränsad och jag tänker mig bara ha ett par skidor och mest åker i svenska fjällen så var min tanke från början att köpa ett par slalomskidor, just slalom inte GS eller något liknande. </p><p></p><p>Det är oftast mina barn som bestämmer var vi ska åka, jag hänger på. Det är deras skidglädje som jag säter prio på. Därför åker jag stundtals på ställen som den samlade freeride majoriteten säkert skulle betrakta som okul. Tex pucklig, spårig, skarig skog eller skog full av blöt, tung snö.</p><p></p><p>Jag har just nu inga lössnö ambitioner då jag prioriterar åkning med familj och i sälen är det inte många dagar på året som man kan hitta riktig pow.</p><p></p><p>Japp, bärighet i skogen är en sak man får offra med en smal skida men oftast är inte snödjupet så djupt när och där jag åker.</p><p></p><p>Min tanke är att försöka hitta ett par bättre beg. genom freeride köp/sälj, någon alpinklubb eller via blocket.</p><p></p><p>Märke - har inget krav.</p><p></p><p>Vill inte på något sätt göra gällande att jag är någon expert. Åker bara för att det är kul och vill helst inte grotta ner mig allt för mkt i teknik och teori av rädsla för att jag kommer fokusera mer på det än själva skidglädjen.</p><p></p><p>Vill också klargöra att jag inte på något sätt ämnar åka med skärande sväng i skogen. Skogskidåkning handlar bara om att hitta roliga och tuffa linjer tycker jag. Men, en kort skida anser jag vara väldigt lätt att snabbt kunna ändra riktning på och i sälenfjällen är det bara typ 100 meter fjällbjörks åkning där man i princip kan plöja rakt över en björk om man måste och sen möts man ofta av en ganska kompakt barrskog och då vill jag iaf ha en skida som är lätt att svänga/lägga om. En gång i tiden harvade jag runt med 2 meter Elan Comprex i skogen och då fick man jobba lite och det var på den "gamla goda tiden" då det faktiskt fanns mkt snö så att man kunde sjunka ner en bit. Det var utmanande för lårmusklerna.</p><p></p><p>Däremellan varvar jag skogsåkning med vanlig piståkning och då tycker jag en slalomskida i sälen/trysil är rolig med sina snabba svängar. Jag tycker även att en slalomskida är riktigt kul i uppkörd eftermiddagssnö i april då tycker jag att man kan plöja genom alla mjuka pucklar och studsa runt lite som man känner för. </p><p></p><p>Men, jag skulle vilja påstå att min erfarenhet av olika moderna skidor är högst begränsad och därav startade jag denna tråd. För att få smarta råd.</p><p></p><p>Jag har provat att åka Rossignol Soul 7 i sälen och det tyckte jag var en riktigt tråkig upplevelse både i pist, park och skog. Jag har kört en 10 år gammal Atomic SL 172 cm som en kompis en gång tävlat med, med 12m radie och den tycker jag är mkt roligare i nämnda områden. Har ingen lust att lägga 6-8000 på att prova en viss skida. Kanske borde prova att hyra olika men tycker alltid att uthyrarna verkar ha en egen agenda vad de vill hyra ut.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="patflemming, post: 1085490, member: 161904"] Bra input från alla. Då min budget är begränsad och jag tänker mig bara ha ett par skidor och mest åker i svenska fjällen så var min tanke från början att köpa ett par slalomskidor, just slalom inte GS eller något liknande. Det är oftast mina barn som bestämmer var vi ska åka, jag hänger på. Det är deras skidglädje som jag säter prio på. Därför åker jag stundtals på ställen som den samlade freeride majoriteten säkert skulle betrakta som okul. Tex pucklig, spårig, skarig skog eller skog full av blöt, tung snö. Jag har just nu inga lössnö ambitioner då jag prioriterar åkning med familj och i sälen är det inte många dagar på året som man kan hitta riktig pow. Japp, bärighet i skogen är en sak man får offra med en smal skida men oftast är inte snödjupet så djupt när och där jag åker. Min tanke är att försöka hitta ett par bättre beg. genom freeride köp/sälj, någon alpinklubb eller via blocket. Märke - har inget krav. Vill inte på något sätt göra gällande att jag är någon expert. Åker bara för att det är kul och vill helst inte grotta ner mig allt för mkt i teknik och teori av rädsla för att jag kommer fokusera mer på det än själva skidglädjen. Vill också klargöra att jag inte på något sätt ämnar åka med skärande sväng i skogen. Skogskidåkning handlar bara om att hitta roliga och tuffa linjer tycker jag. Men, en kort skida anser jag vara väldigt lätt att snabbt kunna ändra riktning på och i sälenfjällen är det bara typ 100 meter fjällbjörks åkning där man i princip kan plöja rakt över en björk om man måste och sen möts man ofta av en ganska kompakt barrskog och då vill jag iaf ha en skida som är lätt att svänga/lägga om. En gång i tiden harvade jag runt med 2 meter Elan Comprex i skogen och då fick man jobba lite och det var på den "gamla goda tiden" då det faktiskt fanns mkt snö så att man kunde sjunka ner en bit. Det var utmanande för lårmusklerna. Däremellan varvar jag skogsåkning med vanlig piståkning och då tycker jag en slalomskida i sälen/trysil är rolig med sina snabba svängar. Jag tycker även att en slalomskida är riktigt kul i uppkörd eftermiddagssnö i april då tycker jag att man kan plöja genom alla mjuka pucklar och studsa runt lite som man känner för. Men, jag skulle vilja påstå att min erfarenhet av olika moderna skidor är högst begränsad och därav startade jag denna tråd. För att få smarta råd. Jag har provat att åka Rossignol Soul 7 i sälen och det tyckte jag var en riktigt tråkig upplevelse både i pist, park och skog. Jag har kört en 10 år gammal Atomic SL 172 cm som en kompis en gång tävlat med, med 12m radie och den tycker jag är mkt roligare i nämnda områden. Har ingen lust att lägga 6-8000 på att prova en viss skida. Kanske borde prova att hyra olika men tycker alltid att uthyrarna verkar ha en egen agenda vad de vill hyra ut. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Köpa korta skidor till lång gubbe
Tillbaka
Topp