Köpa kung fujas, är dom för korta?

Fakeass

Ny medlem
Tjenna
Är på jakt efter ett par nya skidor till vinter, och har lite funderingar.
Jag är 190cm lång och väger ca 95kg, är medel bra åkare och vill lära mig åka puder och park, dvs ett par skidor som passar för det.
Tidigare har jag haft ett par public enemy som är 174cm långa och dom har jag varit skit nöjda med, funkat riktigt bra för mig.
Nu har jag hittat ett par nya kung fujas för en billig peng, bara det att dom är endast 169cm långa.

Jag vet att dom egentligen är alldeles förkorta för mig, men eftersom jag varit så nöjd med mina tidigare skidor så kanske dom 5cm inte spelar så stor roll? Är det någon annan som kör med så korta skidor eller bara jag?
Så frågan är egentligen, är jag helt dum om jag köper dom? eller borde jag hitta ett par längre och satsa på? någon som har nått att säga om saken, är jävligt kluven.

tack i förhand.

Mitt tips är att satsa på något längre skidor. Jag är 185 och kör med ett par 185 i park och 194 i puder.
Sedan är det en smaksak. det där med mått efter längd har blivit lite gammalmodigt.

Men för puder tycker jag att du borde ha ett par längre skidor. kanske runt 180 cm?
Om du har chansen att pröva lite längre skidor så tror jag att du kommer märka vilken skillnad det blir i bc:n, tror inte det blir någon större skillnad i parken med ett par skidor som är 6-8 cm längre.

Kung Fujas är en bra skida. Men gå och kläm lite på olika skidor och få hjälp i någon butik som är inriktad på skidor i staden du bor så får du nog lite mer lärdom. Sedan mäter K2:s skidor runt 3-5 cm längre mellan tip och tail. Bra att veta.

Längre skida funkar bättre i längden enligt mig!

/ P

dom 5cm?
Fan du väger 100 pannor och är 190!
189 modellen ska du va på!

Tja!

Har ingen erfarenhet av Kung Fujas men jag funderar själv på att köpa ett par till denna säsong.
Nu vet jag inte vilken årsmodell du tittar på men jag ska ha -11 och det är ju endel rocker på den vilket gör att jag går på lite längre skida. Jag är 175 väger 70kg och kommer köra på 179 skidan.

Tänk på rockern...

Köper du så korta skidor spelar valet av modell mindre roll. Vad du får är en bit trä med belag under. Det gör att du kan ta dig fram på snö. Grundkriteriet för ett par skidor är alltså uppfyllt. Ett par skidor av den här storleken kommer att gå skapligt i pisten och i hård offpist när du har vant dig vid dom. Där tar det stopp. Har du det minsta ambition att utvecklas som åkare, vilket du verkar ha, så är ett sådant här köp pengar rakt i sjön. Det enda du gör att att skjuta fram möjligheterna att utvecklas tills dess att du köper ett par andra lagg. Priset spelar ingen roll. Varenda krona du lägger kan du istället i så fall dra av priset på ett annat par skidor, iom att du ändå kommer att behöva komplettera senare.

Att du är nöjd med dina Public Enemy visar att du är ganska okritisk i ditt bedömande av skidor. Det gör att du även kommer att vara nöjd med dina nästa par skidor, nästan oavsett vad du väljer. Väldigt många åkare gillar sina egna skidor enbart för att dom är vana vid dom, och inte för att dom presterar bra i förhållande till utbudet på marknaden. Du är ett typexempel på en sådan åkare.

Vad som är viktigt att inse är att valet av skida påverkar dig som åkare väldigt mycket, speciellt när vi rör oss mellan verkliga ytterligheter som i det här fallet. En skida formar dig, ibland omedvetet, till att åka på ett visst sätt. Jag letar hela tiden efter en skida som får mig att åka på det sätt jag vill. Det kan innebära en 161cm slalomcarver ibland, och ett par 195cm bredlagg ibland. För att du ska kunna utvecklas på rätt sätt rekommenderar jag ett par skidor som är relativt korta ändå för din vikt. Har du åkt på 174 ett par år, så är din teknik färgad av det och du kommer förmodligen trivas bättre på ett par korta skidor. Därför tycker jag att du ska hålla dig runt 185-190 någonstans, och undvika skidor en bit över 190cm i detta skede. Då behåller du den kompakta känslan, men rör dig ändå i längdintervaller som är acceptabla med tanke på din storlek.

Satsa hellre på en begagnad skida i rätt format än en ny skida som är fel längd eller bredd, men som har ett lockande pris.

Senast ändrad:
Wasti sa:
Tja!

Har ingen erfarenhet av Kung Fujas men jag funderar själv på att köpa ett par till denna säsong.
Nu vet jag inte vilken årsmodell du tittar på men jag ska ha -11 och det är ju endel rocker på den vilket gör att jag går på lite längre skida. Jag är 175 väger 70kg och kommer köra på 179 skidan.

Tänk på rockern...
Tänk på rockern ja, skidan är fortfarande 179cm oavsett om det är rocker eller ej. Visst känns den även lite kortare om du inte åker den på kant i pisten. Hysterin över att rockerskidor känns så mycket kortare börjar bli lite väl överdriven, eller ja i alla fall med hysterin över att skidor som har en så pass svag rocker som kung fujas känns kortare lagg med en riktig bananböj på blir väl lite halkiga men har ju fortfarande 100% kontakt med snön när det är löst. Hade det varit early taper och pinntail eller liknande så försvinner ju åkyta, med en väldigt liten rocker är den väl i princip oförändrad. Men det är väl bra att folk börjar välja skidor i en längd som är mer anpassad och inte verkar skrämmas av längre lagg med lite böj på.

Sen så kan du slå alla tankar på 169an ur skallen, om det är kung fujas som är på tapeten så gäller 189.

tack så mycket för alla bra svaren, va precis svar i denna stil jag sökte.
Då vet jag att det är en dålig ide och börjar leta efter andra skidor.
Kanske kan passa på att fråga det när jag ändå har en tråd öppen, jag har 3-4k att lägga på ett par, nya eller begagnade spelar ingen roll. vad rekomenderar ni?

Leta efter Kung Fujas -10, vet att dom hade den i sommras för typ 320€ med griffon på sport-conrad, tror inte dom har kvar den där men kanske på någon annan sida. Annars är ju Line Blend också puder park skida har väl typ samma mått som Kung Fujas, så den lär funka också om du hittar den billigare.

Tillbaka
Topp