Köpa Longboard

Kenneth-Jr

Ny medlem
Köpa Longboard
Jag har tänkt att köpa min första longboard har åkt ganska mycket på mina vänners men är inte helt säker på vad jag ska skaffa. Gillar att svänga runt lite här där och bara åka runt och även att använda som transportmedel inte tricks eller något sådant.

Här är några jag har kollat på. Billigare pris är ju bättre men vill ha bra prestanda också vill inte spendera mer än 3000 kr.

http://www.hollywood.se/essential-express-blue-longboard/p/35334#filter-2

http://mrboard.se/paket/815-slipstream-fibrefish-soft-longboard-custom.html

http://mrboard.se/paket/44-slipstream-twin-longboard-custom.html

Den sista är en annan sorts deck, läste lite i den där tråden för longboard nååbs och han sa att det inte spelade någon stor roll, men göre det?

Vad tror ni om dom här? Vill ha en smooth känsla som att man glider fram med bra friktion i hjulen

Om ni vet några bra longboards, länka dom här :) (Färdiga, har aldrig byggt en själv)

Senast ändrad:
Köpa Longboard
Tjena!
Den sista mrboard-länken, Slipstream-twin, har en annan form. Du kan inte stå lika nära truckarna, och du "wheelbitear" inte lika lätt. Jag diggar den formen mer.

Den dyrare av de två sista är komplett, alltså med truckar, hjul o grejer. Den andra är bara själva plankan.

Andra bra brädor: http://mrboard.se/longboard/748-lush-symbian-longboard-standard.html
Skulle däremot slänga med dessa för att få skönare sväng: http://mrboard.se/bushings/570-venom-bushings-downhill-85a-yellow.html

Eller den här: http://mrboard.se/paket/749-lush-symbian-longboard-custom.html
Om du vill ha andra truckar än Sabre, och andra hjul än Cult. (jag kör själv sabre och har kört massa cult, sjukt bra grejer.)

Köpa Longboard
Tack för hjälpen.. Har några yttligare frågor.

Du visade 2 "lush symbian" är det prisvärt? Eller handlar det bara om vad men gillar individuellt?

Och ska jag ha så hårda hjul? (Vet inte ens om dom är så hårda) Och det står "downhill hjul" jag kommer nog inte köra mycket downhill eftersom är inte så säker på att stanna funkar dom bra ändå?

Wheelbitear? Är det när man kör in foten i hjulet?

Edit : Är det viktigt att ha "skate-skor" Eller går det bra med vanliga skor?
Jag har sett att folk "bromsar" genom att vända brädan en kort stund med den långa siden åt det hållet man åker, är det svårt och tar lång tid att lära sig? Om inte skulle det ju varit roligt med en bräda som man kan göra så med :)

Senast ändrad:
Köpa Longboard
Ja, Lush är bra brädor. Sen är det också självklart vad man gillar individuellt.

Cult Classicsen som följer med den första Lush Symbian är goa hjul att cruisa på och även för sliding, om du vill börja köra sånt. (Slidea är det du menar när du säger trycka brädan sidled. Inte jättesvårt att lära sig, däremot svårt att lära sig göra utan att sätta ner en hand! Don't worry, man har speciella handskar, kan guida dig igenom att göra ett par egna superlätt!)

Downhillhjul säger inte så mycket. Vissa downhillhjul (Typ Orangatang 4Presidents 80a, Abec11 Grippins 78a) är jättesköna att cruisa på. Du vill ha ett hjul som är ca 68-72mm och 75a-83a i hårdhet :)

Wheelbite är då man svänger så att hjulet touchar brädan. Detta leder till att man ramlar helt utan kontroll!

Skate-skor måste man absolut inte ha. Jag går alltid i skateskor/typ streetskor som classic vans osv, men har också kört i vanliga Adidas Stan Smith. Vissa skor är kanske lite skönare än andra, men allt är individuellt, och så länge du har sköna skor så är det bara att köra.

Köpa Longboard
Går det bra att göra sånadär "slalom-sväng" grejs med hård flex?

Tror det blir så att jag köper en Lush Symbian med hjulen.

Ska bli roligt att åka lite när vägarna blir fina :)
Så hör jag av mig om jag behöver din hjälp med att fixa sådana handskar :D

Tack så jättemycket.

Är fortfarande öppen för förslag om du eller andra har fler :)

Senast ändrad:
Köpa Longboard
haha, slalom-sväng-grejs? Vet inte vad du menar...

Den för 2200? :)

Gött!

Hoppas du blir nöjd med den, det är en bra bräda! :)

Köpa Longboard
jaha, typ carvea! det går att göra med hård flex, lite annorlunda känsla än med mjukt flex, men jätteskönt oavsett.

Köpa Longboard
Man ska försöka hålla sig undan vatten ja. Inte bara för att det är dåligt för kullagren men för att det är livsfarligt att köra. Jag har brutit en arm pga blött på marken :/

Köpa Longboard
Pratade med en bekant idag och hans kompis hade haft en sådan longboard (den såg lika ut iaf) Och den hade typ brutits av. Vet dock inte hur länge han hade haft den eller vad han hade gjort med den.

Men är dom ömtåliga?

Sedan sa han också att den inte var så skön. Men det tycker du eller?
Jag tror mer på ditt omdöme än hans eftersom han inte har/haft en longboard.

Såg också att "hjulen" du visade inte var hjul utan Bushings, vad är det och vad används det till?

Tänkte också passa på och fråga vad som är skillnaden på truckarna eftersom du visade 2 stycken?

Senast ändrad:
Köpa Longboard
Nej, den är inte ömtålig. Skulle tro att den kan bli överkörd av en bil utan att gå av. Han hade nog väldig otur! Jag har 2 lush-brädor, och misshandlar dem en massa, ingenting har hänt med dem.

Jag tycker den är skön!

Bra hjul får du med brädan!

Bushings är gummidelen i truckarna som bestämmer hur truckarna känns och svänger! De som följer med är ganska hårda (93a) därför rekommenderar jag att man byter ut buishingsen längst ifrån brädan till några mjukare (det är 2st bushings per truck, alltså totalt 4 på en bräda). Lagom mjuk beror på vad man gillar, men om du provar med typ 85a så kan du ju känna efter, det kommer säkert kännas bra!

Skillnaden på truckarna känns inte så mycket, det var mest om du hade kikat in några speciella hjul eller truckar du ville ha, många nybörjare brukar vilja ha Paris pga att de används i flera videor. Jag kör på Sabre och är jättenöjd.

Köpa Longboard
Tack då kör jag på det du har visat mig.

Såg på en video då skulle man ha typ "kon-bushings" om man carvade mycket och mer Barell om man körde typ downhill, spelar det någon roll? Annars kan jag ju köpa båda dom var ju ganska billiga :)

Köpa Longboard
Äääh du väljer själv, jag tycker att barrel är skönare för allt. Man får bara ha lite mjukare än om man kör konade!

Köpa Longboard
Jag ska köpa båda och testa att ha koner fram och barell där bak eller är det helt galet?

Och spacers finns redan i lushen eller?

Senast ändrad:
Köpa Longboard
Jag tycker om att ha samma fram och bak, särskilt eftersom att brädan är symmetrisk. Också särskilt skönt när man carvear.

Köpa Longboard
Men vafan om du har ca$h så köp ett gäng bushings, det brukar följa med 2 per paket, iaf hos Venom, som jag gillar mest, köp hem ett gäng, dra ut och kör några timmar och kolla vad du gillar mest!

Köpa Longboard
Jag vill ju ända inte slösa ca$h :P Men jag får väl köpa 4 av båda :) Längtar tills man kan åka här uppe i norden :)

Kollade lite på reviews om Cult Classic 70mm 80a (hjulen man får med) Verkade mest vara för sliding and freeriding inget för carving :(
Hade tänkt köpa andra hjul men behålla dom jag får med. Cult hjulen var bara 30mm i bredd vilket känns litet.
Har kollat in dom här hjulen http://mrboard.se/hjul/90-devine-touch-70mm-78a-lila.html
45mm i bredd verkae vara en ganska bra storlek. Vet dock inte om jag ska skaffa med lips eller rundade?

Vet dock inte om dom passar bra till decket, gör de det?

Med hjulen jag får med vad finns det för fördelar/nackdelar med dom?

Har inte helt förstått vad man gör när man freeridear, vad gör man då?

Senast ändrad:
Köpa Longboard
grejen är såhär.

Det är klart du kan carvea med Cult Classics. Man kan carvea med alla hjul. Om du däremot ska köra en massa slalom och väldigt avancerad carving så kanske man ska ha andra, men du kommer nog inte känna stor skillnad i början. Det är svårt att ens börja slidea, liksom.

Divine touch är ett bra hjul. De passar till brädan. Det är långt ifrån bara bredden som spelar roll hur hjulen känns.
Hjulen du får med har fördelen att de är ett bra slidehjul för de som är bra på att slidea. Jag antar då att de borde vara bra att lära sig slidea på. Nackdelar kan vara att det inte greppar lika bra, vilket gör så att man inte riktigt kan trycka ut sina carving-svängar lika mycket som andra hjul, men, som sagt, du kommer tycka det är nice oavsett!

Freeride för mig är bara att dra ut i en backe o slidea runt o ha kul!

Köpa Longboard
Okej, då slänger jag med venom cannibals dom verkar vara riktigt najs och slitstarka, men måste jag köpa spacers till dom då? :)

Senast ändrad:
Köpa Longboard
Ok. Jag föreslår att du köper med ett sett Abec11 Biltins kullager om du köper extra hjul, så blir det hundra gånger lättare att byta hjul, eftersom du inte måste byta ut kullagren varje gång.

Köpa Longboard
Funkar biltin till dom flesta hjul?

Hade tänkt köpa allt separat då får jag exakt vad jag vill ha till ett bättre pris :)

Cannibals fans bara i 78a så jag kanske tar ett par andra hjul.

Har hört att desto högre Abec desto snabbare går dom sönder, håller abec 7 bra eller kommer jag behöva byta nästa år? Och har du några hjul som du rekommenderar (inte endast sliding hjul som cultsen) för jag vet inte riktigt vilka jag bör skaffa :P

Borde jag ta Randal RII 180mm eller Paris V2 180mm? Randal är på rea 349 kr, och Paris 585kr

Senast ändrad:
Köpa Longboard
Alla kullager funkar till alla hjul, men biltins är mina absoluta favoritlager!
78a är perfekt för att glida runt, cruisa o carvea! Vad hade du tänkt dig för hårdhet?

Skit i Abec. Abec11 är ett märke, men skit i om kullagrena är Abec 1, 3, 5, 7 eller 9. Biltins är Abec 7 (men skit i det) och håller riktigt riktigt bra!

Vet inte så mycket om just hjul, jag har kört på en maaassa olika, alla hjul fungerar...

Randal RII och Paris är typ exakt samma truck. Paris är skönare att bära.

Köpa Longboard
Hjulen är centerset om kullagren är i mitten av hjulen. Sideset är då kullagrena sitter intill kanten, och offset är mitt emellan. Man kan vända på alla hjul, men vissa hjul känns lite annorlunda då

Köpa Longboard
samma princip på lagret, annat märke och lite annorlunda specs. T.ex. har de där nylonsköldar. Känns som att stålsköldar (biltins) borde hålla bättre.

Tillbaka
Topp