Köpa min första bräda!

k1piee

Ny medlem
Köpa min första bräda!
Tjena! Jag är lite sugen på att köpa en ny bräda men är inte så säker på vad jag ska köpa.
Jag åker hyfsat bra enligt mig själv men är inget proffs direkt och jag åker kanske mest i pist men är inte rädd för att testa nya saker, som t.ex hoppa och göra trick och sådana saker.
Det är min första bräda jag ska köpa nu och har fastnat för Bataleon Evil Twin! Det kanske mest är utseendet som lockar men har läst ett antal recensioner om den och tycker den verkar super, men undrar om det kan vara en bräda för mig? Har också fastnat för Rome 390 bindningarna!
Så jag undrar om det kan passa mig eller om det är mest för lite mer avancerade åkare som gör hopp och tricks!?

Köpa min första bräda!
Köp inte bara bräda efter utseendet.
Men ett tips är att läsa pinn´s guide som finns här på freeride och han har även en guide vad man ska tänka på då man köper boots.

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=25327

Läs den där guiden, och om du har frågor så kan du ju slänga iväg ett mail till honom, han är väldigt hjälpsam.

Senast ändrad:
Köpa min första bräda!
håller med prospect den guiden hjälpte mig massor...

men tala även med någon kunnig i butiken... men se till att veta lite vad du talar om då de inte alltid är så pålitliga... men de ska ju veta vad de har för brädor...

ta reda på lite info om en bräda och testa deras kunskap lite ;)

men om du åker mest pist men vill kunna ta en tur i pakren finns de tyvärr inte så många bra brädor vad jag känner till...

kör sjäv head matrix den var kanon i pisten första sesången men kass i pisten, nu är den inåkt och för mjuk för att köras hårt i pisten men för stel för hård park...

så de kan du ju tänka lite på även de..

lycka till

Köpa min första bräda!
okej tack för svaren men jag har bara en liten fråga, vad är det för skillnad på en bräda som är bra i pist och en som är bra i park? kan man inte köra en "park-bräda" i pisten!?

Köpa min första bräda!
Joo klart du kan köra en parkbräda i pisten men är inte lika "lätt" som med en bräda som är gjord för pist. Park brädor är ofta ganska mjuka vilket gör att den kan kännas ostabil i höga farter.

Köpa min första bräda!
Jag kör själv en Dominant som är väldigt parkinriktad. Den är otroligt rolig att latja med men när man kommer till pist så hasar man mest omkring för att den är så pass mjuk att man inte kan få ett rent skär med den. Framförallt om man jämför med Burton T6 eller Extrem enlight som jag åker på annars så är den inte ens i närheten av åkbar i pist i jämförelse. Den är så pass renodlad parkbräda så att då måste man ha andra att komplementera med.

Håller med tidigare talare att Pinn's tråd är helt suverän. Läsigenom den så kommer du att få svar på många frågor. Om du ska ha en bräda så skulle jag rekomendera en lite mer allround bräda med parkintiktnnig typ en Burton 7even som fungerar till både och. Alternativt en Burton Custom.

Köpa min första bräda!
Burton Custom kostar endå 5-6 lök? Jag har dock inte åkt på den själv, men Ride dh sägs vara fin.. Ligger på 3500 eller nåt på Stadium, vilket är billigt med tanke på att den kostar endå typ 2800 i USA...Brukar vara det dubbla i Sverige nästan, så det är ju ensamrätten som ger Stadium så billigt på Ride...Schysst skit :) Kolla runt lite på forum och sånt, www.snowboard.com till exempel, så kanske du får en bättre uppfattning.

Köpa min första bräda!
Coldis sa:
Burton Custom kostar endå 5-6 lök? Jag har dock inte åkt på den själv, men Ride dh sägs vara fin.. Ligger på 3500 eller nåt på Stadium, vilket är billigt med tanke på att den kostar endå typ 2800 i USA...Brukar vara det dubbla i Sverige nästan, så det är ju ensamrätten som ger Stadium så billigt på Ride...Schysst skit :) Kolla runt lite på forum och sånt, www.snowboard.com till exempel, så kanske du får en bättre uppfattning.
Ride DH är en park/jibb bräda, ingen pist bräda direkt, tror inte riktigt detta är vad han är ute efter?
Känns mer som han behöver en "all mountain" bräda.

Senast ändrad:
Köpa min första bräda!
Dh är en all mountain...Den är ju inte pissmjuk precis, lite lagom, funkar till det mesta, speciellt om man är nybörjare..

Köpa min första bräda!
tacksam för svaren! va inne i stan och tittade runder och fick syn på Burton Clash inne på Stadium. skulle det kunna vara något som funkar i pisten tro?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp