Köpa pjäxor för första gången

Zatyrax

Ny medlem
Tja

Ska för första gången i mitt liv köpa pjäxor. Jag väger 65-70kg. Pjäxan kommer mest att användas till pist, men leker runt väldigt mycket. Har tidigare bara kört på hyrpjäxor, där jag alltid valt ur det "avancerade" paketet. Trots detta så är hyrpjäxor alltid "lite lagom" inkörda, och därför känner jag att jag inte har särskillt bra koll på hur saker och ting ska sitta.

Har varit iväg i de olika sportbutiker som finns här i stan (Kalmar), vilket tyvärr endast är det vanliga, och ingen bootfitter. Har testat en del olika, och i många har det varit något som jag inte riktigt tyckt om.

Det jag undrar mest över är hur pass tight pjäxa jag ska våga köpa. Testade Atomic HAWX 100, som jag tycker hårdheten på var lagom. Dock satt den RIKTIGT tight, man kände verkligen ett ordentligt tryck runt hela foten. Sen kändes det även som en knöl på det markerade området: http://img696.imageshack.us/img696/4970/fot66510036825878w97067.jpg

Hur mycket utvidgas grejerna när man "bakar" dem? Är det bara innerskon på denna pjäxa?

Sen till storlek då. Jag ligger på 27,5 enligt mätning. Dock känner jag pjäxan i tårna, vilket jag tror man kommer störa sig på i längden. Blir kallt, obekvämt och ont i tån. Nästa storlek är 28,5 då går ytterskalsstorleken upp vilket kanske gör pjäxan för stor istället.

Testade även Head Vector 100, som jag tyckte om. Samma grej här med ett ordentligt tryck runt hela foten. Vid hälsenan i denna pjäxa var det ordentligt urkarvat, för bättre hälgrepp. Detta var dock alldeles för smalt för min hälsena, gjorde ont direkt. Är detta något som fixas med bakningen?

Känner mig helt enkelt jävligt borta här. Några tips på hur jag ska tänka?

Hej!

Ger dig samma tips som alla andra. Det enda viktiga är att du ser till att du får en riktigt bra bootfitter som tar hand om dig. Har svårt att se hur råd via nätet faktiskt ger något. Så se till att utföra bootfittingen hos en välrenommerad fitter så ska du se att det kommer lösa sig.

P.S. I mina ögon är det också en stor fördel att utföra tillpassningsprocessen på plats där du åker skidor absolut minst en vecka. Bootfitting är oftast lite av en iterationsprocess. Så om du ska åka två veckor till alperna i vinter - utför bootfittingen på plats där om du kan hitta ett bra ställe.

har samma problem som dig att min storlek enligt vad som mätts är precis 26,5 men jag kör på 27,5 eftersom 26,5 blir väldigt tight ,vilket funkar alldeles bra för mig,

FF sa:
Hej!

Ger dig samma tips som alla andra. Det enda viktiga är att du ser till att du får en riktigt bra bootfitter som tar hand om dig. Har svårt att se hur råd via nätet faktiskt ger något. Så se till att utföra bootfittingen hos en välrenommerad fitter så ska du se att det kommer lösa sig.

P.S. I mina ögon är det också en stor fördel att utföra tillpassningsprocessen på plats där du åker skidor absolut minst en vecka. Bootfitting är oftast lite av en iterationsprocess. Så om du ska åka två veckor till alperna i vinter - utför bootfittingen på plats där om du kan hitta ett bra ställe.
Jo ska till Italien v.8. Dock har jag en kontakt på en sportaffär här i stan, som föddes och bodde i Åre i många år, kanske räcker? Dock har de inte möjligheten att knacka eller något sånt här... Kanske kan köpa här, och fixa justeringar i Italien. Skulle behöva dem redan nästa vecka egentligen då det är en liten trip på gång.

Antar att man får ta det som sitter bäst, och hoppas att det funakr i längden :/

Tack för tipsen!

Som sagt, svårt att ge tips över internet. Gällande storlekar är det ofta bra att prova skalet utan linern. Det brukar ge en uppfattning om huruvida pjäxan kommer sitta bra efter bakning/tryckning/inåkning, eller om det kommer fortsätta kännas för liten.

Zatyrax sa:
FF sa:
Hej!

Jo ska till Italien v.8. Dock har jag en kontakt på en sportaffär här i stan, som föddes och bodde i Åre i många år, kanske räcker? Dock har de inte möjligheten att knacka eller något sånt här... Kanske kan köpa här, och fixa justeringar i Italien. Skulle behöva dem redan nästa vecka egentligen då det är en liten trip på gång.

Antar att man får ta det som sitter bäst, och hoppas att det funakr i längden :/

Tack för tipsen!
Grejen är att om du vill trycka en pjäxa nånstans där du inte köpt den så får du nog räkna med en 6-700 spänn, medan en seriös handlare gör det gratis ifall du köpt pjäxan där. Så att köpa hemma och trycka nån annanstans är inte helt optimalt. Pjäxan ska dock sitta väldigt tight. Ju mindre du behöver spänna spännena desto bättre. Spännena har en tendens att skapa tryck just där de sitter så att pjäxan i sig sitter bra är ju optimalt. Om du har en riktigt tight pjäxa som klämmer på nån punkt så kan du ju med fördel trycka ut den just där.Vad gäller "ta i med tårna" så ska du ta i med tårna, fram till du slagit bak hälen och spänt de övre spännena, då ska tån släppa från framkant.

Får helt enkelt gå upp i storlek. 27,5 könner jag precis i tån när jag sparkat bak och flexar. Har ett par gjutna sulor som jag använder i skor, vilket jag har hört ska vara bra att ha i pjäxor också. De tar nog upp lite plats, så blir nog inte så stort iaf. Då kanske även trycket släpper aningen och jag kanske inte känner av knölen under foten i HAWX 100. Ska iväg och testa igen imorgon.

Snödjup

Tillbaka
Topp