Köpa skidor i USA

puderharen

Ny medlem
Köpa skidor i USA
Jag åker till Colorado i januari och undrar om man skall köpa skidorna där eller här hemma? Har kollat lite och förstår att de inhemska märkena typ head, k2 och scott är billigare där än här, men Rossignol eller Atomic tex?.. Någon som har tips om VAR man skall köpa skidor billigt i närheten av Denver?? tex webadress

Skall även passa på att fråga;
Funderar på Ross B3 alternativt Scratch BC eller MadTrix Mojo. Jag är ganska agressiv åkare som kommer spendera mycket tid i pudret men vill utveckla min hoppteknik, vilken skida skall jag då välja. Kanske någon annan än dessa? HJÄLP!!

Väger ca 80 kg och är 187 cm.
A

Köpa skidor i USA
tjena puderharen!

kan säga att rossignol Scratch i fjol gick på 3600 med bindning ! hade en kompis som va över som köpte där! klart du ska köpa lagg där

Peace

Köpa skidor i USA
Aha.. Vet du om det var i början på säsongen eller om det var senare när rean har börjat. Har kollat lite på nätet och hittar ingenting så billigt, men det är väl bara att leta vidare.

Thanx

Köpa skidor i USA
Jag har blandade erfarenheter av att köpa utrustning "på plats" i USA. De europeiska märkena är dyrare än i Sverige - tex Salomon. Ett märke som HEAD finns t ex nästan inte att få tag på. (Om du hittar nån butik som säljer Head så skulle jag bli förvånad).

Det är ju självklart smidigt att handla på plats, men även om dollarkursen är bra just nu så tror jag faktiskt inte att det är speciellt lönsamt.

För 3600 med bindning så låter det som en demoskida (eller hyrutrustning. Ett mer rättvist exempel är en ganska allmän skida som Salomon Scream 10 Pilot som går på 13 000,- i USA (Colorado), medan man får dem för 7000 i Sverige.

Det är väl upp till var och en att förhandla bra dealar, men det är så enkelt att ta med sig skidor på flyget att jag är lite tveksam till att det är värt besväret att handla på plats.

Har ju dock inget facit i ärendet, utan ovanstående är bara mina personliga reflektioner kring detta ämne.

//Jonas E.

Köpa skidor i USA
Som du själv säger, så är amerikanska märken bra mycket billigare än här hemma. Europeiska märken är bra mycket dyrare. Sen beror det förstås på vart du åker för att köpa dina skidor. Skidåkning är i mångt och mycket en överklassport i USA, så de som åker skidor betalar vad det kostar. Därför kunde du bli lycklig ägare till ett par Salomon Pocket Rocket utan bindning för 900 dollar i Steamboat där vi var. Steamboat ligger halvlångt från Denver, fem timmar i snöigt före, och du kan säkert få bättre priser än ovan nämnda exempel om du lär känna lite folk. Jag köpte mina K2 Public Enemy 03/04 i slutet på förra vintern för 300 bucks och ett tolvpack öl. Då ska det tilläggas att ölen också är billigare där än här, haha!
Internetsidor har jag ingen aning om, det bästa är nog att kolla på de officiella sidorna för skidmärket du letar efter, de har ofta sökfunktioner för återförsäljare i ditt zip-code område.

Lycka till.
DoubleTA-SkankyJess

Tillbaka
Topp