Köpa skidor på plats, Kanada

Klod

Ny medlem
Tjena!

Snart dags för nya skidor, tanken är att de skall användas i Kanada i vinter. Då det som bekant kostar en slant att forsla med sig grejerna på flyget... Är det någon som vet hur det är att köpa grejer på plats i Kanada (ort är ännu oklart så det är kanske omöjligt att svara på frågan)? Är de generellt dyrare/billigare? Drar man till USA så är ju priserna på det mesta väldigt trevligt (de har ju både lägre skatt och lägre priser grundat efterfrågan än i Sverige).

Några tips?

I Rev var skidor dyrt och utbudet var bra men utsålt i dec. Många märken var slut i hela NA i dec, priserna är säkert bättre på ställen som whistler men jag tvekar ändå på det då även webshopparna var dyra eller hade normalpriser. Undantaget är ju om de har någon skida från förra året som de säljer på SAC eller Tramdock

Brukar alltid finnas rabattkoder till Backcoutnry.com att finna på tetongravity.com. Man sparar en hel del på det och de har sjuuukt bra regler om öppet köp....inte nöjd? skicka tillbaka skiten och få tillbaka varenda korvöre.. :)

Det låter ju bra med priserna/utbud men dåligt med att det så snabbt tar slut... Så mina chanser för att hitta något i slutet av december/början av januari är dåliga? Då får det väl tyvärr bli att släppa med! Hade väl siktet inställt på Fernie, någon som vet om det är likadant där?

Tack för alla svar!

Hela NA = Nord-Amerika... Vet dock inte hur de ser ut i de lokala skidshopparna i Fernie men chanserna för att det är slut där med är väl tämligen stora. TGR är nog billigaste sättet

Flög med Air Canada förra säsongen och betalade inte en spänn för en skidbag på 32 kg. Men då gäller det att X antal skidor finns med i bokningen också.

Landade i Calgary och utbudet där var riktigt bra i början på november. Sen är det lägre moms på prylarna i Alberta också, tror det skiljde 8 % om jag inte minns fel.

Gabbe88 sa:
Flög med Air Canada förra säsongen och betalade inte en spänn för en skidbag på 32 kg. Men då gäller det att X antal skidor finns med i bokningen också.

Landade i Calgary och utbudet där var riktigt bra i början på november. Sen är det lägre moms på prylarna i Alberta också, tror det skiljde 8 % om jag inte minns fel.
Helt rätt. Alberta är billigare då de inte har någon PST (provincial sales tax)

En annan kul sak med att köpa i Canada är att det där poppar upp nya små skidtillverkare som små svampar (pga av att många ungdomar som är arbetslösa väljer att helt enkelt börja bygga skidor fick jag förklarat för mig i vintras). Vilket gör att det finns gott om små exklusiva skidor att välja mellan om man nu vill vara lite ensam om det man åker på.
Bara ett tips...
Sen är det väl rätt skönt att slippa släpa på skiten oxå om du nu ända ska köpa nya skidor...

Lånar tråden lite för nästa säsongs setup ;)

Jag jobbar i XXL Sport och Vildmark i Norge och har därmed bra personalpriser på grejerna vi har. Kommer förmodligen att köpa Burton Cartel och eventuellt skor. Vi har även helt ok randonneskidor som K2 Backup.

MEN. Jag vill ha Dynafit FT Z12 på de nya laggen och DET är värre. Har kollat läget på nätet och runt 400 euro verkar vara vanligt, eller runt 3700 sek från bland annat Snell Sport i Chamonix.

Ska ju till Revelstoke 11/12 och då undrar jag om det är billigare att åka via t.ex. Vancouver och fixa mest möjligt där eller om det är billigare att "sommarhandla" skidprylar nu och få lite mer att släpa på (man måste ju ändå släpa allt tillbaka så)?

Är förövrigt också sugen på en Bataleon Goliath 153 cm att sätta nämnda skor och bindningar på och den finns att få för under 3000 sek i vissa nätbutiker just nu.

Shoppa nu eller sen, det är frågan? :/

Fernie har bra utbud på puderlagg men det är inte direkt något billigare än här hemma. Calgary har lägre skatt eftersom det är Alberta, men det är ändå inte några dunder-priser. Ok, det blir billigare än att köpa till normalpris under sesong i sverige men superbilligt är det inte.
Har du bil kan du skicka prylarna till gränsen i USA till deras postkontor och köra över och hämta dom själv. Brukar vara dyrt att skicka saker från USA till Kanada och det tar massor med tid.

Är det inte smidigare att bara beställa från diverse nätbutiker inom EU och ta med grejerna över isf? Finns ju bra priser här också :)

sport conrad!

Förra året köpte jag chetlers me dukes.. Fick skidorna billigare och bindningarna gratis för att jag köpte paket (skidor+binding+montering). Craazy.

Dvs billigare att köpa färdigmonterade skidor än bara skidor.. Så håll ett öga öppet efter fina erbjudande från tysken!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp