Köpa skidor på vår-rean eller vänta till hösten?

• Trådstartare Trådstartare Ersbo
  • Start datum Start datum
E

Ersbo

Guest
Jag ska köpa nya skidor för offpist i Sverige men vet inte om jag ska slå till nu på vår-rean eller om jag bör vänta tills nästa vinter så att jag får provåka dem. Vad tycker ni? Hur mycket får man egentligen ut av att provköra ett par offpistskidor i en sliten och folkig försäsongspist?

Om jag ska vänta till hösten och köpa ett par av nästa säsongs skidor måste jag nog beställa från Sport-Conrad eller liknande för att ha råd, eventuellt köpa ett par begagnade. Jag är dock lite skeptisk till att köpa från internet om det blir något krångel med skidorna, och det kan vara svårt att hitta de skidor+bindningar man är intresserade av begagnade.

Jag köpte ett par nya skidor på Alpingaragets rea idag, helt ok pris på mina.
Kommer precis hem från alperna där jag hyrde samma skida och provade ett par dagar. Brukar dock vanligtvis köpa skidor på mått och handflex... för mig har det fungerat bra. Så, vet du vilken skida du vill ha och du hittar den till ett pris du är ok med, köp! Ställ skidorna bredvid sängen och börja spara för nästa vinters skidresor redan nu!

Köp det nu med tanke på vad offline skrev, du kan ju betala nu och spara till själva resan/resorna resten av sommaren !

Jag kan inte berätta vad som är rätt eller fel, tror mycket ligger i hur viktigt du tycker det är att ha den aktuella säsongens skida och vad du vill betala. Något jag däremot kan berätta är hur jag gjorde. Jag köpte ett par begagnade skidor förra våren från en kille här på FR, bra pris och knappt slitna Line Prophet 100. Det funkade bra för mig och jag fick ett hyfsat pris (sen var jag också i lite av ett skidabstinenstillstånd när jag köpte mina skidor, knäckte nämligen det paret jag hade tidigare bara någon månad innan jag köpte nya och hade därför inga skidor i förrådet...)

Har för övrigt ett par andra polare som köpt skidor på vårkanten i samband med reor och det enda negativa de har haft att säga är att de fick vänta närmare halvåret med att åka på dem =P

@offline: Köpte mina förra skidor utan att teståka dem och det fungerade bra, men då visste jag exakt vad jag ville ha. Nu står det mellan ett gäng olika skidor och att få provåka skidorna kanske skulle hjälpa mig så att jag väljer rätt.

@StdridaArn: Det blir nog snarare att spara till lavinkurser och lavinutrustning, men tack för tipset!

@Tosve: Att ha den aktuella säsongens skida är inte speciellt viktigt om jag kan få tag på fjolårets billigare och det inte skett några enorma förändringar i konstruktionen. Jag skulle gärna köpa begagnat, men jag tror att det kan vara svårt att hitta skidorna och bindningen (Marker Tour F12) jag är intresserad av i samma paket. Jag är lite bekväm av mig och undviker helst att borra om skidorna för att bindningen ska passa.

De flesta verkar tycka att det går bra att köpa skidor utan att teståka dem så länge man vet vad man vill ha. Jag får kolla runt lite på forumet och se om det ger mig någon klarhet i vilken jag ska välja.

Köp... det var ett tag sen rockern kom.

Köpte ett par Salomon Suspect 50% på salomon affären vid norrlandsgatan.. Om man inte bryr sig om att ha det NYASTE NYASTE så är det ju bättre att köpa nu än att vänta till nästa säsong.. Dock ska man ju verkligen veta vilken typ av skida man vill ha, kanske inte märke, men funktion osv..

:) Lycka till

Tillbaka
Topp