Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Köpa skidor till tjejen - tips?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mizze" data-source="post: 1139386" data-attributes="member: 156771"><p>Se där en fråga som ibland dyker upp här på forumet, men som brukar bortprioriteras. </p><p></p><p>Kolla Heads utbud i joy-serien. Min erfarenhet är att gå på en kortare skida till någon som är osäker, eftersom de här personerna sällan står på och inte behöver prioritera fartstabilitet. Jag skulle rekommendera Head Pure Joy i 153 cm eller 158 cm. De där laggen har dessutom, med tanke på felnavigering till eventuella, röda backar, förhållandevis bra kantgrepp, god stabilitet och uppför sig riktigt trevligt i både nypreppad och sönderkörd eftermiddagspist liksom dagen med några decimeters nysnö i backen. Lilla mamma, 70+ och gammal skidåkare, men med två decenniers uppehåll i skidåkandet, föredrar Pure Joy eftersom de kan köras i ganska högt tempo i kortsväng men samtidigt tillåter misstag och söndagsåkning utan att ta död på varken lusten eller orken. Mamsen är strax under 160, väger runt 60 kg och kör på 143 cm.</p><p></p><p></p><p>Jag har provåkt dem och håller med: en lekfull men snäll skida som liksom tar hand om och guidar sin åkare på precis det sätt ett par FIS-lagg inte gör. De väger i princip ingenting och är ett par utmärkta skidor att lära sig carva på. Och jag måste erkänna att jag hade skitkul den där dagen, även om jag i vanliga fall åker på Atomic Redster FIS SL, Stöckli laser sc/cx och Head i.speed. Får hon höga skidåkarambitioner, är det ju bara att byta upp sig till något som kräver lite mer.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mizze, post: 1139386, member: 156771"] Se där en fråga som ibland dyker upp här på forumet, men som brukar bortprioriteras. Kolla Heads utbud i joy-serien. Min erfarenhet är att gå på en kortare skida till någon som är osäker, eftersom de här personerna sällan står på och inte behöver prioritera fartstabilitet. Jag skulle rekommendera Head Pure Joy i 153 cm eller 158 cm. De där laggen har dessutom, med tanke på felnavigering till eventuella, röda backar, förhållandevis bra kantgrepp, god stabilitet och uppför sig riktigt trevligt i både nypreppad och sönderkörd eftermiddagspist liksom dagen med några decimeters nysnö i backen. Lilla mamma, 70+ och gammal skidåkare, men med två decenniers uppehåll i skidåkandet, föredrar Pure Joy eftersom de kan köras i ganska högt tempo i kortsväng men samtidigt tillåter misstag och söndagsåkning utan att ta död på varken lusten eller orken. Mamsen är strax under 160, väger runt 60 kg och kör på 143 cm. Jag har provåkt dem och håller med: en lekfull men snäll skida som liksom tar hand om och guidar sin åkare på precis det sätt ett par FIS-lagg inte gör. De väger i princip ingenting och är ett par utmärkta skidor att lära sig carva på. Och jag måste erkänna att jag hade skitkul den där dagen, även om jag i vanliga fall åker på Atomic Redster FIS SL, Stöckli laser sc/cx och Head i.speed. Får hon höga skidåkarambitioner, är det ju bara att byta upp sig till något som kräver lite mer. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Köpa skidor till tjejen - tips?
Tillbaka
Topp