Köpa skidor till tjejen - tips?

LimpusB

Aktiv medlem
Tänkte köpa pistskidor till tjejen, men skulle behöva tips på passande lagg.

Hon har i alla år vägrat skidor, men nu när barnen börjat åka inser hon att det behövs för att kunna åka med i backen. Hon tar sig ned men åker med noll aggressivitet och kommer nog aldrig göra det. Vi snackar helt enkelt sköna, lättåkta, lättsvängda skidor som ger trygg kontroll för en som harvar nedför blå och gröna backar och som med stigande puls, halvt stirrig blick (och en felläst pistkarta) kan råka behöva ta sig ned för en röd backe. Fast med bra skidor för henne har hon faktiskt numera ibland tyckt det varit kul att åka. Ett stort framsteg.

Hon är 171 och väger ca 60-65 kg. Hon har pjäxor.

Jag har försökt hitta bra tester på nätet, men alla tester handlar ju bara om mer avancerade grejer. Så därför tänkte jag kolla om någon här har bra tips.

Se där en fråga som ibland dyker upp här på forumet, men som brukar bortprioriteras.

Kolla Heads utbud i joy-serien. Min erfarenhet är att gå på en kortare skida till någon som är osäker, eftersom de här personerna sällan står på och inte behöver prioritera fartstabilitet. Jag skulle rekommendera Head Pure Joy i 153 cm eller 158 cm. De där laggen har dessutom, med tanke på felnavigering till eventuella, röda backar, förhållandevis bra kantgrepp, god stabilitet och uppför sig riktigt trevligt i både nypreppad och sönderkörd eftermiddagspist liksom dagen med några decimeters nysnö i backen. Lilla mamma, 70+ och gammal skidåkare, men med två decenniers uppehåll i skidåkandet, föredrar Pure Joy eftersom de kan köras i ganska högt tempo i kortsväng men samtidigt tillåter misstag och söndagsåkning utan att ta död på varken lusten eller orken. Mamsen är strax under 160, väger runt 60 kg och kör på 143 cm.

Jag har provåkt dem och håller med: en lekfull men snäll skida som liksom tar hand om och guidar sin åkare på precis det sätt ett par FIS-lagg inte gör. De väger i princip ingenting och är ett par utmärkta skidor att lära sig carva på. Och jag måste erkänna att jag hade skitkul den där dagen, även om jag i vanliga fall åker på Atomic Redster FIS SL, Stöckli laser sc/cx och Head i.speed. Får hon höga skidåkarambitioner, är det ju bara att byta upp sig till något som kräver lite mer.

Senast ändrad:
Mizze sa:
Kolla Heads utbud i joy-serien.
+1 på den.

Mina första egna var Head Natural Instinct vilka är den maskulina versionen av Joy-serien och släpptes ett år efter Joy. Tvärt om mot det vanliga "pink it and shrink it" alltså. De fick mycket att falla på plats och gjorde åkningen bra mycket roligare. Har sedermera ärvts av frun som nu köper sitt andra par och ärver dem vidare till kompisens fru. Finns förstås många andra instegs-modeller som bättrar på självförtroendet och åkglädjen. Bara att få åka på samma skidor mer än en vecka åt gången underlättar utveckling.

Glöm inte att även köpa henne ett par lektioner.

Stort, stort tack. Jag visste att forumet kunde leverera :)

Bra länkar från Always-Sunny och jag ska definitivt även läsa in mig på Heads Joy-serie som Mizze och PD tipsar om. För precis som Mizze skriver är det inte fartstabilitet som behöver prioriteras för tjejens skidor, snarare helt ok kantgrepp, att de är enkla att svänga med, tillåter misstag och att de går att köra med ok stabilitet även när det börjar bli lite moddigare och mer uppkört i backen.

Kortare skida är givet, likaså lektioner en masse. Och som PD skriver - bara att få åka på samma skidor regelbundet (vi kommer ju iväg på kanske 4-5 skidresor per år och dessutom bor vi granne med en backe där vi hänger nästan varje helg för att få igång kidsens åkning) gör mycket. Och att slippa behöva bränna värdefull åktid i uthyrningskön.... Min tanke är att har tjejen kul i pisten med kidsen får jag tid att åka mer utanför pisten igen :)

Tillbaka
Topp