Köpa Telemarksutrustning.

Bergh

Ny medlem
Tänkte höra mig för lite här.

Har börjat tappa suget för vanlig alpin skidåkning och tänkte ta tag i telemarken nu, MEN jag har ingen aning vad man ska ha för utrustning eller vart man ska handla från.

Är 193cm lång och väger 82kg.
vilka skidor/bindningar ska man ha.
Måste även köpa pjäxor(plast)

Tacksam för svar

Vh. Bergh

Senast ändrad:
Beror mycket på hur och var du vill åka!

Vad gäller pjäxor måste du prova vilka du tycker är sköna. De olika märkena har väldigt olika passform.

Personligen gillar jag Extrem\'s skidor. Har 5 par och är mycket nöjd med dem.
Jag kör på Rottefella R8 och tycker dom bindningarna är bra. Men om du ska köpa grejer nu tycker jag du ska prova NTN om du får möjlighet!

Man kan hitta mycket billigt på www.sport-conrad.com

Olle

Jag sitter i samma situation och jag ska handla nästa helg. Men jag börjar med pjäxor för det är bara det jag har råd med. Passande pjäxor är ju prio 1.

Sen tänker jag köpa ett par skidor med 7tm utlösningsbindning från någon billig utlandsbutik.

Köp: G3 bindningar om du gillar friare känslan. Rottf. R8 med din vikt (dock mer "låst" känsla"-subjektivt javisst;)
Skidor. Välj som vid alpint. Dock ..inte för bred om du kör låga bindningar.(samma sak som vid alpint..)
Telisåkningien är som all annan åkning bara det att du ska klara av skidorna. Alltså var ärlig mot dina lårmuskler(eller träna dem mer..)
PJÄXOR:
Scarpa T1 är väl en utmärkt sko.. har du bredare läst , Garmont..men ändå inte.. Det är nått visst med Scarpa skorna..
/Målle

Senast ändrad:
Tack för alla svar, har beställt ett par crispi CXP, sen blev det faktist ett par R8 bindningar.

Skidorna får vi se vad det blir, inte riktigt bestämt mig.
Längden på skidorna antar jag borde vara ungefär som ett par vanliga alpinskidor.

Just nu så kör jag på ett par gamla salomon 1080 170cm långa, tror dock att jag ska gå upp lite i längd på Telisarna, väger runt 83 och är 193 lång.
Så jag funderar på skidor i längden 180 någonstans.

tror ni om detta?

Jag handlade lite i lördags, det blev ett par Crispi xp och ett par Line Chronic med r8or :)
Ska bli spännande att prova i Åre vecka 8 :D

Tillbaka
Topp