Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
Köpa Telemarkutrustning i Chamonix!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="skidmannen" data-source="post: 1200363" data-attributes="member: 35740"><p>Jo, men en extra Freeridebindning i ryggan väger ca 1 kg. Inget jag skulle vilja släpa på en hel säsong. Och ett par att ha i reserv kostar rätt mycket. Jag har aldrig haft sönder mina Freedom trots att jag förbrukat både Voilé, och gamla Rottefella kabelbindningar. Polaren som haft Freedom och Freeride har bara lyckats göra sönder Freeride, men Rottefella har förbättrat dom sen dess. Jag har inserts i mina skidor så det går ganska lätt att ta av och på bindningen, men inte lika lätt som Freeride såklart. Synd att dom inte tog med den lösningen när dom gjorde den nya (Freedom). En nackdel med Freedom är större risk att klanta till det när man klickar i så att skidan "tjuvsläpper" när man kör, men det lär man sig. För mig har dom hållt för både park och skogskörning plus massor av vanlig snällåkning.</p><p></p><p>Vill man komma billigt undan kan man hitta begagnade NNN boots och bindningar väldigt billigt. Alltså gamla New Nordic Norm med 75 mm näbb. Dom moderna NNN grejorna är lika bra att åka på som NTN, alltså Scarpa T1 med 4 spännen och bindningar typ R8, AXL, Hammerhead eller liknande. Men man får inte skistoppers och gåläge i en och samma bindning. Köper man nytt är är det lika bra att gå på NTN.</p><p></p><p>Tyvärr är i stort sett alla nuvarande Telemarksbindningar halvkassa när det gäller release, utom Meidjo. Rottefellas bindningar har något slags release medan vissa andra inte ser ut att kunna åka av oavsett vad som händer. Behovet av release mekanism är extremt mycket mindre än på alpinbindningar, men man kan ändå behöva det nån gång.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="skidmannen, post: 1200363, member: 35740"] Jo, men en extra Freeridebindning i ryggan väger ca 1 kg. Inget jag skulle vilja släpa på en hel säsong. Och ett par att ha i reserv kostar rätt mycket. Jag har aldrig haft sönder mina Freedom trots att jag förbrukat både Voilé, och gamla Rottefella kabelbindningar. Polaren som haft Freedom och Freeride har bara lyckats göra sönder Freeride, men Rottefella har förbättrat dom sen dess. Jag har inserts i mina skidor så det går ganska lätt att ta av och på bindningen, men inte lika lätt som Freeride såklart. Synd att dom inte tog med den lösningen när dom gjorde den nya (Freedom). En nackdel med Freedom är större risk att klanta till det när man klickar i så att skidan "tjuvsläpper" när man kör, men det lär man sig. För mig har dom hållt för både park och skogskörning plus massor av vanlig snällåkning. Vill man komma billigt undan kan man hitta begagnade NNN boots och bindningar väldigt billigt. Alltså gamla New Nordic Norm med 75 mm näbb. Dom moderna NNN grejorna är lika bra att åka på som NTN, alltså Scarpa T1 med 4 spännen och bindningar typ R8, AXL, Hammerhead eller liknande. Men man får inte skistoppers och gåläge i en och samma bindning. Köper man nytt är är det lika bra att gå på NTN. Tyvärr är i stort sett alla nuvarande Telemarksbindningar halvkassa när det gäller release, utom Meidjo. Rottefellas bindningar har något slags release medan vissa andra inte ser ut att kunna åka av oavsett vad som händer. Behovet av release mekanism är extremt mycket mindre än på alpinbindningar, men man kan ändå behöva det nån gång. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
Köpa Telemarkutrustning i Chamonix!
Tillbaka
Topp