Köpa Telemarkutrustning i Chamonix!

Hålla!!
Jag befinner mig just nu i Chamonix på säsong och är sugen på en telemark set-up! Tänkte kolla om någon här har koll på de bästa butikerna, det vill säga en butik som har pjäxor, bindningar och skidor?? Samt om någon har några tips på vad man ska tänka på när man köper en första uppsättning (har åkt Telemark en gång förut).
Allt gott, Melker

Hålla!!
Jag befinner mig just nu i Chamonix på säsong och är sugen på en telemark set-up! Tänkte kolla om någon här har koll på de bästa butikerna, det vill säga en butik som har pjäxor, bindningar och skidor?? Samt om någon har några tips på vad man ska tänka på när man köper en första uppsättning (har åkt Telemark en gång förut).
Allt gott, Melker
Begrunda din mix av utför resp nedför. Skidorna inte så mkt att orda om, men bindningar samt pjäxor desto mer. Om det är ffa nerför du åker så är Rottefella Freeride en beprövad om än ngt tung bindning. Gärna i kombo med Scarpas Tx Pro pjäxor. Om din längtan är mer mot Earn Your Turns och uppför med lättare utrustning är viktigt så spana in antingen franska Meidjo alt 22 Designs Lynx bindning. Men smakar det så kostar det ;) Free your heel and your mind will follow...

Om du kör mest pist och turar ibland är Rottefella Freedom ett bra val. Ser ingen anledning att köpa Freeride, den är mest bara tung. Vad gäller pjäxor så köp ett par som passar. Crispi har en tendens att klämma på tårna när man böjer pjäxan, speciellt om man har lite för långa pjäxor, kolla det om du funderar på Crispi (Provböj I ett par hyrpjäxor). Scarpa TX Comp och Pro är bra, jag gillar Comp bättre, men skillnaden är minimal. Comp saknar dock tec inserts, så dom funkar inte om du ska skaffa Mojo bindningar. Alla telispjäxor har kass rörlighet i skaftet, alltså man kan inte vika det så långt bak i gåläge. Tror att Scott kan vara marginellt bättre. Men det är små skillnader och man kan tura ändå, det är mest på platten det gör skillnad.

Om du vill köpa ett helt kit så är de affären Vieux Campeur nere i Domancy( bredvid sallanches) som gäller en av mina kompisar köpte helt kit där förra vintern. Se dock till att de monteras korrekt för jag vet att hon hade lite strul och hade en del dagar med dunderpow som gick åt skitan för att hennes bindingar släppte direkt.

Tankar vad det gäller Rottefellas bindningsutbud.
Det går alltid sönder något, där är iofs rottefella inte unika utan mer en telemarksak.
Freerides helt överlägsna fördel-du kan ha en mejsel och en reservbindning med och byta rakt av på ca 2 min. oslagbart.

Skor.
Akta dig för de som knipsar tårna av dig, gäller bara ntn. Crispi en del som sagt men scott och gamla garmont där får man räkna med ordentliga nyp riktigt otrevlig om du böjer över bälgen.
Scarpa tx pro riktigt bra i mitt tycke.

Jo, men en extra Freeridebindning i ryggan väger ca 1 kg. Inget jag skulle vilja släpa på en hel säsong. Och ett par att ha i reserv kostar rätt mycket. Jag har aldrig haft sönder mina Freedom trots att jag förbrukat både Voilé, och gamla Rottefella kabelbindningar. Polaren som haft Freedom och Freeride har bara lyckats göra sönder Freeride, men Rottefella har förbättrat dom sen dess. Jag har inserts i mina skidor så det går ganska lätt att ta av och på bindningen, men inte lika lätt som Freeride såklart. Synd att dom inte tog med den lösningen när dom gjorde den nya (Freedom). En nackdel med Freedom är större risk att klanta till det när man klickar i så att skidan "tjuvsläpper" när man kör, men det lär man sig. För mig har dom hållt för både park och skogskörning plus massor av vanlig snällåkning.

Vill man komma billigt undan kan man hitta begagnade NNN boots och bindningar väldigt billigt. Alltså gamla New Nordic Norm med 75 mm näbb. Dom moderna NNN grejorna är lika bra att åka på som NTN, alltså Scarpa T1 med 4 spännen och bindningar typ R8, AXL, Hammerhead eller liknande. Men man får inte skistoppers och gåläge i en och samma bindning. Köper man nytt är är det lika bra att gå på NTN.

Tyvärr är i stort sett alla nuvarande Telemarksbindningar halvkassa när det gäller release, utom Meidjo. Rottefellas bindningar har något slags release medan vissa andra inte ser ut att kunna åka av oavsett vad som händer. Behovet av release mekanism är extremt mycket mindre än på alpinbindningar, men man kan ändå behöva det nån gång.

Senast ändrad:
Har både Freeride och Freedom, de sistnämnda på mina tur-lagg. Fördelen med Freedom är vikten, men sedan tar fördelen slut. De tjuvsläpper vid tyngre åkning och flera polare har haft sönder sina Freedom därhelst Freeride är som en volvo 240; lite klumpigare men levererar. Så åker du mest utför så är det Freeride som jag rekommenderar. Om du turar mkt så är Freedom ok, men se även på 22 Designs Lynx alt Meidjo 2,9. Lycka till!!

Kan inte nog rekommendera antingen Lynx eller Meidjo (den sistnämnda vet jag inget om hållbarhet) både när det gäller åkkänsla och vikt. Har Lynx och har testat Meidjo, båda är riktigt, riktigt bra! Och det går inte att jämföra turbarheten uppför med Freedom eller Outlaw. Samtidigt är både Lynx och Meidjo mycket mer stabila än någon av Rottefellas varianter.
Är själv mkt nöjd med TX Pro- skon även om jag önskade att den var lite lättare. Men beror ju helt på fotens form om den passar eller inte! Lycka till!

Snödjup

Tillbaka
Topp