Köpa telepjäxor, bra affär med mycket grejer?

ottoalm

Ny medlem
Tjenna!
Jag ska köpa telepjäxor, men problemet är att det inte finns att testa någonstans i närheten (Örebro) så jag måste åka till Stockholm eller Göteborg antar jag. Typ Alpingaraget eller Skistore, eller någon annan butik. Vart har de bäst utbud och bäst personal?

Finns inte telmarksbutiken kvar i Karlstad? Vad hete den nu... Kommer inte ihåg det..

//H

I sthlm skulle jag rekommendera Alpingaraget eller Alpint. Dock hade ingen av dem fått in årets NTN pjäxor eller bindningar, iaf i onsdags. Playground kan nog oxå ha. Raskens i Åre/Duved har lär stort sortiment men jag har inte varit där.

är det den affären där de har stora oakleymärken på dörren? nära mcdonalds i stan

Senast ändrad:
ottoalm sa:
Någon mer affär i sthlm, hur är naturkompaniet?
Gå till Alpint eller Alpingaraget. Det är ju ändå samma pris, och du får troligtvis bättre hjälp där än på Naturkompaniet.

Jag har fått intrycket av att Alpint har jämnt bra personal (alla vet vad dem snackar om) medan Alpingaraget har några skitduktiga och några som inte är så duktiga. Så det säkraste är att gå till Alpint eller att pricka in rätt person på Alpingaraget (be att få prata med någon som är bra på telemark, kanske ringa innan och fråga så att den personen är på jobb när du kommer).

Finns en kille på Alpingaraget som varit världsmästare tror jag.
Hörde av en polare som köpte grejer av honom att han hade grym koll på grejerna. Tydligen lite egna teorier (men det ska de väl ha) och som lät helt rätt.
På Alpint bör du nog prata med Mange!

Jag har pratat med bägge (Alpint/Garaget) ang. NTN, det verkar inte som de riktigt har hajjat skillnaderna mellan årets och fjolårets utrustning. Om du ska ha NTN se till att du får årets grejjer! (eller fjolårets till ett bra pris, om du kan tänka dig det...)

offline sa:
Jag har pratat med bägge (Alpint/Garaget) ang. NTN, det verkar inte som de riktigt har hajjat skillnaderna mellan årets och fjolårets utrustning. Om du ska ha NTN se till att du får årets grejjer! (eller fjolårets till ett bra pris, om du kan tänka dig det...)
Måste försvara färgerna lite,haha, Vad har vi inte fattat skillnaden imellan?

Scarpa har en ny sko Terminator X Pro, vilken vi har inne.Fördelen med nya PRO X är att man har använt flera olika hårdheter på plasten så att flexen blir mer jämn och mjukare där du behöver det. Jämnare flex i böjlinjen och hårdare i sidled och bakåt i kappan och runt hälkoppen. 4 spännen, en annorlunda läst jämfört med den gamla.Manchetten är även den högre än den gamla.Det är väldigt stor skillnad på TXPro och T X. Rottefella har gjort om sina fjädrar,hade en del problem ifjol. Nu har man 4 olika hårdheter, vit,grön,blå och röd. Mjukaste är vit sedan hårdare enligt följande ordning. grön,blå,röd. Allt för att kunna erbjuda rätt fjäder för respektive åkare beroende på hur stora skor man har, hur aggresivt man åker och hur mycket tryck man kan lägga.(vikt och styrka på personen). Ny från Crispi är Evo Shiver, en 4-spännes sko som är lättare och mjukare i flexen än NTN EVO. Bättre för toppturer.En ny typ av överlappning på linern. Har inte åkt i Shiver själv än men testat övriga och då är nya Scarpan mer lik en gammal telispjäxa i flexen.

En snabb överblick över nyheterna.

MvH

Magnus, Alpint

Bra, då har vi rett ut det! ;)
Tydligen lyckades ni inte förmedla att ni hade koll när jag var inne och frågade om årets version NTN pjäxor och bindningar hade kommit. Jag tänkte närmast på de "barnsjukdomar" som fanns på gen 1 utgåvan: styva tåleder, markeringsmärken som lossnar från rottefella fjädrarna etc...

Tillbaka
Topp