Köpa Twintip

Yoggi123

Medlem
Köpa Twintip
Tjenare funderar på att köpa mig ett par twintip. Har åkt skidor sen jag var 3 ungefär o nu är jag 16 så kan åka men åkte twintip första gången förra året. Jag är 1.77 och väger 59kg just nu kommer antagligen växa lite till innan nästa säsong. Jag kommer åka mycket i parken men vill oxå kunna åka i pist o lite off-pist så är en allround skida som jag vill hitta och den ska helst inte väga så mycket. Vill även veta en del om bindningar har aldrig köpt skidor innan skulle vara till stor hjälp:) Tack i förhand.

Senast ändrad:
Köpa Twintip
Säger som jag brukar. Har inte jättestor erfarenhet av olika modeller men glider själv på ett par lina chronic. Funkar kanonbra i parken, bra i pist och helt okej för bc. Nå riktigt puder har jag ännu inte hunnit åka med dom men det är definitivt en skida jag kan rekomendera!

Köpa Twintip
mmarcus sa:
Säger som jag brukar. Har inte jättestor erfarenhet av olika modeller men glider själv på ett par lina chronic. Funkar kanonbra i parken, bra i pist och helt okej för bc. Nå riktigt puder har jag ännu inte hunnit åka med dom men det är definitivt en skida jag kan rekomendera!
Okej tack ska ta mig en titt på dom :) men vad har du för bindingar på dom? Och vart hitta du dom :P?

Senast ändrad:
Köpa Twintip
Prata med 'Schulle' här på freeride, så kan han tipsa dig om skidor. Han har ett företag som heter 'Sportstyle' Och han säljer Armada och 4FRNT. Och om du ska köpa därifrån, säg att du pratat med Sebastian/SkiadrenalinFilms för då får du 10% på grejjerna du köper!

/Sebastian

Köpa Twintip
sebastianH sa:
Prata med 'Schulle' här på freeride, så kan han tipsa dig om skidor. Han har ett företag som heter 'Sportstyle' Och han säljer Armada och 4FRNT. Och om du ska köpa därifrån, säg att du pratat med Sebastian/SkiadrenalinFilms för då får du 10% på grejjerna du köper!

/Sebastian
Tack så jäkla mycket :P

Köpa Twintip
Har kollat på line chronic cryptonite -11 men hittar den bara i minsta längd 173 någon som vet om den finns kortare också?

Köpa Twintip
Jag tycker du ska köra på 173 monterat -2cm från Absoluta mitten. Då får du en skida som fungerar i parken och du behöver inte kämpa för mycket i puder.

Mittmonterat kan du redan säga hejdå till puder.

Dessa bindningar fungerar bra och har bra hållbarhet.
Marker Griffon (Bra bindning fast mycket plast)
Marker Jester (Som griffon fast med metall istället på vissa svaga punkter och högre DIN)
Look Pivot 14 (Legenden, otroligt bra och säker bindning)
Salomon STH14 ***DRIVER*** (Köp inte STH14/12)
Salomon STH16

STH har de sämsta skistopparna. De går sönder om du tappar skidan om du åker baklänges. Hittils gått genom 5st på 30 skiddagar.

Senast ändrad:
Köpa Twintip
Bjo-rnR sa:
Jag tycker du ska köra på 173 monterat -2cm från Absoluta mitten. Då får du en skida som fungerar i parken och du behöver inte kämpa för mycket i puder.
Tror du att 173 funkar jag är bara 1.78 annars tänkte jag på line chronic -10 som fanns i 167 och tack för hjälpen med bindningarna :).

Köpa Twintip
D-skbk sa:
Yoggi123 sa:
någon annan som kan tipsa om nån skida?
Marker - Jester Schizo, ett tips på bindning om du väljer en lite mer parkskida men ändå vill kunna testa på offpisten!
De negativa med shizosystemet är att vikten ökar och att det är mer plast som kan gå sönder och om det är snö i mekaniken så kommer man inte kunna justera tills vattnet/snön runnit av. Generellt vill man också ha sin parkskida så lätt som möjligt. Man kommer glömma av att justera och kanske tappa medföljande justeringsbrickan. Låter bättre än vad det egentligen är för det sista man vill är att sitta inne och vänta tills skidorna tinat upp för man råkade glömma de utomhus och sedan sitta å skruva och skruva tills man fått det jämnt.

Mittmontering om du tänker åka baklänges 50% av tiden och aldrig åka puder. I parken hjälper mittmontering till sitt ego men inte direkt till åkningen. I pudret hjälper det otroligt mycket.

Och 167cm skulle bli för kort. Visst 173cm känns långt men du kommer tycka att de är korta efter du åkt med de efter ett tag.

Senast ändrad:
Köpa Twintip
Bjo-rnR sa:
D-skbk sa:
Yoggi123 sa:
någon annan som kan tipsa om nån skida?
Marker - Jester Schizo, ett tips på bindning om du väljer en lite mer parkskida men ändå vill kunna testa på offpisten!
De negativa med shizosystemet är att vikten ökar och att det är mer plast som kan gå sönder och om det är snö i mekaniken så kommer man inte kunna justera tills vattnet/snön runnit av. Generellt vill man också ha sin parkskida så lätt som möjligt. Man kommer glömma av att justera och kanske tappa medföljande justeringsbrickan. Låter bättre än vad det egentligen är för det sista man vill är att sitta inne och vänta tills skidorna tinat upp för man råkade glömma de utomhus och sedan sitta å skruva och skruva tills man fått det jämnt.

Mittmontering om du tänker åka baklänges 50% av tiden och aldrig åka puder. I parken hjälper mittmontering till sitt ego men inte direkt till åkningen. I pudret hjälper det otroligt mycket.

Och 167cm skulle bli för kort. Visst 173cm känns långt men du kommer tycka att de är korta efter du åkt med de efter ett tag.
Okej men du tycker alltså att jag ska köpa chronic -11 men med vilken bindning? såg att du hade massa altenativ. Tack för hjälpen :)

Köpa Twintip
Jag skulle dock avråda dig att köpa 167 om du vill ha mer av en allroundskida. För övrigt är årets och fjolårets chronic cryptonite samma skida förutom färgerna.

En kortare skida är skönare på boxar och räcken och småhopp medans en längre skida ger grymt mycket mer stabilitet på lite större hopp även i pisten kommer det hjälpa med mer yta under foten och mer flyt vid lössnö.

Jag rekommenderar Look Pivot 14 då den är en av de säkraste bindingar som gjorts och är stryktålig också. Men de är lite dyra men kvalité smakar. Var tänkte du köpa din skida ifrån?

Köpa Twintip
Bjo-rnR sa:
Jag skulle dock avråda dig att köpa 167 om du vill ha mer av en allroundskida. För övrigt är årets och fjolårets chronic cryptonite samma skida förutom färgerna.

En kortare skida är skönare på boxar och räcken och småhopp medans en längre skida ger grymt mycket mer stabilitet på lite större hopp även i pisten kommer det hjälpa med mer yta under foten och mer flyt vid lössnö.

Jag rekommenderar Look Pivot 14 då den är en av de säkraste bindingar som gjorts och är stryktålig också. Men de är lite dyra men kvalité smakar. Var tänkte du köpa din skida ifrån?
ingen aning bara kollar just nu :)

Köpa Twintip
Lånar tråden lite...

Har tänkt att investera i ett par Armada AR7 inför vintern, men ligger inne med ett litet dilemma... Om jag ska välja 176 cm eller om jag ska välja dem i 181 cm.

Jag är 187cm lång och väger runt 69- 70kg. Snackat med några polare men alla tycker olika...

Hade varit skönt med lite konkreta tips samt lite fördelar och nackdelar liksom :)

Peace

Köpa Twintip
Fralleballe sa:
Lånar tråden lite...

Har tänkt att investera i ett par Armada AR7 inför vintern, men ligger inne med ett litet dilemma... Om jag ska välja 176 cm eller om jag ska välja dem i 181 cm.

Jag är 187cm lång och väger runt 69- 70kg. Snackat med några polare men alla tycker olika...

Hade varit skönt med lite konkreta tips samt lite fördelar och nackdelar liksom :)

Peace
Längden är ju lite av en smak sak. Men har du åkt en del tidigare hade jag helt klart valt 181,
då det blir lite stabilare med lite längre skidor.

Köpa Twintip
marker Schizo är inget att ha!

hade såna halva förra säsongen-tills jag skulle göra en frontlip, undrroterade så jag landade på tailarna. det gjorde att bindningarna lossnade från sin skena och jag vart tvungen att lämna tillbaks bindningarna och få nya. det gjorde att jag blev skidlös i 2 veckor...

Köpa Twintip
pep_ar5 sa:
Fralleballe sa:
Lånar tråden lite...

Peace
Längden är ju lite av en smak sak. Men har du åkt en del tidigare hade jag helt klart valt 181,
då det blir lite stabilare med lite längre skidor.
Mjo absolut är det en smaksak, men ändå så grubblar jag som fan. Ja själv anser att 181 borde vara det bästa valet, men sen när det kommer till min vikt, det är då jag börjar tvivla lite. Väger ju inte direkt mycket för min längd, och jag kan absolut inte påstå mig vara "sjukt stark" heller.
Men å andra sidan så är det "bara" 2,5 cm extra på tip och tail, spelar antagligen mer roll än vad jag kan tänka mig just nu. Men vafan det får bli 181an, haha(: Får ta och bli stammis på donken och köra regelbunda gympass för benen innan säsongen börjar så blir det nog bra höhö

freeed ut

Tillbaka
Topp