Köpa ut hyrskidor, bra eller dålig idé?

EpicCrasher

Medlem
Hej!

Tänker åka till fjällen och då hyra skidor. Är dock inne på att köpa så jag funderar lite. Är sugen på allmountain-skidor då jag alltid kört med pistskidor tidigare när jag inte hyrt. Har egentligen ingen aning vilken typ av skida som passar mig så jag tänker att hyra och se vad som funkar är ett utmärkt tillfälle att prova vad man gillar och inte.

1. Vet någon om ex. SkiStar säljer ut hyrskidor typ efter sportlovet (tänker åka tidigast v.11). Kan man alltså hyra och prova ett par skidor och seddan köpa ut dem om man vill?
2. Vet ni om man brukar få "prova runt" lite i sortimentet eller hyr man en skida och kör på den i 3 dar?
3. Är det generellt bra/prisvärt att köpa hyrskidor eller är de i regel slut/slitna. Jag bryr mig inte så mycket om det estestiska/repor etc. utan mer att det ska vara en bra skida som håller.

Spontant skulle jag säga dålig, hyrlagg blir sällan bra omhändertagna av hyrarna. Skidorna man köper ut är ofta rätt slut, men är de i bättre i skick och priset är super så kör hårt!

Jag har köpt gamla hyrskidor några gånger och alltid varit nöjd. Generellt är hyrskidor väl omhändertagna av uthyraren, även om dom som stått på skidorna kanske inte varit så snälla.
Men det gäller förstås att kolla att beläget är rimligt orepigt och att det finns stålkant kvar (utan skador)
Om du får byta utrustning under en hyrperiod varierar mellan olika uthyrare. På vissa ställen är det bara att byta, på andra kostar varje byte en slant.

Vet att några ställen har deal som nedan (saxat från skidcenter Åre björnen);

De flesta skidor och pjäxor vi har till försäljning kan ni testa innan ni slår till!

Självklart dras hyrpriset av vid köp!”

Så värt att fråga vid uthyrningen.

Kolla som sagt att det finns kanter och belag kvar. De kan vara slipade massor med gånger och inte vara så mycket kvar att åka på.

Vet att några ställen har deal som nedan (saxat från skidcenter Åre björnen);

De flesta skidor och pjäxor vi har till försäljning kan ni testa innan ni slår till!

Självklart dras hyrpriset av vid köp!”

Så värt att fråga vid uthyrningen.

Detta är guld värt. På ställen som Åre skidsport får man byta precis hur många gånger man vill och det har jag dragit nytta av varje gång.

Läs lite recensioner på t.ex blister review och dröm dig bort så du har något förslag på vad du vill ha för typ av skida. Om du har möjligheten så kan jag rekommendera dig att testa en Line Blade, det är en helt unik skida enligt mig (som bara prövat den och är riktigt nära på att köpa) 😃

Vet inte om Skistar säljer sina skidor på alla uthyrningsställen, skulle bli förvånad om det är så.

Däremot är det ganska vanligt på mindre ställen som hyr ut skidor, här i Åre så gör både Skidsport och Skidcentret uppe i björnen det.
Perfekt om man är intresserad utav ett eller fler par modeller, så man kan testa på riktigt, eller om man bara råkar hyra något, som man upptäcker att man gillar.
De har båda toppmodeller från Stöckli, Völkl, Atomic och liknande. Även bra skidor för medelåkare såklart.

Priserna varierar en del såklart, en del skidor är helt nya, och andra är använda, så snackar man med personalen så fixar de det mesta.
Snacka med personalen är även ett tips om man är intresserad utav att köpa något, de har bra koll, så bli inte förvånad om de inte vet mer om dig och vad du vill ha än du själv.

Tror du kan hyra de skidor som finns som testskidor hos skistar shop/concept store (vet inte om det är samma) ett par timmar.
Sen tror jag att du kan få dra av hyran om du köper ett par, men lite osäker.

Det som kan vara najs med att köpa nya skidor av samma modell som man hyrt. Och fått hyran i rabatt är att man slipper hyrbindning.. eller?

Vi i familjen har ett antal gånger hyrt för att prova olika skidor, och sedan köpt ut de som passat bäst. Har då fått tilgodoräkna hyreskostnaden. Man skall dock vara prismedveten och ha koll på att de inte är slut i stålkanterna. Det är oxså inte alltid det begärda priset är speciellt billigt.

Tillbaka
Topp