Köphjälp/rådgivning nya skidor

Tjena på er alla sköna människor!

Dags för mig att köpa ett par nya skidor och hoppas därför kunna få lite hjälp :)
Efter att ha suttit och läst många skidtrådar under en längre tid känner jag ändå behovet av åsikter från folk som vet vad de pratar om. Har dock kommit en bra bit på vägen tycker jag, mycket tack vare olika tester som finns, typ så som alla MnO & Co´s skidtester för de olika åren.

Jag är en kille på 19 år som skall göra sin första säsong nu till vinter. Har åkt skidor i hela mitt liv och anser mig själv att vara ganska duktig på det. Har i princip åkt minst en vecka varje år och det har varit både Sälen och Alperna jag åkte i. Till vintern blir det alperna och bara stora berg.
Även att jag aldrig haft några riktigt riktigt bra skidor förut har jag alltid gillat att åka i offpisten och det är där jag vill lägga tyngden i letandet av den här skidan jag söker. Jag har inte riktigt råd att köpa en skida för varje ändamål just nu, alltså en för pist och en för offpist och letar därför efter en bra allround.

Vare sig jag åker i offpisten eller pisten åker jag alltid med mycket fart. Lite närhet till kraftfull åkning men kan lika väl bara "stå" på skidorna och låta dem visa vägen. Därför får dom även gärna vara lite åt det lekfulla hållet även att jag inte hänger i parken. Kanten får därför också gärna vara bra då jag gillar de stora svängarna (Inte konstigt med farten).
Jag är 182 cm lång och väger ca 81 kg.

Hade Projekt Opinion skidan funnits idag hade jag köpt den, tror den hade passat mig riktigt bra. Tyvärr så gör den ju inte det än, och skulle jag säga någon skida jag hittat lite liknande skulle det vara Moment Bibby Pro. Skulle det vara en bra skida för mig tros? När det gäller bindningar har jag haft Marker Jester fram tills nu och har varit mycket nöjd med den.

Uppskattar all hjälp jag kan få och tackar på förhand! :)

/ Hugo

Tja Hugo!

Med tanke på att jag är en Hendryx åkare så hade jag tipsat om Hendryx Funkallistic. 110 i midja och flyter fantastiskt i puder. Går som på räls i pisten också. Hendryx cash is king som är bredare (124) om du vill mer åt offpist hållet.

Annars har du ju Line sir Frances Bacon, Majesty Superior, Salomon Rocker 2, Armada JJ osv. Men personligen säger jag Hendryx

När drar du ner till alperna förresten? Kolla om du hinner ta dig till tandådalen under skidtestarhelgen där annars och prova dig fram.

Senast ändrad:
Din stora avvägning blir ju lekfullheten kontra fartstabiliteten. Bibbyn är grym alltiallo-skida så den kan jag varmt rekommendera (190-modellen). Annars kanske Down Skis CD2 kan vara något? Den ska ju vara liknande Bibbyn men lite mer dämpad

vanderbeek sa:
Tja Hugo!

Med tanke på att jag är en Hendryx åkare så hade jag tipsat om Hendryx Funkallistic. 110 i midja och flyter fantastiskt i puder. Går som på räls i pisten också. Hendryx cash is king som är bredare (124) om du vill mer åt offpist hållet.

Annars har du ju Line sir Frances Bacon, Majesty Superior, Salomon Rocker 2, Armada JJ osv. Men personligen säger jag Hendryx

När drar du ner till alperna förresten? Kolla om du hinner ta dig till tandådalen under skidtestarhelgen där annars och prova dig fram.
Tjena!

Först och främst, tack för tips och hjälp! Lägger till alla dessa skidor när jag ska försöka bestämma mig nu..
Jag ska på utbildning sista helgen i november sen sticker jag ner, så tyvärr har jag ingen möjlighet att besöka testarhelgen :/ Mycket synd. Tack igen!

Pillard sa:
Din stora avvägning blir ju lekfullheten kontra fartstabiliteten. Bibbyn är grym alltiallo-skida så den kan jag varmt rekommendera (190-modellen). Annars kanske Down Skis CD2 kan vara något? Den ska ju vara liknande Bibbyn men lite mer dämpad
Lite klumpig formulering av mig där, de behöver inte alls vara "så lekfulla" på det sättet. Bara inte två styva plankor. Men det är väl inte några skidor nu för tiden :) Har läst i andra trådar där du svarat om Bibbyn och såg bland annat det här:
Lite mer sakligt skulle jag säga att Katanan går före Bibby när du står på en alptopp och tänker sluka fallhöjdsmeter i pisten i osunt hög fart.
Visst har den här situationen uppstått för mig några gånger (...) men inte hela tiden, gillar bara att hålla hög fart och då skall väl bibbyn vara tillräcklig? Och du rekommenderar 190-modellen före 184´an till mig?

Självklart går det att åka riktigt fort med Bibbyn också men Katanan har en växel till. Det är bara att titta på vad Ian McIntosh utsatt den för (finns massa film på youtube).

190 känns klart vettigast om du väger över 80 kilo. Det jag mest tänkte på är att du ska undvika 186/196 från förra året, eftersom det var en helt annan form. Personligen gillade jag inte den alls

Pillard sa:
Självklart går det att åka riktigt fort med Bibbyn också men Katanan har en växel till. Det är bara att titta på vad Ian McIntosh utsatt den för (finns massa film på youtube).

190 känns klart vettigast om du väger över 80 kilo. Det jag mest tänkte på är att du ska undvika 186/196 från förra året, eftersom det var en helt annan form. Personligen gillade jag inte den alls
Okej, då är jag med på banan. Tackar! :) Nu gäller det bara att kunna bestämma sig.. Inga tips hur möjligtvis? Haha.

Hugojarnland sa:
Pillard sa:

Okej, då är jag med på banan. Tackar! :) Nu gäller det bara att kunna bestämma sig.. Inga tips hur möjligtvis? Haha.
Jag har ett par bibbys stående i sthlm. Har du vägarna förbi ocv vill klämma är du välkommen. Antar att vi inte ska räkna med nån snö i hammarbybacken att testa på innan slutet på november dock ;)

Pillard sa:
Hugojarnland sa:
Pillard sa:

Jag har ett par bibbys stående i sthlm. Har du vägarna förbi ocv vill klämma är du välkommen. Antar att vi inte ska räkna med nån snö i hammarbybacken att testa på innan slutet på november dock ;)
Haha nej hade nog varit dumt att hoppas för mycket! Men tack, hör av mig isåfall! :)

Tillbaka
Topp