Köphjälp skidor till tonårstjej!

CicciO

Ny medlem
Jag behöver hjälp!
Det är dags för vår 16-åring att få sina första nya skidor. Har hela tiden fått ärva storebrors och kör nu på K2 Sight men är ingen park-tjej. Hon är nu ganska säker i pisten och får upp fart stabilt så vill ha ett par pist/allmountain skidor hon kan utvecklas med även utanför pisten. Hon är vältränad fotbollstjej på 176 cm. Med 3 tonåringar i familjen så stannar budgeten på typ 4000 så kollat en del på vad sportaffärerna nu börjar lägga på rean.

Någon som har bra tips eller åsikter om de jag tittat på? Vilken längd rekommenderar ni? Ca 170 hade jag tänkt.
På Intersport talade de sig varma för Salomon QST Myriad 85 men när jag läser om denna är det skida för nybörjare/medelgod och är rädd att den inte räcker framöver. Deras andra alternativ var Dynastar Charm 2.0 Woman 87.
På XXL hittade jag Salomon QST Lux 92.
Och på Stadium fastnade jag för K2 Konic Phantom 78TI

Tack på förhand!

Jag har tyvärr väldigt dålig koll på dessa specifika modeller men jag kan passa på att slå ett slag för köp/sälj här på freeride. Just dammodeller brukar det kanske vara lite sämre med men om man håller lite koll borde det säkert kunna dyka upp bra skidor till bra priser. Sen är det ju de tyska nätbutikerna man bör kolla på. Sponrt-conrad, sport-bittl, snowinn osv.

K2s Pinnacle 95 i 177cm hade jag tittat på, alternativt 174cm, enormt bra skida med brett användingsområde. Kul såväl i som utanför pisten, väldigt lekfull.

Hela Cham serien är också fantastisk.

Köp inte för extrem skida, tag en nybörjarskida, hon är ju det. Inget kul med för styv skida att växa i.

Tack för svar. Verkar som om jag ska gå upp lite i längd, ska kolla in Pinnacle 95, de fanns också till bra pris på XXL.

Hade ingen koll på de utländska siterna men det ökar ju utbudet.

Vill inte ha ett par nybörjaskidor då hon är duktig men mest hållit till i pisten. Nu har vi börjat åka mer till alperna och ställen där man kan få mer offpiståkning.

Tillbaka
Topp