Köpråd bindningar

GBG-puder

Aktiv medlem
Köpråd bindningar
Hej!

Efter många år i barnbackar så ser jag ljuset i tunneln!
Det skall köpas nya skidor!
Skidor har jag testat en hög och har bestämt mig.
Men bindningar. Det har hänt lite sedan jag köpte mina Mantra med Duke...

Jag åker mest i pist och offpist. Har inte turat något ännu (förutom några gånger med Mantrorna för 100 år sedan) Kommer inte tura mycket utan det är prestanda i pist och offpist som är viktigt.

Vilka bindningar rekommenderar ni? Kikar på Salomon MC16 och Marker. Men har ingen koll på modeller och vilka som är bra till vad.

Någon som har lite inspel? (Kör vanliga pjäxor)

Köpråd bindningar
GBG-puder sa:
Hej!

Efter många år i barnbackar så ser jag ljuset i tunneln!
Det skall köpas nya skidor!
Skidor har jag testat en hög och har bestämt mig.
Men bindningar. Det har hänt lite sedan jag köpte mina Mantra med Duke...

Jag åker mest i pist och offpist. Har inte turat något ännu (förutom några gånger med Mantrorna för 100 år sedan) Kommer inte tura mycket utan det är prestanda i pist och offpist som är viktigt.

Vilka bindningar rekommenderar ni? Kikar på Salomon MC16 och Marker. Men har ingen koll på modeller och vilka som är bra till vad.

Någon som har lite inspel? (Kör vanliga pjäxor)
Vad väger du och vad brukar du köra med för DIN?

Köpråd bindningar
GBG-puder sa:
Hej.

Väger 90 kg, kör normalt med 10, lägre nu då jag rehabar en knäskada.
Då behöver det inte bli svårt. Har du vanliga alpinsulor är det fortfarande Marker Baron som gäller vid DIN 10 om du vill ha gåmöjlighet. Marker Griffon om du inte behöver det. Det är de två säkraste valen.

Det finns flera alternativ från tex Salomon för rena alpinbindningar utan gåfunktion men ingen kan sägas vara bättre än Griffon, men inte heller sämre. Så när det gäller alpinbindningar har du flera bra alternativ. Vill du ha gåfunktion däremot är Baron bäst i klassen. Guardian ser likvärdig ut, men är sämre på flera punkter, framförallt högre vikt, en smal och glappig infästning av häldelen och en sämre hållbarhet i länken mellan tå- och häldel pga en tveksam konstruktion med blandmaterial och nitinfästning. Så gott som alla lite roligare nya lösningar som Tecton och Shift kräver tech-inserts och är därför inget alternativ för dig i dagsläget.

EDIT: Förtydligade en aning

Senast ändrad:
Köpråd bindningar
MnO sa:
GBG-puder sa:
Hej.

Väger 90 kg, kör normalt med 10, lägre nu då jag rehabar en knäskada.
Då behöver det inte bli svårt. Har du vanliga alpinsulor är det fortfarande Marker Baron som gäller vid DIN 10 om du vill ha gåmöjlighet. Marker Griffon om du inte behöver det. Det är de två säkraste valen.

Det finns flera alternativ från tex Salomon för rena alpinbindningar utan gåfunktion men ingen kan sägas vara bättre än Griffon. Vill du ha gåfunktion är Baron bäst i klassen. Guardian ser likvärdig ut, men är sämre på flera punkter, framförallt högre vikt, en smal och glappig infästning av häldelen och en sämre hållbarhet i länken mellan tå- och häldel pga en tveksam konstruktion med blandmaterial och nitinfästning. Så gott som alla lite roligare nya lösningar som Tecton och Shift kräver tech-inserts och är därför inget alternativ för dig i dagsläget.
Tack!

Köpråd bindningar
Med Warden 13 och Sth2 13 (samma pris som Baron) finns möjligheten att köra med alla former av sula. Tror inte man kan ställa in det i Baron.

Köpråd bindningar
Ludiu sa:
Med Warden 13 och Sth2 13 (samma pris som Baron) finns möjligheten att köra med alla former av sula. Tror inte man kan ställa in det i Baron.
Warden och Sth är ju snarare konkurrenter till Griffon, vilket förmodar är vad du menar. Jo, Griffon är numera justerbar för alla typer av sulor. Det gäller dock att se till att man får en Griffon ID och inte en äldre modell om man köper begagnat eller ur någon realåda om man har behov av ställbarheten mellan olika sultyper. Kör man bara alpina sulor spelar det ingen roll. Baron har alltid varit justerbar i aspekten tåhöjd och är det fortfarande.

Warden och STH är solida, välpresterande bindningar, men jag tycker personligen inte att de är bättre än Griffon samtidigt som de väger 2290 gram per par jämfört med Griffons 1890 gram. Även om vikt inte är av så stor betydelse så tycker jag ändå inte om att lägga på 400 gram i onödan på friåkningsskidor. Då lägger jag hellre den vikten på en bastantare konstruktion i så fall istället för ren bindningsvikt. Den gamla sanningen "spara ingen vikt under knäna" har jag aldrig varit någon förespråkare för.

För övrigt glömde jag nämna Duke och Guardian 16 tidigare. Dessa tungviktare har du inget behov alls av. 13-bindningar passar dig bättre.

Senast ändrad:
Köpråd bindningar
MnO sa:
Jo, Griffon är numera justerbar för alla typer av sulor.
Ah! My mistake. Får kolla upp bättre innan jag uttalar mig nästa gång. Tycker dock att Salomons lösning är bättre, men det är kanske lite OT.

Senast ändrad:
Köpråd bindningar
MnO sa:
Ludiu sa:
Warden och Sth är ju snarare konkurrenter till Griffon, vilket förmodar är vad du menar. Jo, Griffon är numera justerbar för alla typer av sulor. Det gäller dock att se till att man får en Griffon ID och inte en äldre modell om man köper begagnat eller ur någon realåda om man har behov av ställbarheten mellan olika sultyper. Kör man bara alpina sulor spelar det ingen roll. Baron har alltid varit justerbar i aspekten tåhöjd och är det fortfarande.

Warden och STH är solida, välpresterande bindningar, men jag tycker personligen inte att de är bättre än Griffon samtidigt som de väger 2290 gram per par jämfört med Griffons 1890 gram. Även om vikt inte är av så stor betydelse så tycker jag ändå inte om att lägga på 400 gram i onödan på friåkningsskidor. Då lägger jag hellre den vikten på en bastantare konstruktion i så fall istället för ren bindningsvikt. Den gamla sanningen "spara ingen vikt under knäna" har jag aldrig varit någon förespråkare för.

För övrigt glömde jag nämna Duke och Guardian 16 tidigare. Dessa tungviktare har du inget behov alls av. 13-bindningar passar dig bättre.
Hej!

Som vanligt när du skriver här så är det väldigt informativ och bra läsning. Det jag dock blir lite fundersam på är varför du inte nämner Look Pivot14 ? Själv åker jag med dessa bindningar och kan åka de med lägre DIN än tillexempel mina Salomon Guardian 16 på liknande skidor med samma pjäxor.

Skulle inte de kunna vara ett bra val ? Dessutom har de underbart låg ståhöjd.

Med vänlig hälsning !

Köpråd bindningar
Hej.

Säljaren rekomenderar Marker F12 Tour eller F12 EPF, är den för klen?
Baron verkar de inte ha.

Eller skall jag köra en vanlig alpinbindning och hyra riktiga turprylar när andan faller på?

Köpråd bindningar
Look-bindningen är väl lite dyrare? Åker man 90-95% liftburet skulle jag nog valt en vanlig alpinbindning och, som du säger, hyra de tillfällen man vill ut och knata.

Köpråd bindningar
nostar sa:
Hej!

Som vanligt när du skriver här så är det väldigt informativ och bra läsning. Det jag dock blir lite fundersam på är varför du inte nämner Look Pivot14 ? Själv åker jag med dessa bindningar och kan åka de med lägre DIN än tillexempel mina Salomon Guardian 16 på liknande skidor med samma pjäxor.

Skulle inte de kunna vara ett bra val ? Dessutom har de underbart låg ståhöjd.

Med vänlig hälsning !
Den ryms inom begreppet "Det finns flera alternativ från tex Salomon för rena alpinbindningar utan gåfunktion".

Det finns väldigt många bra alternativ på bindningar om vi pratar vanliga bindningar och jag var inte ens nära att göra någon komplett genomgång. Pivot 14 är kanon och kanske en av de bästa ur elasticitetssynpunkt, men jag tycker personligen att den är lite meckig både i inställning och i aspekten känslighet för snörester under pjäxan. Infästningen i skidan är väldigt smal och jag tycker inte att den ger riktigt samma solida känsla som den bredare Griffon i snökontakten. Den är också svår att montera själv eftersom den lätt hamnar snett med så tät hålbild. Men när den (och man) väl sitter på plats är den bra och det är ett tänkbart val helt klart. Jag har den själv på mina raceslalom.

Köpråd bindningar
GBG-puder sa:
Hej.

Säljaren rekomenderar Marker F12 Tour eller F12 EPF, är den för klen?
Baron verkar de inte ha.

Eller skall jag köra en vanlig alpinbindning och hyra riktiga turprylar när andan faller på?
Om du ska köra Marker Tour bör du testa ett par först.
@MnO själv har skrivit långt om problem med tjuvsläpp. En kompis fick snabbt byta ut sina nya Tour på grund av just tjuvsläpp. Jag har dock en annan kompis som åkt massor på dem helt utan problem. Så om de funkar för din åkning är det ju en väldigt trevlig bindning med vettigt låg vikt.

Kan inte säljaren leverera bindningar är det ju bara att köpa utan, köp begagnade bindningar och montera själv.

Även Baron har väl haft justerbar tåhöjd sen första året och borde väl då funkar med allt utom rena turpjäxor?

Tillbaka
Topp