Köpråd Bräda/bindningar/boots erfaren åkare

Vanne

Ny medlem
Ja då var det dags att köpa nytt gear! :) . Åker för det mesta i parken , stora hopp men ger mig an nån rail då och då . Alltid åkt burton och är nog det jag vill hålla mig till . Jag är 183 lång väger 90 kg . Sist jag köpte bräda var för en 5-6 år sen . Utbudet har blivit något större och sätta sig in i vad man ska köpa är inte det lättaste . Funderar på en Custom X 160 . Men finns ju olika typer av den... Skulle säga att jag är en "aggressiv" åkare. Vilka bindningar vette tusan men Burton Cartel 12/13 verkar vara bra . Jag har storlek 10,5 och funderar på Burton Ion boots. Vilken storlek på bindningar ska man ha vid 10,5 ? . Tacksam för alla svar och idéer

10.5 er ca midt i mellom medium Large binding.
jeg har burton Hail 2013 restriced boots i strl 11 med shrinkage tech, som gjør de til en 10 i utvendig dim, og jeg har medium Cartel reflex som de sitter som støpt i:)
bruk burton board finder så finner du den rette bredan for deg:)

Burton Ion är en supersko och 10.5 sitter prima i Cartel Medium som ocksa är en nice bindning!
Mitt huvve är ur drift idag men jag har för mig att det är 9.5 Ion jag har i medium nu, och tidigare har jag haft Ion 10 och Ion och Kicker 10.5 i medium. jag har provat nike ites ocksa, som var asnice, men den gick nästan ett steg för langt mot styvhet...

But beware, Cartel är ju en relativt styv bindning, och Ion en styv sko sa Ion ger inte direkt nagot utrymme för att pressa eller megatweaka. Men det man förlorar där vinner man ju i kraft och snabb respons.

Vet inte vad du menar med olika typer av X? jag kör custom x 58 pa 74-77 kilo... det är rätt längd för mig, men jämfört för nagra ar sen när jag var nagra kilo lättare, plus att jag upplever det som att den blivit mjukare med aren, är det absolut inte den styving det var för nagra ar sen... (som jämf för känndes x58 styv och jag hade forum destroyer 58 som mjukare, nu känns känns x58 ungefär mitt emellan den förra setuppen)..

om man orkade ta reda pa vad det är för bräda mcmorris kör vore det ju intressant iof att prova den... den funkar ju uppenbarligen bra till allt den med... custom flying v? process flying v? men det blir ju allt mjukare...

Kör du aggressivt är det väl Custom X du ska ha och inte vanliga Custom eller Flying V.

Burton själva verkar annars anse att kombinationen som gäller är Custom X + Genesis EST + Ion.

delta sa:
Burton Ion är en supersko och 10.5 sitter prima i Cartel Medium som ocksa är en nice bindning!
Mitt huvve är ur drift idag men jag har för mig att det är 9.5 Ion jag har i medium nu, och tidigare har jag haft Ion 10 och Ion och Kicker 10.5 i medium. jag har provat nike ites ocksa, som var asnice, men den gick nästan ett steg för langt mot styvhet...

But beware, Cartel är ju en relativt styv bindning, och Ion en styv sko sa Ion ger inte direkt nagot utrymme för att pressa eller megatweaka. Men det man förlorar där vinner man ju i kraft och snabb respons.

Vet inte vad du menar med olika typer av X? jag kör custom x 58 pa 74-77 kilo... det är rätt längd för mig, men jämfört för nagra ar sen när jag var nagra kilo lättare, plus att jag upplever det som att den blivit mjukare med aren, är det absolut inte den styving det var för nagra ar sen... (som jämf för känndes x58 styv och jag hade forum destroyer 58 som mjukare, nu känns känns x58 ungefär mitt emellan den förra setuppen)..

om man orkade ta reda pa vad det är för bräda mcmorris kör vore det ju intressant iof att prova den... den funkar ju uppenbarligen bra till allt den med... custom flying v? process flying v? men det blir ju allt mjukare...
Tack för alla svar . Tanke på att jag väger 90 kg och Custom x 160 har en rekommendation på max 84 kg så kanske det till och med är en för kort bräda . Finns wide också ? , Hur är en sån en Custom X wide ? Vad "händer" om man väger mer än maxvikten ? Blir en Custom x 160 för mjuk? . Aldrig provat en wide bräda... Blir den bökig i parken ... Flying V är svårt att få skär på isigt underlag såg jag i någon review...

Tycker inte att Burton Ion är en styv sko trots att det står att det är flex 8/10. Har ett par Vans Hi-standard också och skulle säga att de ligger lika i flex men har mycket skönare och jämnare flex, enligt Vans har de flex 3/10. Uppenbarligen har väl alla tillverkare olika skalor men tycker ändå att Burton Ion är överprissatta med halvoskönt flex, dålig dämpning och lite dålig kvalitetskänsla. Om Vans passar dina fötter skulle jag säga "go for it". Vans Andreas Wiig är bra hårdhet och du kommer kunna pressa dem hårt i pisten utan att de tappar flexet mycket längre än nån annan boot jag vet.
Annars tycker jag Burton har bra grejer. Är sjukt nöjd med brädor och kläder och bindningarna är ok kvalitet och sitter skönt :)

"om man orkade ta reda pa vad det är för bräda mcmorris kör vore det ju intressant iof att prova den... den funkar ju uppenbarligen bra till allt den med."

- Mcmorris kör på Process med camber :) SKön bräda.

Senast ändrad:
Jag kör på setup Burton Ion boots, Custom X 158, 12/13, Burton Cartel 12/13 vilket jag är grymt nöjd med.

Brädan känns inte mjuk med då är jag 15 klio lättare utan ger bra respons i pisten.
Skon tycker jag har bra, riktigt bra hälgrepp och skönt hårda i skaftet.
Bindningen är så bra som alla säger.

Klart ju tyngre du är i rangen desto mjukarke den blir, samtidigt vad har du för val, kan ju kolla andra tillverkare om det är någon som har något ännu styvare som gör att du kan hålla ner längden, eller gå upp i längd, eller acceptera att den blir så mjuk/styv som den blir.

wide blir ju långsammare kant till kant. antingen har du breda fötter nog för det eller inte.

"Ion är överprissatta":
faktiskt, forum kicker slr var typ samma sko för 100eur mindre. Men det är ju faktiskt Pirelli sula öhh :D

"bra grejer. Är sjukt nöjd med brädor":
Håller med, just nu lite skeptiskt mot tillverkningskvaliten på just custom x 2013 däremot...

"Process med camber":
aaah den finns som camber, det förklarar allt, lätt värt att prova som mjukare bräda!

Efter en del fundering så känns det som att Custom X nog blir för hård ... Och dyr ;P , Process med Camber är nog ett bättre alternativ för mig , 159 . Dock står det Large bindings , Passar Cartel Medium endå ? eller måste man ha Large . Schysst respons : )

Tillbaka
Topp