Köpråd efter långt uppehåll

gurgskurk

Medlem
Tjena,

Bytte till bräda när jag återupptog utförsåkningen för cirka 4 år sedan (28 år nu). Skulle även vilja börja åka skidor igen men har åkt typ 1 vecka de senaste 10 åren. Åkte däremot hela uppväxten så skulle nog i nuläget kunna ta mig ner för röda backar relativt skapligt, tror jag...

Har ni något förslag på ett par skidor som inte kommer totalt döda mig men som ändå går att utvecklas till en mer avancerad åkare på? Åkningen är tänkt i första hand för pist med lite lätt lössnö vid sidan av.

Vad tror ni om Völkl Kanjo 84 eller Fischer Ranger 84? Osäker på längd, 168/167 eller 175/174?

Jag är 174 cm, väger 77-80 kg och är rätt vältränad med starka lår (tyngdlyftare).

//Gustav

Båda låter som helt ok, kanske i de längre versionerna med tanke på dina bauta-lår. Kanjo kanske är litet ”snällare” av de två.

Som tyngdlyftare är du stark nog (antar att det är -81kg du faller in i) för att driva samtliga längder på de modeller du nämner. En kortare skida blir livligare på mindre berg och i lägre farter medan de längre blir lite tryggare i fart, anledningen till detta är delvis att samma viktförflyttning påverkar skidan i större utsträckning på en kortare skida. Med tanke på din vikt låter 175/174 lämpligare i och med att kärnan kommer vara bättre anpassad till din vikt, men som sagt blir troligtvis den kortare roligare om det är mindre anläggningar du åker på, eller med barn.

Referens: tävlade själv i -81 tidigare och är lika lång som du.

Tillbaka
Topp