Köpråd för mestadels piståkning av nyb-medelåkare

aliquis

Ny medlem
Det har varit aktuellt att köpa ett par carvingskidor, men jag är lite osäker på vad jag skall köpa. Har kollat runt på de sista inläggen här med köpråd men hittar inget som matchar det jag söker.

Åkt skidor rätt länge men väldigt sporadiskt och vissa år inte alls, har bara varit borta vid en hyrd stuga och åkt en gång och bara varit på större skidorter fyra gånger.

Jag skulle nog klassificera mig som strax under medelåkaren, men i det här sammanhanget och jämfört med er är jag säkert sämre än så ;). Jag tycker att det går bra i både blåa och röda pister men visst sladdar man väl en del, jag har åkt en o annan svart också men det är ju inte särskilt kontrollerad åkning utan mest ett tappert försök att ta sig ner.

Åkningen har enbart varit i pist och med tanke på vilket land vi befinner oss i lär det fortsätta så, även om det ser kul ut när folk åker i lössnö. Jag har åkt mest på den lokala bergsknallen Storstenshöjden och lite i Gillersklack för att mor o syster gillar backarna mer där. Två dagar i säfsen, en i romme, en i tryssil och några dagar i kläppen har blivit av också. Men några alper eller dylikt är det inte tal om.

Inte lär det bli mycket till trixande heller, även om jag gärna ser att det skulle vara möjligt _om_ jag får för mig att försöka, men jag har ju knappt balans för att hoppa i småskutt och jag skulle vara alldeles för rädd för att dra käken i en iskant eller så för att åka i något mer avancerat, så det rör sig i nuläget inte om några som helst avancerade grejer och jag antar att man klarar av enklare saker med ett helt vanligt par skidor? Men som sagt, kul om det är möjligt.

Jag är bara 172 lång eller något, eventuellt uppemot 174, 27 år gammal så jag växer inte längre. Styrketränar mestdels styrkelyftinspirerat så jag borde ha ok benstyrka för min vikt som för tillfället har legat runt 82 flera månader men om jag bara börjar äta igen så börjar den väl gå uppåt igen.

Jag har för tillfället inget jobb eller studier så om det fortsätter så har jag ju gott om tid, och det skulle ju vara skoj att åka lite mer skidor så även om jag inte är så bra kan jag tänka mig att försöka utvecklas lite, men det blir ju som sagt mest lokalt här då.

Jag vill åka för att ha skoj, så att det går fort, är extremt, ser snyggt ut, skall vara tekniskt perfekt eller något sådant är väl inte det viktigaste, utan att jag tycker att åkningen är kul och kan utvecklas.

Bör jag ha ett par "stelare" skidor trots att jag är noob/"medel-"-åkare för att jag väger en del och senare kanske mer / kroppslängd och antagligen har lite mer benstyrka eller vad är lämpligt?

Ger ett par bredare skidor mer eller mindre fart?

Bör man ha bredare skidor om man väger mer eller är det skitsamma?

* Är Head i.XRC 300 ok skidor för mig? Eller bör man ha något mer avancerat som i.XRC 500?
* Salomon X-Wing 8 och Fischer RX4 (eller var det RC?) verkar ju också ligga i den där klassen, likaså K2 3com, 4com och 5com.
* K2 Stryker verkar enligt K2s sida för "var man åker" lämpliga för mycket pist, men de är rätt dyra, overkill?

Andra människor på ett träningsforum har gett tips om bl.a. Head Monster 77 och Rossignol B2. Är Monster 77 en bättre skida för mig än i.XRC-serien? Det står ju mer offpistgrejer på den och den är ju bredare, men är den sämre för mig i pist? Klurade på att kanske dra en beställning från tyska ebay för att få ner priset lite isf.

Andra tips? Twintip och jättefeta skidor antar jag är rätt onödigt?

(Egentligen har vi redan tagit ett par i.XRC Pro på en dag då det var ett speciellt pris, sades det, men de verkar inte finnas på heads sida utan bara i vissa tyska, holländska och öterrikiska webshoppar. Modellen verkar väldigt lik eller exakt likadan som i.XRC 300 men jag undrar om den kanske är dum och för enkel med tanke på att jag inte växer längre osv och om i.XRC 500 eller Monster 77 vore lämpligare. Skidorna kan man eventuellt lämna tillbaka på öppet köp eller kolla om priset verkligen är lägre eller något så att det går att ordna, så skit i det faktumet just nu.)

Tack på förhand :)

Visst ja, om ni nämner någon skida säg gärna lämplig längd också. i.XRC Pron var 163, lättsväng skida är väl kul antar jag?

har alltid hyrt skidor osv, så ska inte rekommendera någon. angående e-bay så ställer jag mig rent spontant skeptisk till det! försök istället med sport-conrad.de det är många som rekommenderar den sidan som även verkar pålitlig

...rör sig i nuläget inte om några som helst avancerade grejer och jag antar att man klarar av enklare saker med ett helt vanligt par skidor?
Självklart fungerar en helt vanlig pistskida att hoppa med, åka pipe, och även åka lite puder med (det blir bara lite svårare). Åka baklänges går också det bra, ska du börja landa baklänges i lite större hopp så kan det bli problem med en helt platt bakändå. En liten "turn up tail" som var Fischers benämning på det funkar dock lika bra som en fulltwin om vi inte pratar landning i djupt puder, mycket slask och/elller hopp över 10-15 m.

Jag är bara 172 lång eller något, eventuellt uppemot 174, 27 år gammal så jag växer inte längre. Styrketränar mestdels styrkelyftinspirerat så jag borde ha ok benstyrka för min vikt som för tillfället har legat runt 82 flera månader men om jag bara börjar äta igen så börjar den väl gå uppåt igen.
Längden din spelar inte in speciellt mycket, men att du väger 82 kg och har starka ben gör det desto mer. Pröva den här mallen https://www.freeride.se/content/92/ för att få en susning om vilken ungefärlig längd du ska välja på dina lagg.

Bör jag ha ett par "stelare" skidor trots att jag är noob/"medel-"-åkare för att jag väger en del och senare kanske mer / kroppslängd och antagligen har lite mer benstyrka eller vad är lämpligt?
Att du väger 82 kg (och kanske går upp lite) och har mycket benstyrka är självklart en stor fördel. Kan du med rätt teknik få ut de 82 kilona i skidorna så kommer en för mjuk skida bli för klen för dig. Men innan du kommer dit så kommer en alldeles för styv skida vara helt värdelös, stötig, inte svara tillräckligt snabbt osv. Så ngt mittemellan är la att föredra.

Ger ett par bredare skidor mer eller mindre fart?
Mindre fart för att friktionen mot underlaget ökar, jfr störtlopp (långa smala) mot slalom (kortare och bredare).

Bör man ha bredare skidor om man väger mer eller är det skitsamma?
Nej, inte förslagvis, Herman väger mkt och kör på lika smala skidor som alla andra på världscupen. I djupt puder dock kommer ju en tung åkare att sjunka lättare än en lätt, större massa, men det beror ju på att underlaget tillåter det.

* Är Head i.XRC 300 ok skidor för mig? Eller bör man ha något mer avancerat som i.XRC 500?
* Salomon X-Wing 8 och Fischer RX4 (eller var det RC?) verkar ju också ligga i den där klassen, likaså K2 3com, 4com och 5com.
* K2 Stryker verkar enligt K2s sida för "var man åker" lämpliga för mycket pist, men de är rätt dyra, overkill?

Jag har varken kört XRC 300 eller 500 men däremot storebror 1200 SW och den älskar jag. Utifrån dina kunskaper skulle nog 300 duga, men det ändå som skiljer den och 500 är enligt Head de lite mer förlåtande konstruktion. Och med din vikt och dina starka ben tror jag att 300 fort kan bli mesig, därav är 500 ett bättre alternativ.
För X-Wing 8 tycker jag samma sak gäller som för Monster 77 (här under), bra skida men inte optimal för piståkning. Det handlar om vad du vill prioritera, grymt bra i pisten eller bra på de flesta underlag, det går inte att få allt.
Den dära Stryker hittar jag inte på K2s sida, länka.

Andra människor på ett träningsforum har gett tips om bl.a. Head Monster 77 och Rossignol B2. Är Monster 77 en bättre skida för mig än i.XRC-serien? Det står ju mer offpistgrejer på den och den är ju bredare, men är den sämre för mig i pist? Klurade på att kanske dra en beställning från tyska ebay för att få ner priset lite isf.
Monster 77 och B2 kommer alltid upp som förslag. Helt ok skidor, men jobbigt att lära sig kanta riktigt bra med den lite bredare midjan. Skulle du sen bli biten och vilja kanske pröva på lite puder så vill du ha en lite bredare skida, som då kommer vara ca 90 mm midja kanske, då är den alldeles för nära de ovan två nämnda. Då tycker jag det är bättre att nu köpa en ren pistskida och sen komplettera om några år med en allroundskida för åkning i mestadels opistad terräng.

Andra tips? Twintip och jättefeta skidor antar jag är rätt onödigt?
Ja.

(Egentligen har vi redan tagit ett par i.XRC Pro på en dag då det var ett speciellt pris, sades det, men de verkar inte finnas på heads sida utan bara i vissa tyska, holländska och öterrikiska webshoppar. Modellen verkar väldigt lik eller exakt likadan som i.XRC 300 men jag undrar om den kanske är dum och för enkel med tanke på att jag inte växer längre osv och om i.XRC 500 eller Monster 77 vore lämpligare. Skidorna kan man eventuellt lämna tillbaka på öppet köp eller kolla om priset verkligen är lägre eller något så att det går att ordna, så skit i det faktumet just nu.)
Har du redan köpt ett par lagg menar du? Har inte hört talats om i.XRC Pro, och hittade den heller inte på Heads hemsiida, låter som en juniorskida till namnet.

Senast ändrad:
Att hyra olika typer av carvingskidor och testa dig fram är nog det bästa för dig.
Som piståkare har du inget särskilt att vinna på en bredare skida. Vad du har att spela med är i princip vridstyvhet och skärningsradie. Skidans allmänna styvhet är inte så jätteviktig.
Ju vridstyvare desto bättre isgrepp, men desto svårare att vrida till en sladd med. Det kan helt enkelt kännas lurigt med en skida som greppar riktigt bra om man är orolig och vill hålla ner farten genom att sladda.
Skärningsradien avgör hur mycket fart du är tvungen att ta för att kunna carva. Med väldigt lång skärningsradie så måste du åka väldigt fort för att kunna få några g-krafter av svängen. Med kort skärningsradie så kan man ställa upp skidorna på kant och så svänger det av sig självt och du ser bara till att hålla balansen. (Ungefär som du håller balansen när man kör dragkamp) Kör du tillräckligt fort med skidorna som har längre skärning så ser dock tekniken likadan ut. Kolla t ex på en störtloppstävling på tv. Perfekt carving. :)
Så frågan är, vill du hålla ner farten genom att sladda?
Vill du åka fort eller vill du kunna svänga cirklar i backen?
Hur du än gör måste du kompromissa på flera områden. Därför bör du själv testa så många skidor som möjligt.
Lycka till!

Tack så mycket för alla svar.

Ringde bort till Head och hörde mig för och Pro är en europaskida (frågade om det var det, så vem vet) och han visste att den gjordes/såldes speciellt för team sportia. Han visste inte vad den innehöll eller var baserad på men den har precis samma techspecs som i.XRC 300 och identiska eller väldigt lika mått så det är antagligen bara en i.XRC 300 med annat namn skulle jag tro. 3000kr kostade den då som sagt.

Jag har använt skidlängdsguiden på https://www.freeride.se/content/92/ och det verkar som att jag snarare skall ha en skida som är 172 eller 177 cm än 163 cm, jag hade fått uppfattningen att carvingskidor skulle vara kortare än en själv men det skriptet brydde sig ju mest om vikten, är det det man skall gå efter? Vilket av 172 eller 177 tror ni är vettigast?

Lima-ko:
Gick förbi Stadium idag och i.XRC-skidorna har också en liten "uppåtböj" i bakänden, så de är inte helt raka iaf. Fann inga direkt andra skidor där som matchade det jag hade kollat på, de hade ett par Salomon X-wing 10 men de är lite dyra (5000) och 74mm breda.

K2 Stryker kan jag nog inte länka till då hela K2s sida väl var flashuppbyggd, hatar flash i största allmänhet och som i det här fallet är det ju helt värdelöst. Tror den tillhörde Apacheserien.

Men skippar Salomon X-wing 8, Rossignol B2 och Monster 77orna då, vet inte riktigt vilka fler skidor som kan vara aktuella då.

Mailade en av tyskarna som sålde skidor på ebay och ett par Head i.XRC 500 gick på 299 euro i tyskland plus 28 euro i frakt till sverige, dvs landar på 327 euro och 2958kr. Det är 42kr billigare än Pro och 442kr billigare än 300 här i Sverige. i.XRC går på 4495kr på Stadium....

Lite sugen på att försöka lämna tillbaka pron och ta en sådan istället då.

Tack för ditt utförliga svar!

Carl R:
Ok, jo att hyra vore kanske ett vettigt alternativ, speciellt för oss som kanske ändå inte kommer iväg så mycket, men man inbillar sig ju att det är dyrt per tillfälle (och det antar jag att det är?) och att man kommer billigare undan på lite sikt genom att ha ett par egna skidor. Och ja, jag kommer säkert vilja ha ner farten ofta genom att sladda bort den.

Skärningsradien på både i.XRC Pro, 300 och 500 ligger väl på 16.9m vid 177cm, tror den var nere emellan 14 o 15meter på 163cm skidan. Så en 172cm-skida hamnar kanske runt 16 då? Det är väl ganska stort? Mer "sväng" är säkert praktiskt men jag har ingen koll på vilka skidor som erbjuder det.

"Så frågan är, vill du hålla ner farten genom att sladda?
Vill du åka fort eller vill du kunna svänga cirklar i backen?
Hur du än gör måste du kompromissa på flera områden. Därför bör du själv testa så många skidor som möjligt."

Antagligen ja på båda frågorna ovan.

Jag hade tänkt svara tidigare men det blev bara ett halvfärdigt svar som väntade på att skrivas färdigt och ett tryck på Spara.

Än en gång tack för era förslag.

Jag kanske kommar upprepa vad andra har skrivit men jag är för trött för att läsa igenom allt tyvärr :/
Om jag vore dig skulle jag köpa en skida för runt 4000-5000 tusen (svenska priser that is).
För dom pengarna får du en skida som passar dig prestanda mässigt för tillfället iaf, styvheterna tycker jag är rätt så lika på skidorna för dom pengarna.
Svängradie mässigt tycker jag du bör ta en skida med runt 15 meter svängradie, det är den radien som jag iaf uppfattar som mest allsidig svängmässigt.
Midjan bör vara mellan 65 cirka till max cirka 75.
Längdmässigt funkar nog 160-170 för dig (mer åt 170 är nog att föredra på skidor i den prisklassen pga din vikt).

Exempel.

Rossignol Z1/ZPro
Salomon X-wing 10
Head XRC800/500
Völkl Supersport 3
Dynastar Legend 4800
Völkl AC1
Atomic SX9
Atomic Izor 7,5
Atomic Metron 9 (lite kortare sväng än andra alternativ)
Måste nästa lägga till streetracer 8:a från salomon, sjukt kul om du vill svänga lite kortare, sjukt prisvärd också typ runt 4300:- känndes mycket dyrare.
Läste precis igenom ditt inlägg och såg att jag typ inte svarade så mycket på nått nödvändigt men men det där var mina 5 cents.
Tänk på att inte skjuta dig själv i foten genom att köpa en för enkel skida som du ångrar att du köpt efter tre åk, iaf om du ska ha skidan ett tag.
Vet iofs inte vad du har för budget och har du inget jobb för tillfället kanske det kan vara svårt att skrammla fram cashen, men du kanske kan spara in på nått annat 1 månad.

Lycka till.

Senast ändrad:
Ska kika vilka av de där som har rätt svängradie då. XRC har som sagt 14.4 eller vad det var när de är nere i 163cm men 16.9 uppe vid 177cm, så runt 170 (172) borde de ju vara en bit över 15, snarare 16, men det kanske är ok ändå?

Ska kolla på dem iaf, lite surt att jag inte har skidorna här eller en bil så jag kan inte bara dra förbi team sportia själv och höra mig för om det går att lämna tillbaka dem utan jag är beroende av både att min kära mor tar med dem och att hon har tid att flänga dit osv.

Och ditt svar är helt ok, skidtips är väl det jag behöver i slutändan, enklast vore ju "köp xxx från yyy" ;D

Jag växer ju inte längre så jag vill gärna ha den ett tag, men å andra sidan är jag ju knappast någon expert så jag behöver ju inte ha något för avancerat heller, och det är ju kanske inte kul om den blir för svåråkt, men i den prisklassen/kategorin kanske de inte är såå kämpiga ändå?

Nej jag har inget jobb men jag har rätt ok med pengar just nu ändå och de första 3000 för de köpta skidorna har jag inte betalat alls själv så det blir inte så dyrt för min del ändå.

Tack, ska surfa runt lite när jag har käkat.

Nånstans mellan 1000 och 1500 tror jag man får ge för en vecka om man hyr skidor.
Om man hyr så är det en bra ide att ringa runt till hyrfirmorna dit man ska och höra vilka som har intressanta lagg. Och satsa på det värsta de har... Ingen ide att köra nån mellannivå på hyrlagg eftersom de garanterat har åkts med på parkeringsplatsen.
Ska du till åre så har den där stora skidaffären med blåa skyltar bredvid hamburgerian på torget rätt vettiga grejer. (Fast de slipar kanterna rätt dåligt, tja eller ok för att vara uthyrning men inte mer än hej å hå genom apparaten typ.)
I sälen kunde man iaf förrförra året hitta atomics slalomvärstingar i tandådalen på hyran.

Tips om man kör hyrlagg: Porslinsbryne eller mugg eller porslinspropp från ok. ;)
Ett drag från sidan och ett drag underifrån (eller tvärtom om man vill, och håll löst!). Varannan dag typ. Men det är ingen ide om de inte redan är vassa (har en bra egg). Ger lite mer bett. :)

Ska du köpa så är det väl tyvärr oftast så att de dyraste skidorna är bäst när det kommer till pistskidor. Iallafall inom ett märke. Billigare skidor är mindre vridstyva och håller greppet på hårda underlag sämre.
Streetracer-serien har jag hört mycket gott om. Equipe som är storebror är iaf trevlig.
Jag är 182 och väger 84, jag kör med 160 cm när jag vill ha mycket sväng. Egentligen så tycker jag att längden inte spelar nån större roll när det handlar om racingskidor, de är så stabila iaf. Köper man mellanklass/avancerad så kan det mycket väl vara så att en längre skida är stabilare och bättre.
Ska du åka mycket lagg så varför inte köpa ett par beg skidor från nån som tävlar?
Örebro skidklubb är väl rätt aktiv eller?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp