Köpråd; Extrem PT 85 eller Völkl Kendo eller Völkl RTM 84 eller något helt annat.

Cool-Hinken

Medlem
Köpråd; Extrem PT 85 eller Völkl Kendo eller Völkl RTM 84 eller något helt annat.
Hej,

jag är en medelgod åkare, 180 cm och väger ca 80 kg. Har ett par Racetiger som funkar bra och jag gärna åker på när det är nypistat. Skulle vilja ha ett par allroundskidor som framförallt funkar fint och är förlåtande uppkörda eftermiddagar och slaskiga vårdagar. Hamnar sällan offpist, men vill inte heller ha ett par skidor som är för lika mina Racetiger.

Har funderat på någon av ovan nämnda skidor, Extrem PT 84 eller Völkl Kedon, 170 cm eller möjligen en annan skida, kanske ngt mindre styv; Völkl RTM 84 (?).

Tack på förhand.

Senast ändrad:
Intressant fråga. Vilka Racetigers är det du har? Kan det vara intressant för dig att gå upp mot 100 mm i midja?

/MM

Mountain_Man sa:
Intressant fråga. Vilka Racetigers är det du har? Kan det vara intressant för dig att gå upp mot 100 mm i midja?

/MM
Racetiger SL Speedwall. Njae, 100 är jag rädd för att de ska bli för svårmanövrerade utifrån min nivå i pisten? Men jag kan ha fel.

Senast ändrad:
Mest olik är Kendo, en helt ok skida som säkert kommer tillfredsställa dina behov.
Finns förövrigt i fjolårets modell177 längd för 248 euro, 348 med marker Griffon.
Du får med detta ett par "smala" friåkningsskidor som skiljer sig rejält i karaktär från dina SL skidor.

/GC

GoranC sa:
Mest olik är Kendo, en helt ok skida som säkert kommer tillfredsställa dina behov.
Finns förövrigt i fjolårets modell177 längd för 248 euro, 348 med marker Griffon.
Du får med detta ett par "smala" friåkningsskidor som skiljer sig rejält i karaktär från dina SL skidor.

/GC
Tack Goran. Flyter den på bra och är förlåtande i uppkörd pister? Som småbarnsförälder är den mesta egenåkningen seneftermiddag.

Senast ändrad:
Flyter och förlåtande, allt är relativt.
Men mot vad du har i dag så är det en enorm skillnad, ett par racetiger fungerar bara när det är nypistat.
Skall du ha riktigt flyt i vårslush mm. Så skall du upp över 100 mm
Men då du primärt är i pisten så skulle jag tro att kendon är ett utmärkt val. Till ett bra pris som många är väldigt nöjda med
http://www.skis.com/Volkl-Kendo-Skis-2014/318543P,default,pd.html

/GC

GoranC sa:
Flyter och förlåtande, allt är relativt.
Men mot vad du har i dag så är det en enorm skillnad, ett par racetiger fungerar bara när det är nypistat.
Skall du ha riktigt flyt i vårslush mm. Så skall du upp över 100 mm
Men då du primärt är i pisten så skulle jag tro att kendon är ett utmärkt val. Till ett bra pris som många är väldigt nöjda med
http://www.skis.com/Volkl-Kendo-Skis-2014/318543P,default,pd.html

/GC
Tackar Goran, då kör jag på dem.

Halvrätt
@MountainMan
Länken jag länkade var inte tänkt till köpet, det är den du la opp, till Bittl som förövrigt jag tycker är den bästa tysken. Min var mer ämnad åt att visa på förträffligheten som ett stort antal åkare skriver om.

Bra att du kompletterade med riktig länk MM

/GC

@Cool-Hinken
Nu vet jag inte så mycket om hur och var du kör, men jag uppfattar det som det är en pistskida som håller hela dagen du är ute efter.

Personligen är jag extremt förtjust i alla mina Völkl. Code Speedwall Black, RTM 84 och Kuro. Jag luftar även ett par Fischer WC SL FIS (165cm) när förhållandena bjuder in. De sistnämnda är dock rejält jobbiga och bångstyriga när det börjar bli uppkört.

Det är faktiskt stor skillnad med Code som är 76 mm i midjan, en skärning på omkring 20 meter och låg och kort tip- och tailrocker. Den flyter på riktigt bra i det uppkörda och blir aldrig lika nervös som SL-laggen.

Går vi vidare till RTM 84 är de både bättre och sämre i det uppkörda, lite bredare och kvickare gör dem roliga så länge det inte är för hårt och slagit, då är Code trevligare som är betydligt hårdare dämpade och stabilare ...

Men om dina betalkort har god täckning tror jag att årets RTM 84 kan vara ett grymt bra alternativ, fullrockern är borta och skidan har normalspann under foten och är mer dämpad än tidigare. Har fått mycket bra testresultat hos bland annat ÅS och amerikanska SKI. Så ... vill du inte gå upp i 100 mm klassen så tror jag RTM 84 (2016) kan vara helt rätt.

http://www.skinet.com/ski/gear/volkl-rtm-84-2016

/MM

Senast ändrad:
PhatFred sa:
kappakomplett sa:
Här är svaret på din fråga; http://hendryxskis.com/skidor/funkallistic/
Fäst blicken 300 meter framför och andas lugnt.
A men lägg av! Då kan du ju lika gärna göra en Jibberisch och säga Katana...

@Cool-Hinken, lyssna på
@Mountain_man
En sen eftermiddag, de flesta står i igloobaren och på andra ställen, det är slutet av mars och det är ganska uppkört och du har klivit av liften och det är lite lagom breda och branta partier kvar till ölen. Det är uppkört, vallar , lite småpuckligt och du kommer över kammen och ser att det är helt tomt, bara att fortsätta fullt över kammen och landa en bit ner, lägga ner lite och ta krafterna och luta om och känna farten öka och öka. Full känsla med rätt skidor och det är värt hur mycket som helst. Då märker man skillnaden.

Senast ändrad:
Jag var i en liknande situation nyligen. Stod då mellan RTM 84 och Kendo.
Slutade med att jag köpte Blizzard Brahma och är toknöjd.

Inte hunnit kört i speciellt uppkört ännu men kört dom i hårdpackat och is i Trysil för några dagar sedan.
Galet grepp och mycket stabil skida.
Skulle säga att du bör slänga in den i mixen då jag tycker den är roligare än kendo och har mer att erbjuda än RTM 84.

/M

Lustigt nog funderade jag på precis samma sak igår. I Åka Skidors prylguide har jag för mig att de stod att de kunde upplevas ngt klumpiga?

Jag har inte åkt på varken RTM 84 eller Kendo men däremot Brahman.
Åkte på dem en vecka i Trysil, snöade mycket veckan vi var där så det blev uppåkt framåt eftermiddagarna.
Brahman var hur grym som helst i alla fören jag provade, hårt dock ej is, manchester, uppkörd pist, lite offpist och även Trysils nya "offpist puckelpist" med ett smile.

Är själv sugen på att köpa ett par. Har också ett par pistskidor men frågan är då hur mycket använda de skulle bli om jag köpte dessa:/

Om mig-åkt skidor i typ 30 år en/två veckor om året mest i pist men även liftnära offpist. Senaste åren har jag kört på hyrskidor och alltid hyrt GS skidor ur avanserat/avanserat+. Gillar att åka fort, carvar i rött och försök till carving blandat med lite gammaldags gubbsladd i svart (är man gubbe är det okej).

Jag åkte på 180cm skidan och är 178cm lång och 89kg.

Cool-Hinken sa:
Lustigt nog funderade jag på precis samma sak igår. I Åka Skidors prylguide har jag för mig att de stod att de kunde upplevas ngt klumpiga?
Klumpiga är dom absolut inte.
Det är en skida som ger mer ju mer du ger så att säga.
Jag var dock orolig att den inte gick att "söndagsköra" på då den är rätt styv och vill åka fort, men kan meddela att det går utmärkt även det.

Lycka till med ditt val. :)

Har åkt på Rtm vwerks 4 säsonger. I grunden en rtm 84a. Har gillat skidan skarpt har iallafall åkt runt 60 dagar på dom. Om jag skulle köpa nya idag så hade jag absolut inte tvekat på den nya Rtm 84an. På pappret och enligt testrapporter så verkar den klockren. Som pistskida kommer den till sin rätt, till offpist allmountain åker jag på fetare lagg. Står själv och funderar på om det blir nya pist eller offpist skidor i vinter.

Nitrogendykare sa:
Har åkt på Rtm vwerks 4 säsonger. I grunden en rtm 84a. Har gillat skidan skarpt har iallafall åkt runt 60 dagar på dom. Om jag skulle köpa nya idag så hade jag absolut inte tvekat på den nya Rtm 84an. På pappret och enligt testrapporter så verkar den klockren. Som pistskida kommer den till sin rätt, till offpist allmountain åker jag på fetare lagg. Står själv och funderar på om det blir nya pist eller offpist skidor i vinter.
Har ett pat Soeedwall Racetiger, känns lite kaka på kaka.

Om du har 1 par Racetiger, hade missat det så hade nog jag ställt siktet högre. Provade för 2 vintrar sen extrem p 100 den sväljer allt och tål mycket fart. Personligen tycker jag att den är något för hård för mig i offpisten men en dräpare i upprörd pist.

Senast ändrad:
Cool-Hinken sa:
Nitrogendykare sa:
Har ett pat Soeedwall Racetiger, känns lite kaka på kaka.
Om du har ett par Völkl Racetiger SL Speedwall innebär det en kort (165 cm?), smal (68 mm) styv skida med en skärningsradie på 12-13 meter. Ett av de mest krävande verktygen i en uppkörd pist eftersom skidan vill svänga hela tiden och lätt skär ner samt inte är speciellt förlåtande avseende din position ...

Bara att gå upp i längd och skärningsradie mot en skida av gs-karaktär gör stor skillnad när det börjar bli uppkört och går du dessutom upp i bredd och kör en skida med tip- och tailrocker är det riktigt stor skillnad.

Så skillnaden mellan RTM 84 och Völkl Racetiger SL Speedwall är stor, många kaksorter däremellan! ;-) Går du sedan vidare mot en skida i 100 mm kategorin är det ytteligare ett snäpp, men också mer krävande och mindre kvickt kant till kant. Valet är ditt!

/MM

Cargo sa:

Inte hunnit kört i speciellt uppkört ännu men kört dom i hårdpackat och is i Trysil för några dagar sedan.
Skulle säga att du bör slänga in den i mixen då jag tycker den är roligare än kendo och har mer att erbjuda än RTM 84.

/M
Efter att ha testat PT 84:an igår och Brahman idag föll valet på Brahman. Köpte ett par 173 cm som känns väldigt lekfulla och bra. Tack för råd.

Cool-Hinken sa:
Cargo sa:

/M
Efter att ha testat PT 84:an igår och Brahman idag föll valet på Brahman. Köpte ett par 173 cm som känns väldigt lekfulla och bra. Tack för råd.
Det var så lite så.
Riktigt kul du hittat rätt, det är det viktigaste :)

Lycka till i backarna!

/M

Tillbaka
Topp